Ако искате малкият ви бизнес да расте, трябва да се уверите, че той не надхвърля своите възможности. Твърде бързото мащабиране също може да унищожи иначе успешен и перспективен бизнес.
Business.com обобщава признаците, които показват, че растящия бизнес може да върви към катастрофа, както и дава идеи за връщане на пътя на устойчивия растеж.
Паричният поток е недостатъчен
Един от червените флагове около темповете на растеж е, че паричният поток пресъхва дори когато бизнесът е добър. Проблеми с управлението на паричните потоци обикновено възникват, защото бизнесът събира по-малко плащания, докато прави нови, по-значителни разходи.
Проблемът възниква, когато входящите потоци не съответстват на изходящите потоци. Ако бизнесът не е планирал това, като е натрупал пари преди етап на растеж, тогава това може да създаде стрес за организацията.
В идеалния случай проблемите с паричните потоци трябва да са планирани внимателно. Спестяването на пари в резервен фонд за растеж може да запази ликвидността, от която бизнесът се нуждае, за да премине на следващото ниво без критичен ръст на разходите. Разумно е при това планиране разходите да се надценяват, а приходите - да се подценяват. Така има пространство за маневри при грешки.
Ако не сте успели да поддържате достатъчно ликвидност и не можете бързо да увеличите паричния поток, може да си освободите оборотен капитал чрез факторинг например. Това ще освободи персонала от тежестта на проследяването на неплатените фактури поне донякъде, за да се съсредоточат върху качественото обслужване.
Моралът на служителите пада
Тъй като бизнесът се мащабира, динамиката на работното място може да се промени значително. Увеличеното работно натоварване допринася за стреса на служителите. Влияние може да окаже и запазването на заплатите без промяна, въпреки че бизнесът се представя добре.
Средата на работа ще се влоши и ако усилията на служителите не се признават, както и негодуванието на служителите срещу ръководния екип при по-високо натоварване.
Успешният бизнес изисква щастливи, ангажирани служители. Увеличаването на компенсацията е очевидно решение за укрепване на морала във време на бърз растеж на бизнеса. Това обаче може да не е възможно поради проблеми с паричния поток.
Ако все още не можете да давате повишения или да предложите бонуси, помислете за предоставяне на креативни бонуси и намиране на други начини за повишаване на морала. Признавайте публично приноса на служителите, предложете гъвкаво работно време, за да помогнете на служителите да управляват баланса между професионалния и личния живот, увеличете платения отпуск, осигурете достъпни услуги за здравеопазване и психично здраве.
Стандартите за обслужване на клиенти падат
Внезапно увеличение на оплакванията от обслужването на клиенти може да означава, че вашият бизнес се е разраснал твърде бързо. Увеличаване на клиентите на фона на запазване на броя на служителите може да постави пред персонала предизвикателства във връзка с вниманието към клиентите. Прегарянето и умората на служителите също могат да доведат до повече грешки и недоволни клиенти.
Когато качеството на клиентското изживяване спадне, има два варианта: да наемете повече хора или да поемете по-малко работа. Естествено, наемането на повече хора е привлекателна опция, но ако се сблъсквате с проблеми с паричния поток, първо ще трябва да отстраните тези проблеми. Ако намаляването на темповете на растежа, за да постигнете стабилност, гарантира дългосрочен успех на вашата компания, това може да е разумното решение.
Лидерството е реактивно, а не проактивно
Когато бизнесът се разраства твърде бързо, неотложните задачи започват да се трупат. Това изоставане може да накара ръководството да бъде реактивно, вместо проактивно и със стратегическо мислене. Въпреки че е от съществено значение да управлявате ежедневния работен процес, също така е от решаващо значение да планирате бъдещето.
Ако растежът изпреварва планирането и лидерството е в хаос, тези фактори могат да изострят другите проблеми, причинени от твърде бързото мащабиране. Мениджърите и лидерите трябва да гарантират, че делегираните задачи се изпълняват бързо, без да затъват в дреболии. Доверете се на служителите си да изпълнят работата, която сте им възложили, и обмислете използването на софтуер за управление на проекти и решения за автоматизация на работния процес, за да увеличите ефективността.
Стандартите за представяне на служителите падат
Бързият растеж може да доведе до бързо увеличаване на индивидуалните натоварвания. Когато това се случи, много служители може да нямат достатъчно време, за да свършат работата си правилно. Те могат да пропускат срокове, да идват на срещи неподготвени, да правят грешки.
Когато служителите са пренапрегнати и претоварени, екипната и индивидуалната производителност и качеството на изпълнение ще паднат рязко. Наемането на повече хора и автоматизирането на досадните работни процеси може да помогне за предотвратяване на прегарянето на служителите и да повиши стандартите за ефективност.
Оценете къде членовете на екипа не се представят според изискваните стандарти и определете количествено работата, която трябва да преразпределите или автоматизирате.
Разчитате на стари системи и процеси и те се провалят
Процесите, на които сте разчитали по-рано в развитието на вашия бизнес, могат и да са работили добре в един момент. Те обаче няма да са подходящи с разрастването на вашата компания. Например различни екипи и отдели може да са използвали свои собствени приложения и бази данни в началото, но с разрастването на вашата компания ще откриете, че изолираните отдели пречат на комуникацията и сътрудничеството. Без подходяща комуникация лявата ръка няма представа какво прави дясната. Ако няма централизирано управление на данните, проблемите стават много по-лоши.
Ако бързият растеж разкрие пукнатини във вашите процеси, време е да инвестирате в предвидими и контролирани решения за цялата операция. Например персонализиран CRM или софтуер за планиране на ресурсите на предприятието (ERP) ще ви позволи да изградите стандартизирани работни процеси за управление и изпълнение на конкретни задачи.
Неефективната средна управленска структура възпрепятства прогреса
Когато една компания се мащабира твърде бързо, средният мениджмънт може да бъде полезен и да увеличи ефективността чрез споделени знания и процеси. Не винаги обаче се получава така. Има риск средният мениджмънт да увеличи бюрокрацията, да забавя осъществяването на идеи, да забравя, да не оценява приноса на служителите на място и да прекъсне комуникацията по вертикала в компанията. Тази структура в крайна сметка задушава иновациите и прави вашия бизнес по-малко гъвкав и отзивчив към промените.
Затова е важно отговорностите на средния мениджмънт да са много ясни. Важно е да се създаде култура в компанията, при която всеки, независимо от нивото си, може да се доближи до лидерите ѝ. Помислете за внедряване на гъвкава екипна структура в рамките на управленските нива на вашата компания, за да подобрите вътрешното вземане на решения и способността си да реагирате на промените.
Бъдете ясни относно работните отговорности на вашите средни мениджъри. Уверете се, че разбират специфичните си задължения и целта на позициите си. Създайте ясни очаквания и предоставяйте редовна обратна връзка, за да гарантирате съответствие с целите на компанията.
Повишавайте правилните хора и се въздържайте да назначавате хора на ключови позиции заради лоялността им. Само защото някой ви е служил добре в определена роля на един етап от развитието на вашата компания не означава непременно, че ще ви служи добре и в друг.
Заложете на обучения. Независимо кого повишавате, планирайте и прилагайте програма за обучение, за да сте сигурни, че всички мениджъри разбират какво правят. Както задавате и проследявате ключови показатели за ефективност (KPI) на висшите мениджъри, така трябва да има KPI и за средните мениджъри.
Втора част на материала можете да прочетете тук!