2020 г. не беше най-добрата за много индустрии поради COVID-19. Интересното е, че финтех секторът съобщава за скоростен растеж в пандемията. При липса на физически контакти потребителите разчитаха на виртуални финансови услуги за достъп и изплащане на средства и финтех решенията спечелиха от това.
Популярността на финтех се увеличава рязко и потребителите, участвали в световно проучване, казват, че са наясно поне с една такава услуга, пише онлайн изданието entrepreneur.com.
Ето кои финтех технологии се очаква да окажат влияние върху финансовите услуги през 2021 г.
Автономни финанси
Автономните финанси са на върха в списъка с изключителни иновации във финтех индустрията. Жонглирането с плащането на сметки за комунални услуги, застраховка, абонаменти и др. може да е поразително. Автономното финансиране сваля тежестта от раменете на потребителите и автоматизира процеса на вземане на финансови решения с изкуствен интелект и машинно обучение. Тъй като повече хора се опитват да намерят повече време за себе си, те ще делегират повтарящи се задачи на финтех решения.
Отворено банкиране
Традиционните банки са най-известни с това, че пазят парите на хората. С нарастващата информираност на хората все повече от тях искат да инвестират парите си, вместо да ги държат в банката. Финансовите институции на трети страни дават възможност на традиционните банки да предлагат гъвкави инвестиции, генериращи по-висока доходност от депозитите, а потребителите взимат участие в тях чрез открито банкиране.
Отвореното банкиране предоставя на трети страни доставчици на финансови услуги достъп до потребителски банкови данни чрез приложни програмни интерфейси (API) за инвестиционни цели, като получават съгласието на потребителите.
Въпреки че има опасения за сигурността заради това предоставяне на данни на трета страна, щетите могат да бъдат предотвратени със съвместните усилия на участващите страни.
Само цифрови банки
Дългите опашки в банката са сериозен проблем на повечето потребители. Въпреки предоставянето на онлайн банкиране, все още има опашки в банката поради ограниченията на онлайн услугите.
Пълното изкореняване на физическите контакти за банкови трансакции изглеждаше пресилено, докато не удари пандемията. Достъпът до средства практически се превърна в необходимост за оцеляване, която конвенционалното банкиране не може да задоволи напълно.
Проучване на McKinsey показва, че цифровите плащания са един от най-големите финтех продукти. Финансовите институции от ново поколение се възползваха от случая, като използваха финтех решения, за да предложат удобни банкови услуги само чрез цифрови технологии, които не изискват физически контакт. Нарастващата конкуренция между финансовите институции при предлагането на цифрови банкови услуги е добра новина за потребителите, тъй като те имат множество примамливи предложения, от които да избират.
Финансова грамотност
Нивото на финансова грамотност на потребителя влияе положително или отрицателно върху финансите му. Според доклад на Bankrate средностатистическото американско домакинство има 8 863 долара в банкови или кредитни спестявания. По-младите и неженените имат по-малко спестявания. В същия дух 55% от анкетираните в скорошно проучване разкриват, че нямат достатъчно средства. Ситуацията най-вероятно би била различна, ако потребителите бяха по-добре информирани за своите финанси.
Финтех решенията са ефективни инструменти за финансова грамотност. Със събирането на големи данни потребителите с лоши финанси могат да се учат от тези, които имат добре подредени финанси. Съществуват финтех инструменти за насочване на клиентите с основно финансово образование при вземане на разумни финансови решения.
Гласови технологии
Удобството е лозунг във финтех и създателите в сектора искат да предоставят на потребителите най-доброто. Поколението Z са на първа линия в технологичните тенденции. Продуктите, които им се струват привлекателни, стават незабавно успешни и индустрията се възползва от това.
Въвеждането на гласова технология е една такава новост, която ще разцъфне. Младежите, които имат склонност към чата, гравитират към гласови инструменти в своите онлайн взаимодействия. Гласовите асистенти, задвижвани от изкуствен интелект, предлагат удобство и простота при работа с финансови задачи. Гласовата технология също така авансира сигурни плащания с използването на биометрични данни за упълномощаване на плащанията.