Жанет Найденова от JNN Consult представи най-важното от доклада Global Powers of Retailing на Delloitte, базиращ се на актуалните финансови отчети на някои от най-големите компании в retail сектора. В него влизат най-големите компании, като основният акцент от презентацията бе поставен над компаниите от Топ 250.
Докладът на Delloitte дава цялостна представа за пазара, показвайки насоките, в които се движат продажбите и дава ясна представа за тенденциите и еволюцията на
бизнеса. Пазарът се променя много по динамично заради изменение на навиците на потребителите. Все по-често е използването на мобилни технологии за ориентиране в ситуацията от клиента, така че напред минават компании, залагащи на иновации, използване на мобилни приложения и сайтове, специално оптимизиране за разглеждане пред мобилен телефон.
„Хората купуват заради причината, която са купували и преди векове, но различното днес е начинът, по който го правят”, заяви Жанет Найденова.
В наши дни все по-често се случва потребителите на определят вида на бранда. Той вече не е това, което е всъщност, а на практика е това, което потребителите споделят за него.
Втората презентация, която е дело на Евелина Димитрова от GFK България продължи и разви темата за „новият начин на пазаруване”.
Новата реалност е цифрова и интернет достъпът и мобилността променят начина на търсене на информация за продукта, неговото намиране и най-интересното – контактът с определения бранд.
Всеки седмици потребител на интернет използва повече от едно устройство, за да е в мрежата. Успешните марки трябва да се съобразят с това, че комуникационните им канали могат да минават не само през компютър, но също така и през смартфони, таблети, а вече и умни телевизори.
В България повече от половината от населението има интернет. В това число влизат 40%, котито прекарват повече от 6 часа на ден онлайн. Интересно е, че според изследването на GFK онлайн потребителите са по-добре във финансово отношение, но безплатната доставка е едно от ключовите неща, които може да ги спечели.
Най-продаваните стоки в България, що се отнася до онлйн retail-а, това са основно дрехи и аксесоари (78%), техника и козметика, като друг любопитен факт е, че те се купуват по равно – от мъже и жени, а предпочитаният начин за разплащане остава наложения платеж, за разлика от плащането с карти.