Всеки смартфон е прозорец към сериозен брой приложения - Facebook и Instagram на Meta Platforms, YouTube на Alphabet, на Apple и др. Единственото ограничение е броят минути на ден, които всеки потребител може да им отдели - лимит, който напряга технологичните гиганти.
Делото на правителството на САЩ, целящо да раздели Meta, илюстрира как в тази конкурентна среда място за нови играчи сякаш вече няма, освен ако старите не отстъпят, пише Ройтерс.
Битката на технологичните титани да запазят контрола над потребителите е по-опасно променлива, отколкото може да изглежда, добавя агенцията.
Борците с тръстовете във Федералната търговска комисия на САЩ твърдят, че империята на Марк Зукърбърг е задушила конкуренцията със стратегия "купи или погреби". Комисията настоява да развали придобиванията на приложението за споделяне на снимки Instagram и услугата за съобщения WhatsApp.
Както е обичайно в подобни случаи, голяма част от правните спорове се свеждат до това с кого точно се конкурира Meta. Ако се избере по-тясна група, пазарното ѝ господство изглежда неоспоримо. Ако се разшири списъка, Facebook може да изглежда като капка в морето.
Резултатът от това упражнение показва колко деликатно балансиран е контролът на всяко приложение върху вниманието на потребителите.
Федералната търговска комисия твърди, че конкурентите на Meta са ограничени до приложенията за изчезващи снимки Snap и социална мрежа, базирана на поверителност, с 20 милиона потребители, наречена MeWe. Според това определение делът на Meta от времето, прекарано от потребителите, е колосалните 85%.
Ако погледнем през очите на правния екип на гиганта в социалните медии, ситуацията е много различна. Когато към това се добави и TikTok, делът на Meta пада до 60%. Този дял намалява още повече, когато се отчете влиянието на YouTube - до 30%.
Основното приложение на Meta, Facebook, стартира през 2004 г. Snap последва през 2011 г., а TikTok беше пуснат през 2016 г. Рискът е, че всеки нов участник въвежда иновации точно толкова, колкото е необходимо, за да открадне ограничените минути на ден. През 2019 г. TikTok консумираше средно над 2 минути на ден за всеки възрастен в САЩ. Пет години по-късно времето достига вече 18 минути, според анализ на консултантската фирма Epyllion.
Точно както, да речем, популярността на телевизионното предаване Survivor накара телевизионните оператори безкрайно да възпроизвеждат формулата на риалити шоуто, докато се бореха за зрители, защитен модел на имитиране се разиграва и в социалните медии. Instagram и YouTube, усещайки заплахата, бързо възприеха подобни кратки видео емисии. Както самата Meta признава в съда, след първоначалните смущения приложенията в един момент започват да изглеждат еднакво.
Узряването на ерата на iPhone прави тази конкуренция по-отчаяна. Когато Facebook купи Instagram за 1 милиард долара през 2012 г., проникването на смартфони в САЩ беше 45%, според Pew Research Center. Всеки ден имаше много хора, които включваха телефон, свързан с интернет, и надничаха в магазините за приложения за първи път, готови да бъдат ухажвани от платформите на социалните медии.
До 2024 г. темповете на приемане на смартфони се удвоиха. Началните екрани вече са претрупани с приложения. Следователно растежът трябва да дойде, като потребителите се държат по-дълго залепени за телефоните си, което им отнема повече време от деня.
Спадът на развлекателните дейности в реалния свят предполага, че това вече се е случило. Хората са прекарвали средно по 26 минути всеки ден в четене през 2023 г., с 10 минути по-малко, отколкото през 2003 г., според Бюрото по трудова статистика на САЩ. Социализирането и комуникацията намаляват още повече, от 78 минути през 2003 г. до 57 минути през 2023 г.
Прекарването на време с приятели намалява с увеличаването на използването на мобилни телефони, с по-големи разлики сред по-младите групи.
Така че, ако има по-малко нови потребители и по-малко нови минути през деня, платформите трябва вместо това да си крадат времето една на друга. Както самият Зукърбърг коментира, когато е попитан защо е купил Instagram: "Създаването на ново приложение е трудно."
Привличането на вниманието на хората е изключително ценно и трудно. Няколко случайни природни експеримента предоставят удобно доказателство. През октомври 2021 г. Facebook и Instagram претърпяха шестчасов глобален срив. Гигантът в стрийминг телевизията Netflix се възползва съществено. Компанията, която вижда конкуренти дори в Sandman и Fortnite, отчете 14% ръст в ангажираността по време на неочакваното прекъсване на Meta.
По подобен начин, когато TikTok беше забранен за кратко в САЩ в началото на годината, Facebook и Instagram отбелязаха 37% ръст в използването, според данни на Meta.
Американците може би са достигнали пик на внимание - поне засега. Сън, лична хигиена, поне известна социализация: всичко това вероятно ще остане постоянно. Едно от малкото места, където може да се спечели време, може би е работният ден. Моделът на труд се е променил малко през последните две десетилетия, като е средно малко под 8 часа на ден. Може би, ако най-смелите мечти на технолозите за изкуствен интелект се осъществят, това най-накрая ще започне да се променя.
Колкото по-продуктивно става едно общество, толкова повече време ще има да губи. Дотогава битката между приложенията ще продължи.