Човешкият стремеж към небето датира от векове. Всички добре знаем историите за Дедал и Икар, устремили се към слънцето, за първата жена, обиколила света със самолет, за първия човешки крак, стъпил на Луната.
Разбира се, подобни подвизи изискват много възможности и подготовка, но ако все пак искате да се пореете из облаците, погълнати от адреналиновата радост на полета, да усетите силата на вятъра, слънцето да грее в очите ви, без да сте ограничени от металните обвивки на различни летателни средства, възможният избор е парапланеризмът. Аз лично пробвах и чувството „Аз летях!“ вече цял месец не ми дава покой.
Малко история...
Факт е, че повечето глобални конфликти са и едновременно двигател на техническия прогрес, така се случва и по време на Първата световна война, когато за първи път парашутът намира ново приложение, различно от забавяне на летенето и безопасно кацане на използващия го. В американската армия завързват парашут към подводница, така че седящия в него да има по-голяма видимост към хоризонта. Дядото на съвременния парапланер е създаден през 50-те години на миналия век и представлява конструкция подобна на две свързани крила с цепки в задната част, позволяващи по-лесното управление. Първите, които започват да използват този тип летящо крило, са разбира се американската космическа агенция - НАСА. През 1965г. пилотът и конструктор Дейвид Бариш от НАСА извършва първия полет с начало ски-курорта планината Хънтър, използвайки крило с кодово название Sail Wing, което е прототип на съвременните парапланери. Постепенно крилата започват да стават все по-съвършени, а през 1986 г. е и официалният първи полет на едно устройство, наречено парапланер (съкращение от планиращ парашут), което вече доста се е отдалечило от своя родител – парашута.
...и малко теория
Съвременните крила са сложни системи от плат и върви, криещи в себе си години развитие на науката за аеродинамиката и постиженията на инженерните науки. Според тяхното приложение на парапланера и теглото на собственика им, размерите често биват различни с площ между 20-30 кв.м. Крилата са съставени от горен и долен слой (образуващ т.н. купол), които са съединени посредством две перфорирани крила. При полет парапланерът се изпълва с въздух от насрещния въздушен поток, който влиза през камери, разположени по атакуващия ръб. Управлението се извършва чрез две върви с ръкохватки, наречени „управления“ или „спирачки”.
Разбира се, ако решите, че трябва да пробвате този екстремен, красив спорт, не е нужно да си купувате екипировка. В България множество клубове предлагат курсове за начинаещи, както и полети в тандем, за тези, които желаят само да пробват усещането да бъдеш високо в небето. Удобната седалка, прикрепена към парапланера и инструктора, дават комфорт и сигурност и това е подходящ тест за всеки кандидат-пилот, които иска да изпита дали летенето е подходящо за него.
Панорамният полет е може би най-подходящият в този случай, предлагат се и полети, при които се изпълняват различни акробатични фигури, както и полети на дълги разстояния – до 30 км.
Практически съвети
Ако решите, че сините висини и въздушните течения ви влекат и искате да станете пилот, то подгответе се за няколко основни неща като непрекъснато следене на метеорологични-те условия и усет за най-подходящия терен за кацане.
Курсовете за начинаещи обикновено са с продължителност от седмица и тяхната основна цел е да се изградят основите за безопасно летене, давайки важна информация за аеродинамиката, микрометерология, въздушните течения, конструкцията на крилото, и умения, като парашутно приземяване в цел, контрол над крилото, различни типове излитане, завои и др.
След като завърши обучението, курсистът би трябвало да може да излита уверено от безопасни места, при подходящи условия.
Разбира се, ако се чувствате „у дома си“ в небето, можете да запишете и курс за напреднали, където на теория и практика ще подобрите уменията и знанията си.
Закупуването на крило също е многоважен момент в живота на запаления парапланерист. Обикновено те струват между 2000 и 3000 евро, като може да бъде намерена и екипировка на старо, но е препоръчително да бъде избирана от опитен летец, тъй като се амортизира от използване и ултравиолетовите лъчи на слънцето.
Свежият, слънчев климат на България, както и добрите термии и високи облаци, правят страната ни оазис за планински и равнини прелети. Сред най-популярните дестинации са Сопот, Арката до Беклемето, Боровец, Безбог, Витоша, хълмовете край Шумен и др.
Желаем ви попътен вятър!
Автор: Хелияна Велинова