Агентният изкуствен интелект въвежда цифрова работна сила, която автономно прави планове и предприема действия.
Консултантската компания Gartner изследва възможностите и опасностите от агентния изкуствен за ИТ лидерите и обяснява на организациите как да се подготвят.
Агентният изкуствен интелект се отнася до целенасочени софтуерни единици, на които организацията е предоставила права да действат от нейно име, за да вземат автономно решения и да предприемат действия. Тези единици използват AI техники — комбинирани с компоненти като памет, планиране, сензори, инструменти и предпазни мерки, за да изпълняват задачи и постигат цели.
Примери за AI агенти са машинните клиенти и мултиагентните системи.
Агентният изкуствен интелект ще бъде включен в AI асистенти и вграден в софтуер, SaaS платформи, устройства за интернет на нещата и роботика. Когато AI асистентите започнат да планират, вземат решения и предприемат действия вместо вас, агентният изкуствен интелект ще бъде навсякъде, с потенциал да разшири платформите за управление на съвместна работа отвъд проследяването на задачи към планиране и изпълнение на задачи.
Агентният изкуствен интелект ще промени вземането на решения и ще подобри ситуационната осведоменост в организациите чрез по-бърз анализ на данни и прогнозна интелигентност.
Възможности
AI агентите имат способността да избират какви действия да предприемат за постигане на конкретни резултати. Те ще предоставят значителна възможност за подобряване на производителността, която ще нараства с времето, докато системите еволюират да постигат по-ефективно своите цели.
Агентните системи ще променят бъдещето на вземането на решения. Те могат бързо да анализират сложни набори от данни, да идентифицират модели и да действат. Това ще избегне трудоемкото моделиране на данни, ще доведе до по-добро решаване на проблеми, ще намали времето за действие и ще даде възможност за нови концепции за мащаб.
Агентният изкуствен интелект ще повиши драматично уменията на работниците и екипите, като им позволи да управляват сложни процеси, проекти и инициативи чрез естествен език. Въпреки това, оркестрацията и управлението на автономно действащи софтуерни единици изискват напреднали инструменти и строги предпазни мерки.
Препоръки
Интегрирайте агентния изкуствен интелект в стратегическото си планиране. Дефинирайте нивата на агентност, които ще разрешите в средата и работните процеси.
Проектирайте решения за агентен изкуствен интелект, за да свържете различни приложения и данни, като приоритизирате подобряването на потребителското изживяване и ефективността. Картографирайте решенията и действията, които могат да бъдат автоматизирани.
Установете ясни предпазни мерки за внедряване и експлоатация на агентния изкуствен интелект, включително правни и етични насоки за автономия, отговорност, сигурност и поверителност на данните. Уверете се, че възможностите за идентификация, сигурност и мониторинг на агентния изкуствен интелект са достатъчно здрави, за да защитят вашата организация, служителите и клиентите.
Предположения за стратегическо планиране
До 2028 г. 33% от корпоративните софтуерни приложения ще включват агентен изкуствен интелект в сравнение с по-малко от 1% през 2024 г.
До 2028 г. агентни машинни клиенти, базирани на изкуствен интелект, ще заменят 20% от взаимодействията в цифровите витрини.
До 2028 г. поне 15% от ежедневните работни решения ще се вземат автономно чрез агентен изкуствен интелект.
Какво трябва да знаете
До сега AI моделите, като големите езикови модели (LLM), изпълняваха задачи, включително генериране на текст и обобщаване на документи, но не можеха да предприемат действия сами по себе си и по собствена инициатива. Агентният изкуствен интелект променя това.
Изграждат се инструменти, за да се даде на системи като LLM повече агентност, способността да действат автономно с минимален човешки надзор, да се адаптират към контекста и да изпълняват цели в сложни среди. Това ще увеличи драматично потенциала на изкуствения интелект. Например, агентният изкуствен интелект може да изследва данни, да извършва изследвания, да съставя задачи за изпълнение и след това да предприема тези действия в цифровия или физическия свят чрез API или роботизирани системи.
