Може ли търсачките с изкуствен интелект да заменят Google?

Може ли търсачките с изкуствен интелект да заменят Google?

OpenAI разработва търсачка, базирана на изкуствен интелект (AI), с цел да се конкурира с Google, според публикация на The Information.

Има оскъдни новини за продукта в процес на разработка, но предположението за неговото съществуване повдига въпроса: има ли шанс търсачката OpenAI да се справи с Google, пише Insider Intelligence.

Освен това, каква е вероятността AI да разтърси фундаментално пазара за търсене?

Не много отдавна се смяташе, че OpenAI (която е подкрепена от Microsoft) е победила Google в сферата на генеративния изкуствен интелект. Компанията разпали надпревара за AI, към която Google се присъедини с пускането на чатбота Bard, сега наречен Gemini.

Въпреки тази преднина, опитите на OpenAI и Microsoft да посегнат на ключовите пазари на Google поне засега се провалят. Миналата година Microsoft интегрира технологията OpenAI в своята търсачка Bing, като заяви, че дори претенцията за 1% от пазарния дял на Google представлява потенциални милиарди приходи.

Пазарният дял на Bing обаче почти не се е променил, откакто AI (сега наречен Copilot) беше интегриран, според StatCounter.

Google също обяви планове за разработване на подобни AI продукти. Това може да е лоша новина за продукта за търсене на OpenAI, но компанията също има шанса да избегне повтарянето на грешки.

За съжаление на OpenAI, победата над Google не е толкова проста, колкото стартирането на "по-добра" платформа за търсене. Дори ако OpenAI създаде звезден продукт, статусът по подразбиране на Google в браузърите и устройствата означава, че ще продължи да обработва по-голямата част от заявките.

Съществува и въпросът за монетизацията. OpenAI губи пари при всяка потребителска заявка - и няма ясен път към печалбата

Глобалните разходи за реклама при търсене ще възлязат на 282,36 милиарда долара през 2024 г., според прогноза на Insider Intelligence. Вероятно е OpenAI да монетизира с реклами, но не е ясно дали пазарът ще приеме нетестваните формати.

Регулаторите на ключови пазари също изразиха загриженост относно липсата на яснота на чатботовете относно това кога отговорите се спонсорират.

Наскоро Arc, уеб браузър от стартиращата компания The Browser Company, пусна нова функция, задвижвана от AI, наречена pinch-to-summarize, която предоставя незабавно резюме на пълни уеб страници. Това следва пускането на Arc Search, мобилно приложение, което ще търси в интернет въз основа на заявка на потребител и ще предоставя генерирана от AI страница, обобщаваща обхвата на търсената информация.

Всички тези нововъведения имат за цел да улеснят търсенето, но на каква цена? Кой прави пари, когато AI чете интернет вместо нас? Това е утрешният проблем за много рекламодатели и издатели, които още не са решили днешния проблем - премахването на бисквитките на трети страни.

Все пак OpenAI и Perplexity са приели някои потенциални решения на проблема, като плащане на издатели, когато използват техните решения, и предоставят връзки към източници, но нито едно от тях няма вероятност да замени приходите от програмна реклама на място.

Затова и издателите трябва да увеличат усилията си да предоставят качествено съдържание, а рекламодателите не трябва да разчитат на сайтове с ниско качество.

Споделете:

Сходни статии

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.