До преди две години банките, както и повечето компании, се развиваха с изключително бързи темпове. Тази експанзия не обръщаше внимание на разходите. Днес, последиците от кризата все още са видими и влияят негативно и налагат компаниите да изградят различно поведение към пазара и към своите клиените, обясни Андрей Крецу, Мениджър Консултантски услуги за Югоизточна Европа, PWC EUROPE.
„Продажбата не трябва да свършва с плащането, а да продължи и след това.“, коментира той
Колкото повече сегментираме бизнес процесите, толкова повече губим поглед към голямата картина. Понякога търсене на нови клиенти ни отделя от лоялните и този тип бизнес модел може да излезне скъп.
Той препоръча на компаниите да предлагат цялостни решения - комплексни продукти, съобразени с модата на пазара и възможностите на клиентите. Г-н Крецу коментира, че фокуса не трябва да пада върху портфолио с твърде много предложения, а върху стратегическите продуктите. Той препоръча внимателния мониторинг на всеки клиент и върхуреализацията на всеки отделен продукт.
На същото мнение бе и преподавателят в НБУ и консултант по продажби Мария Донева. Тя коментира, че е важно да инвестираме в ключовите клиенти. Да се планира, организира, мотивира и контролира, чрез различни инструменти, като CRM, всички бизнес процеси.
"Не трябва да използваме CRM-а като дневник на търговците. Трябва да поставим точни параметри, за да имаме конкретни резултати.