Агентността на изкуствения интелект е спектър. Традиционните системи с ограничена агентност изпълняват специфични задачи при тясно дефинирани условия. Бъдещите агентни AI системи с пълна агентност ще се учат от средата си, ще вземат решения и ще изпълняват задачи независимо.
Съществува голяма пропаст между настоящите LLM-базирани асистенти и пълноценните AI агенти. Тази пропаст ще се затвори първо за тясно обхванати дейности. Въпреки това, обхватът и софистицираността на агентните решения ще се разширяват, докато се учим как да изграждаме, управляваме и се доверяваме на агентни решения.
Защо е тенденция
Агентният изкуствен интелект е важен, защото подобрява способностите на AI технологиите, като LLM. Много стартъпи вече се рекламират като платформи за изграждане на AI агенти. Способността на агентния ИИ да предприема действия автономно или полуавтономно има потенциала да увеличи производителността в цялата организация.
Повече организации използват напреднали машинни клиенти, подмножество на агентния изкуствен интелект. Технологията за цифров двойник използва агентен AI за симулиране на сценарии от синтетични данни и задейства работни процеси въз основа на цели. Разработват се платформи, които управляват пресечната точка на AI техники, данни, памет, език, софтуерни инструменти и автоматизирана самокритика (способността на агентния изкуствен интелект да критикува собствената си работа).
Организациите отдавна желаят да насърчават високоефективни екипи, да подобряват междуфункционалното сътрудничество и да координират въпроси в мрежи от екипи. Агентният изкуствен интелект има потенциала да изпълнява ролята на високо компетентен съотборник, като предоставя прозрения, които често не са видими за хората от екипите.
Последици
Агентният изкуствен интелект ще замени част от разочарованието от технологията, като му се позволи да решава проблеми, които изискват действие, а не просто генериране на съдържание.
Този напредък ще увеличи броя на задачите и работните процеси, които могат да бъдат автоматизирани, и ще разшири използването на модели за сътрудничество, като решения с потребител в цикъла. Те ще позволят сътрудничество и комуникация от агенти към хора и хора към агенти.
Агентният изкуствен интелект има потенциала значително да овласти работниците. Той ще им позволи да разработват и управляват сложни, технически проекти — независимо дали се касае за микро автоматизация или по-големи проекти — чрез естествен език.
Агентна AI система може да автоматизира клиентското изживяване, като използва анализ на данни за вземане на решения на всяка стъпка. Например, след като клиент купи продукт, изкуственият интелект изследва историята на поръчките, преглежда комуникациите, задава последващо действие въз основа на анализ на специфичното за клиента поведение и идентифицира възможност за допълнителна продажба. След това съставя и изпраща персонализиран имейл, благодари на клиента, искаи обратна връзка и предлага допълнителната продажба в оптималното време от деня за максимизиране на ангажираността. Въпреки че този работен процес е проектиран от човек, той може и да не включва човек в цикъла.
Потенциалът, който агентният изкуствен интелект има постоянно да анализира изпълнението на персонализирани взаимодействия, надминава човешките способности и осигурява по-прецизно и ефективно клиентско ангажиране. Разработчиците на софтуер вероятно ще бъдат едни от първите засегнати, тъй като съществуващите AI асистенти за кодиране придобиват зрялост.
Работните процеси ще бъдат проектирани за агентен изкуствен интелект, с хора, добавени в точки с висока стойност
Мултиагентни системи, съставени от множество независими, взаимодействащи агенти — всеки способен да възприема средата си и да предприема действия, ще работят за осъществяването на обща цел, която превъзхожда способността на отделните агенти. Тези системи ще се справят със сложни задачи, с които отделните агенти не могат да се справят сами, като същевременно създават по-адаптивни, мащабируеми и устойчиви решения. Те ще създават прозрения, които не са били възможни преди, и също могат да работят в среди, изискващи децентрализирано вземане на решения.
