Пазаруването онлайн е редовен навик за почти половината активни в интернет българи

online-shopping-2-Pixabay-1

Онлайн пазаруването става все по-популярно сред активните в интернет българи – независимо какви са продуктите, които купуват, само 7% от потребителите казват, че никога не пазаруват онлайн. Почти половината от респондентите пазаруват през интернет поне веднъж месечно. Особено в това време на продължаваща пандемия от Ковид-19, електронното пазаруване може да бъде удобен начин да се спазва социална дистанция и да се пазарува безопасно. Въпреки това само 17% от пазаруващите в интернет казват, че сега купуват онлайн повече, отколкото преди пандемията. За 7 от 10 българи, които пазаруват електронно, потребителските онлайн навици не са се променили в тези времена. Анкетираните купуват онлайн най-често дрехи, малки електроуреди и обувки. Те обикновено плащат при доставката на поръчката (лично).

Проучването е проведено от Нилсен Адмосфер България и Български национален панел сред извадка от 500 респондента на възраст 15+, част от онлайн населението в страната.

Почти половината интернет потребители в България пазаруват онлайн поне веднъж месечно. Други 22% пазаруват в интернет около веднъж на всеки три месеца. Приблизително една четвърт от хората купуват през интернет по-рядко и едва 7% – никога. Няма значими различия в честотата на онлайн пазаруването при мъжете и при жените. При възрастовата група 45-54 годишни има по-силна тенденция да се пазарува по-често онлайн.

Тази година е особено интересно да се разгледа как навиците на хората за електронно пазаруване са се променили по време на пандемия от COVID-19, когато има многобройни ограничения или неудобства, свързани с личното пазаруване. Един от резултатите от проучването е, че близо една трета от респондентите в интернет са променили навиците си за онлайн пазаруване по време на пандемията. По-конкретно – 17% казват, че пазаруват електронно повече от преди пандемията, но от друга страна 14% твърдят, че пазаруват по-малко. Жените са по-склонни да пазаруват онлайн в сравнение с мъжете (21% срещу 13%) и тази тенденция е също по-очевидна във възрастовите групи 45-54 годишни и 15-34 годишни. За 69% от анкетираните, които обикновено пазаруват онлайн поне от време на време, пандемията не е променила нищо – те пазаруват приблизително по същия начин, както преди пандемията.

Във връзка с темата за общите навици за пазаруване онлайн в проучването респондентите бяха попитани и кои продукти купуват най-много в интернет. Това са: дрехи и аксесоари (48%), малки електроуреди (37%), обувки (36%), книги (29%) и електронни устройства като лаптопи, телевизори, смартфони и др. (27%).

Когато става въпрос за купуваните продукти, има няколко повече или по-малко значими разлики при различните социално-демографски групи. Например, жените пазаруват много повече дрехи и аксесоари, но също и детски играчки, обувки и козметика. Мъжете са по-склонни да купуват електронни устройства като лаптопи, смартфони и др., както и малки електроуреди, авточасти или продукти за спорт и отдих.

Що се отнася до избора на начин за плащане на онлайн поръчки, мнозинството анкетирани предпочитат да плащат лично при доставка (79%), а 14% плащат с кредитна или дебитна карта (над 45-годишните правят това повече от по-младите респонденти). Само 3% правят банков превод и същият процент използват услугата PayPal за заплащане.

В проучването респондентите бяха попитани и за някои специфични стратегии за онлайн пазаруване. Резултатите показват например, че 47% от анкетираните, които купуват в интернет, предпочитат да пазаруват без регистрация, когато това е възможно. 40% използват само проверени или надеждни електронни магазини, като това е особено важно за мъжете. Също така 28% от анкетираните никога не плащат своите поръчки онлайн с кредитни или дебитни карти. 10% използват само специално определен имейл адрес при регистрация в електронен магазин, те не използват личния си или служебен имейл адрес. Това отново се отнася повече за мъжете, отколкото за жените.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.