Независимо дали се опитвате да получите достъп до международните пазари, имате продукт или услуга, които са по-привлекателни за чужд пазар, или просто искате да се възползвате от нова благоприятна за бизнеса среда, има много причини за започване на бизнес в чужбина.
Въпреки че подобни възможности могат да бъдат изключително доходоносни, те не идват без справедливия си дял от предизвикателства, пише онлайн изданието entrepreneur.com.
Като сте наясно с потенциалните клопки, в които можете да попаднете с разрастването на бизнеса си в чужбина, можете да направите стратегия, за да вървите по правилния път.
Сложни данъчни ситуации
Управляването на бизнес в чужбина естествено ще доведе до нови данъчни усложнения. Ако бизнесът ви е базиран в САЩ, но работи в чужбина, може да сте в състояние да се класирате за изключване на чуждестранни доходи (FEIE), което освобождава част от вашите доходи от американски данъци. От друга страна, предприятията, базирани в чужда държава, обикновено не трябва да плащат данъци съобразно FICA или социалноосигурителни вноски. Някои държави обаче имат сключени данъчни договори, заради които се изисква да извършвате и такива плащания.
Може да отговаряте и за данъци в страната, в която установявате бизнеса си. Консултирайте се с данъчен експерт, за да не се стигне до сериозни юридически последствия за вас.
Регистрация на бизнес и други разпоредби
Данъците не са единственият регулаторен проблем, за който трябва да знаете, когато създавате своя бизнес в чужбина. Някои страни ограничават правата на собственост на чужденците. Други изискват да имате местен партньор, участващ във вашия бизнес. Изучаването на разпоредбите ще ви помогне да предприемете всички необходими подготвителни стъпки за създаване на вашата компания.
Ако не живеете в страната, в която ще осъществявате бизнеса си, може да е необходим физически адрес в тази държава за регистрация и за да получавате документи. Важно е да познавате и разбирате местните правила, за да избегнете глоби, конфискации и дори затваряне на бизнеса.
Икономическият климат на вашата целева страна
Няма две страни с еднакъв икономически климат. Много развиващи се страни предоставят значителни възможности, но въпроси като несъответствие в доходите и потенциал за висока инфлация също водят до повишен риск. Стабилните икономики обикновено предлагат по-сигурна среда за стартиране на вашия бизнес.
Вместо да разглеждате показатели като БВП, Investopedia препоръчва да оцените „истинския индикатор за напредък“ (GPI) на дадено място. Този показател коригира потреблението въз основа на фактори като разпределение на доходите, степен на образование, престъпност и дори замърсяване или промени в свободното време. Това предлага по-нюансирана картина на местния икономически климат, като ви помага да идентифицирате пазарните тенденции и дали целевият ви пазар ще разполага с финансовите ресурси, необходими за вашия бизнес.
Езикова бариера
Ако не внимавате, прекалено лесно е международните бизнес усилия да се загубят в превода. Историята е пълна с примери за компании, които не са отделили време да разберат местния език – например преводът на слогана на KFC на китайски като „Яжте пръстите си“ и използването на фраза, която означава „лети гола“, в слогана на Braniff Airlines при разширяването и в Мексико.
Рекламните злополуки могат да бъдат хумористични, но те също имат потенциала да обидят целевата ви аудитория. Нещата могат да станат още по-сложни, когато се занимавате с правителствени разпоредби или договаряне на бизнес сделки. Ако не разбирате езика, може да мислите, че сте успели да постигнете сделка, когато в действителност потенциалният клиент все още иска повече време да мисли за това.
Ако не говорите езика на държавата, в която искате да правите бизнес, работата с квалифициран бизнес преводач или наемането на двуезичен служител, който добре разбира терминологията, е абсолютно задължителна.
Не забравяйте за културните различия
Езикът не е единствената разлика, с която да се сблъскате при откриване на бизнес в чужда държава. Дори страни, които говорят един и същ език, могат да имат значителни културни различия. Ямайка, Самоа и Канада говорят английски като официален език, но трудно бихте могли да се обърнете към тях със същите маркетингови съобщения или продуктова гама. Трябва да се адаптирате така, че да отговаряте на местната култура.
Поставете клиента на първо място. Успешните чуждестранни фирми са готови да адаптират не само маркетинга си, но и своите продукти или услуги, за да паснат по-добре на местния пазар.