Въпреки това, не всичко е свързано с автономия — някои дейности все още ще изискват човешко вземане на решения, и агентният изкуствен интелект няма винаги да работи сам. Той ще помага в сценарии, където има трудности в екипното сътрудничество, екипното вземане на решения, екипната ситуационна осведоменост и екипната синхронизация. Въздействието на агентния изкуствен интелект върху междуорганизационното сътрудничество може да бъде дори по-трансформационно от въздействието му върху индивидуалната производителност. Агентният AI ще бъде колега, ценен член на екиpa.
Предизвикателства и опасности
Заедно с възможностите, които носи агентният изкуствен интелект, той също поставя предизвикателства. Съществува опасността от повторение на проблема с роботизираната процесна автоматизация: организациите създадоха хиляди ботове, но сега никой не помни какво правят тези ботове или защо са били изградени. Служителите могат допълнително да разгърнат собствен агентен изкуствен интелект, който може да не отговаря на стандартите за сигурност или качество.
Агентният изкуствен интелект ще взема решения въз основа на анализа си на данните на организацията, като ще прави планове въз основа на този анализ. От там той ще действа според тези планове. Това ще бъде опасно, освен ако не инвестирате в уменията, практиките и технологиите за доставяне на надеждни AI агенти. Данните на вашата организация може да са с лошо качество, което допълнително увеличава риска. Освен създаването на риск, лошото качество и архитектура на данните също ще възпрепятстват развитието на агентния изкуствен интелект.
Въпреки че трябва да помага на клиентите, агентният изкуствен интелект може също да ги отчужди, ако клиентското изживяване е лошо проектирано. Тук е необходим човешкият интелект. Хората трябва да създадат карти на клиентското пътуване, за да проектират идеалното клиентско изживяване и да дефинират предпазни мерки, преди да предадат на AI агентите за изпълнение. Това ще бъде случай на проба и грешка за настройване на агентите за постигане на оптимални резултати.
Агентният изкуствен интелект ще задвижи и напреднали кибератаки, които пораждат "интелигентен малуер". Това ще изисква иновации за справяне с уникалните рискове и заплахи на системи, които зависят от LLM и GenAI. Агентният изкуствен интелект ще бъде в риск от инжектиране на подкани, счупване на защитите, атаки върху сигурността на данните и кибератаки — включително такива, които други AI агенти създават и изпълняват.
Действия
Планувайте добавянето на агентен изкуствен интелект към работни процеси, където има значително търсене на мащаб и ефективност. Преосмислете работните процеси и добавете хора в новите работни процеси в стратегически точки. Започнете с малко случаи на употреба, където има достъп до висококачествени данни.
Третирайте AI агентите като ключови цифрови колеги или като цифрови служители, на които делегирате работа. Преосмислете моделите за сътрудничество, работните процеси и екипните стратегии, за да максимизирате ползата.
Поставете предпазни мерки, за да сте сигурни, че агентният изкуствен интелект е ограничен до дефинирана роля и набор от способности. Направете това, за да го предотвратите предприемане на неправилни действия, които да причинят щети.
Създаването на взаимодействия от следващо ниво между физически и виртуални изживявания ще продължи. Изследвайте потенциала на тенденциите спрямо специфичната ситуация на вашата организация, включете ги в стратегическото си планиране за следващите няколко години и коригирайте съответно бизнес моделите и операциите си.
Ако искате да се подготвите за задълбочено разбиране на ролята на AI технологиите в маркетинга в социалните мрежи, вижте повече за обучението AI in Digital Marketing Masterclass, което ще се проведе на 15 октомври 2025 г., тук: https://masterclass.eurodea.com/ai-in-digital-marketing-masterclass-15-10-2025/