В днешната бизнес екосистема, в която всяка компания - от малки, стартиращи фирми до големи конгломерати, се конкурира на глобалната сцена, наличието на различна и автентична идентичност на марката и емоционална връзка с аудиторията е по-важно от всякога.
Компаниите по света се отърсват от последиците от пандемията и през 2024 г. виждаме все повече сливания и ребрандирания, необходимостта от инвестиции в укрепване на идентичността на марката ще нараства.
Всяка допирна точка с целевата аудитория, от маркетингови кампании до виртуални събития, служи като възможност за укрепване на идентичността на марката. В епохата на изкуствения интелект, завладяващите технологии и нововъзникващи платформи фирмите трябва да създават разкази и стратегии за аудитория в смесена реалност. Съобщенията трябва да преминават безпроблемно между физическото и цифровото пространство, както и между настоящето и бъдещето.
В допълнение, идентичността на марката вече не е само привличане на външни клиенти. Тя се превръща във важен фактор за вътрешната комуникация. Брандът е това, което привлича най-добрите таланти в компаниите и насърчава вътрешните защитници на марката. Когато вътрешните и външните съобщения се съгласуват безпроблемно, резултатът увеличава лоялността.
Най-добрите компании в света са усвоили изкуството на идентичността на марката. Те разбират, че марките са обещания, които гарантират на клиента определено качество, опит или стойност. Те създават незабравимо изживяване и така печелят лоялността на клиентите.
Apple е отличен пример. Брандът е по-голям от продуктите, които продава. Когато купувате продукт на Apple, вие не просто получавате устройство - вие купувате начин на живот и иновации. Потребителите с радост заменят своя годишен iPhone за най-новия предлаган, развълнувани да бъдат част от изживяването на марката Apple.
Forbes обобщава пет съвета, които помагат да установите и поддържате идентичността на вашата марка.
Силата на преживяването
Марката е цяло пътуване, а не само лого. Безпроблемната приемственост и разпознаваемостта на марката в преживяванията на вашите клиенти са наложителни. Става дума за нещо повече от достигане до аудитория - става дума за оставяне на отпечатък в спомените на вашите клиенти. Те трябва да разпознават бранда във всяка точка на допир и да вярват, че навсякъде ще изпълните вашата мисия.
Интегрираните платформи са ключови за синхронизирането на посланията на марката между платформи и точки на допир.
Персонализирането - особено приспособяването на преживяванията към индивидуалните нужди - е от ключово значение за подобряване на изживяването, повишаването на лоялността на клиентите и укрепването на връзката с аудиторията.
На първо място обаче компанията трябва да разбере своята аудитория. Достъпът и използването на точните данни за генериране на представа за вашата аудитория е от съществено значение. Пример е Amazon - пионер в предоставянето на подбрани преживявания при пазаруване и сърфиране, произтичащи от препоръки, базирани на данни.
Автентичност и доверие
Автентичността изгражда доверие не само у конкретна публика, а и у по-широката общественост. Потребителите очакват от брандовете да изповядват техните ценности. Информацията за марките и техните послания е винаги на една ръка разстояние. Как и какво комуникирате - от тона на гласа и начина, по който се ангажирате в социалните медии до начина, по който вашият главен изпълнителен директор се представя на събития, се вписва в цялостното възприемане на вашата марка.
Patagonia е един от брандовете с високи майсторски постижения по отношение на автентичността. Не само предисторията на компанията е близка до т.нар. милениали, но и нейният непоколебим ангажимент за популяризиране на мисията ѝ да спасява планетата и да променя начина, по който се прави бизнес.
Разказване на истории за изграждане на връзка с клиентите
Разказването на истории може да бъде ценен съюзник в установяването на идентичността и автентичността на марката. Историите за произхода, борбите и успехите са близко до публиката и допринасят за изграждането на истинска връзка. Потребителите се свързват най-дълбоко, когато си спомнят завладяваща история.
Nike е една компания, която е вплела разказването на истории в своята марка, с които създава запомнящи се и вдъхновяващи кампании. В рекламите ѝ почти не се споменават продукти, а се акцентира върху вдъхновяващата история на хората с фокус върху логото Just do it.
Дигитален подход с унифицирано брандиране
Докато прегръщаме дигиталното бъдеще, компаниите трябва да инвестират в пренасянето на идентичността на своята марка в дигиталната сфера. Маркетинговите лидери са изправени пред уникално предизвикателство: да направят дигиталните взаимодействия толкова въздействащи и запомнящи се, колкото и личните срещи.
Поглъщащата технология позволява на компаниите да създадат уникален цифров отпечатък, отразяващ идентичността на тяхната марка. Интегрирането на унифициран бранд и персонализирани изживявания в дигиталните платформи е повече от естетическа персонализация - то вгражда основните ценности и същността на марката във всяко дигитално взаимодействие.
Осигуряването на безпроблемна приемственост и разпознаване на марката във виртуални събития е от съществено значение за лоялността и разпознаването.
Вътрешното брандиране също е важно за виртуални взаимодействия на служителите заради налагащата се отдалечена работа. Компаниите могат да използват завладяваща технология, за да подобрят ангажираността на служителите и да създадат споделен опит, да насърчат чувството за принадлежност и културно единство и да улеснят засиленото застъпничество за бранда.
Използване на AI, но с ясно осъзнаване на капаните му
Поддържането на автентичност и изграждането на доверие се превърна в предизвикателство в тази доминирана от изкуствен интелект (AI) ера. Марките могат да използват генерирани от AI прозрения и данни, за да персонализират изживяването на потребителите, но трябва да има пълна прозрачност около използването и събирането на данни.
AI може да бъде ценен инструмент за изграждане на идентичност на марката за уникални виртуални изживявания. Той обаче може да размие бранда и да компрометира човешкия елемент в разказването на истории.
Твърде голямото опиране на изкуствен интелект може да доведе до хомогенизиран език, в който диференциацията и автентичната идентичност на марката не са запазени. Свързването с аудиторията ви чрез автентични човешки емоции и истории може да донесе значително по-големи ползи, особено след като все повече компании разчитат на ботове, за да говорят с клиентите си.