Какво означават E-A-T and YMYL и защо са важни за SEO

Какво означават E-A-T and YMYL и защо са важни за SEO

Автор: Serpact

Стартирала през 2016 г., агенция Serpact вече се утвърди със своята експертна дейност и резултати. Serpact е единствената българска компания, представила свой проект пред инженерите на Google в централата на корпорацията в Цюрих през 2018 г. През 2019 г. компанията спечели European Search Awards и изпревари големи дигитални екипи от Германия, Великобритания и Русия. През следващата година Serpact грабна и Global Search Awards 2020, които се проведоха на онлайн церемония от Ню Йорк, САЩ.

Предисторията - борба със спама

Годините 2004, 2005 и 2006 могат да се опишат като разцвета на спам в интернет. Точно в бума на сделките с имоти, при високият интерес от чужденци към недвижимости и инвестиране в България и други страни, в световната мрежа процъфтяха сайтове, пълни с повтарящи се стотици пъти едни и същи ключови думи. Тази порочна тенденция направи много добри интернет-страници да станат напълно безполезни и безсмислени.

Именно затова към 2005 година от Google стартират програма за оценка на качеството, включваща многобройни тестери, оценители и рецензенти по оценката на крайния продукт, а именно резултатите в SERP. Тяхната задача е да оценят и дадат точки по определен списък на всеки проверяван сайт - доколко той отговаря на търсената заявка и дали е полезен и достоверен. Ниският брой точки не сваля сайта директно в резултатите от търсенето, но му влияе непряко, тъй като обучава и подобрява алгоритъма на Google да разбира кои сайтове са "спам"и кои са наистина стойностни.

Google Medic Update

В началото на август 2018 от Google реализираха техният т.нар. "Medic Update" на алгоритъма на търсене, който доведе до много размествания в резултатите от търсенето и донесе много главоболия на мениджъри и SEO специалисти. Целта на този ъпдейт беше да се анализират и оценят по-задълбочено сайтове с медицинска или финансова насоченост, тъй като при тях ако има злоупотреби, недостоверна или фалшива информация, това може да увреди сериозно здравето или да доведе до значима загуба на пари. По-подробно на това ще се спрем след малко.

Принципи на EAT

Във вашият SEO план е необходимо да знаете принципите на E-A-T и да ги изпълните. E-A-T или "Expertise - Authoritativeness - Trustworthiness" - Експертиза - Авторитет - Доверие. В тази връзка от Google разделят съдържанието в сайта на 3 основни категории.

Основно съдържание (Main Content): всяка част от страницата, която директно помага на страницата да постигне целта си.

Допълнително съдържание: допълнително съдържание, което допринася за доброто изживяване на потребителя на страницата, но не помага пряко на страницата да постигне целта си. Примерът, предоставен от документа, са навигационни връзки.

Реклами: Рекламирането или осигуряването на приходи (Google Ads) са съдържание и / или връзки, които се показват на страницата с цел осигуряване на приходи или получаване на пари.

Оценителите отсяват останалите две части на сайта и анализират само основното съдържание. За да получите добра оценка, темата трябва да е написана експертно /експертиза/, задълбочено и от добър специалист /авторитет/ в областта. От гледна точка на доверието е важно специалистът да се ползва с добро име и положителна репутация. За тази цел се анализират и други сайтове, като форуми, ревюта и подобни, където се споменава името на човека.

Тук голям плюс играе, ако за автора на публикацията е отделена собствена, профилна страница, където е показан неговият опит, участие в събития, интервюта, награди и принос в областта. Име, титли, снимка и биографични данни допринасят за повишеното доверие към специалиста.

Принципи на YMYL

Указанията за Google оценители разделят съдържанието на YMYL ("Your Money or Your Life") на 7 групи сайтове, в зависимост от основния тип:

  1. Актуални новини и събития, включително новини по важни теми (като международни събития, бизнес, политика, наука, технологии), с изключение на тези, които не засягат проблемите на YMYL (като цяло спортните, развлекателните и ежедневните теми не се считат за чувствителни).
  2. Граждански, правителствени и законни, които се отнасят до важна информация за поддържане на информирано гражданство и следователно се отнасят до информация за гласуването, държавни агенции, публични институции, социални услуги и правни въпроси (като развод, попечителство над деца, осиновяване и т.н.).
  3. Финанси, за цялото съдържание, свързано с финансови съвети или информация за инвестиции, данъци, пенсионно планиране, заеми, банкиране или застраховане, и по-специално за уеб страници, които позволяват на хората да правят покупки или да превеждат пари онлайн.
  4. Пазаруване, което групира информация или услуги, свързани с търсенето или закупуването на стоки / услуги, по-специално уеб страници, които позволяват на хората да пазаруват онлайн.
  5. Здраве и безопасност, това е съвет или информация за медицински проблеми, лекарства, болници, готовност за спешни случаи, опасна дейност и т.н.
  6. Групи от хора (тема, въведена с актуализацията от септември 2019 г.), за цялата информация или изявления, свързани с групи хора, включително, но не само групи, групирани според раса или етнически произход, религия, увреждане, възраст, националност, статут на ветеран, сексуална ориентация, пол или полова идентичност.
  7. Други теми, свързани с важни решения или важни аспекти от живота на хората, които следователно могат да се считат за YMYL, като фитнес и хранене, информация за дома, избор на колеж, търсене на работа и т.н.

Всички сайтове от горепосочените групи трябва да представят сериозна информация, твърдения, доказани с аргументи или с реални примери и да имат прозрачност - да е видимо кой стопанисва сайта и носи отговорност за неговото съдържание. Само тогава Google ги възприема сериозно и те получават сериозни ползи, като подобрена видимост и добро класиране при търсене.

Споделете:

Сходни статии

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.