Всеки собственик на бизнес иска да изгради екипа мечта. В идеалния случай те ще работят заедно с ентусиазъм.
Често обаче има играчи в екипа, които не са на нивото на останалите или са токсични. Те могат да нарушат потока, който сте култивирали, пише онлайн изданието entrepreneur.com.
Веднага ще ги разпознаете - клюкарстват, оплакват се, опитват се да изправят други служители едни срещу други и безсрамно говорят как си търсят нова работа.
Понякога служител може просто да преживява трудна ситуация в личния си живот. Ако той е бил ценен за компанията, може да е добра идея да обсъдите представянето му, преди да вземете импулсивно решение да го освободите.
Ето някои сценарии, които ще ви помогнат да решите дали да задържите служител, или да продължите без него.
С две крачки назад
Вашият служител иска ли да е на работа, или просто преминава през предложенията? Не всеки учи със същото темпо. Някои ще се нуждаят от по -дълга крива на обучение, за да разберат позицията си. Може би друг служител като ментор ще може да реши проблемите. Трудно се постига ентусиазъм на работното място, така че не се отказвайте от някого твърде бързо, ако той идва на работа навреме, приятелски настроен е и има качества.
Служителят часовник
Компаниите се гордеят с лидерството и ценностите. Ако служител не се гордее с работата си, това може да е очевидно, защото постоянно си гледа часовника. Може да е добра идея да говорите със служителя и да разработите план за създаване на баланс между професионален и личен живот, създавайки щастлива среда за работника и компанията. Понякога извънредната работа обаче е неизбежна.
Любителят на офис драмата
Токсичните хора процъфтяват в драмата без значение колко са трудолюбиви. Те могат да разглеждат мястото си на работа като по-скоро място за социализация. Клюките са норма за тях. Тези хора карат другите да се притесняват, а лошата им работна етика може да навреди на колегите им.
Осигурете на този тип служители необходимото внимание, като похвалите тяхната добра работа. Това може да ги вдъхнови да станат по-добри, като така ще имат по-малко време за сплетни.
Преди да вземете решение, добра идея е мениджърът да оцени ситуацията. Вместо да вземете прибързано решение да уволните служител, първо го предупредете. Все пак обсъдете преди това с прекия му началник ситуацията. Една беседа може да влоши нещата, тъй като токсичният служител може да се обиди и евентуално да отмъсти.
Ето няколко идеи, които да ви помогнат да решите дали да уволните служителя или да му дадете още един шанс да се докаже:
Започнете с положителен диалог. Уведомете служителя за доброто, с което е допринесъл. Като започнете с висока нотка, може да запалите искрица ентусиазъм у човека.
Уведомете служителя, че поведението му е неприемливо. Ако някой преживява тежък период, може дори да не осъзнава колко отровно е поведението му. Сериозна дискусия би могла да даде тласъкът, от който човекът се нуждае, за промяна.
Попитайте служителя как върви всичко. Позволете на човека да изрази себе си. Възможно е да няма смелостта да дойде директно при вас, за да обсъдите проблем. Честният разговор може да има голямо значение. Пробвайте и вижте какво ще стане.
Лошата трудова етика може да повлияе негативно на компанията, но всеотдаен служител заслужава правото да бъде чут. Мениджърите трябва да обмислят провеждането на седмични срещи на персонала, на които всички служители могат да изразят своите мнения или притеснения. Мениджърите пък имат възможност да споделят очакванията си от екипа.
Имайте предвид, че без значение колко е добър мениджърът, има случаи, при които незабавно трябва да се прекъснат връзките с работник или служител. Тези случаи могат да включват кражба от компанията, използване на фирмено оборудване за работа по лични странични проекти и др. Този тип поведение е неприемливо - и не трябва да има изключения.
Бързото уволнение понякога може да бъде най-доброто решение, когато става въпрос за справяне с проблемни служители. Ако обаче служителят има потенциал, работата с него може да бъде полезно преживяване за вас и вашата компания.