Р. Мисов, Н. Гогова: С BAAwards показваме и насърчаваме добрите практики и примери в рекламата и маркетинга

Р. Мисов, Н. Гогова: С BAAwards показваме и насърчаваме добрите практики и примери в рекламата и маркетинга

Деветото издание на престижните награди на Българската асоциация на рекламодателите (БАР) BAAwards се провежда в момента. На 23 октомври 2024 г. изтича крайният срок за приемане на рекламно-комуникационни кампании, реализирани в периода от 1 юли 2023 г. до 30 юни 2024 г.

За мисията на конкурса, промените и развитието на маркетинга и рекламата и ползите от участието за организациите разговаряме с Росен Мисов, изпълнителен директор на БАР, и Надя Гогова, издател и управляващ партньор на сп. Enterprise.

За първи път БАР се доверява на съорганизатор на наградите - сп. Enterprise. Надя Гогова е член на журито на конкурса и единствен представител на медиите.

Повече за наградите можете да прочетете на сайта на конкурса https://baawards.com/

Г-н Мисов, BAAwards отбелязват десета годишнина от създаването им тази година. Как се разви и какви промени претърпя рекламният пазар в България за този период от време?

Преживяхме изключително динамично десетилетие с пандемия, политическа нестабилност, огромни предизвикателства пред бизнеса. Живеем в "инфодемия" и изобилие от фалшиви новини. Изграждането и поддържането на доверие към търговската комуникация зависи не само от съдържанието, но и от мястото/медията, където то се вижда от потребителите.

Критичната преценка на информацията и дигиталните среди, където брандовете се рекламират, е от изключително значение. Сменят се авторитети (инфлуенсъри), чието мнение влияе върху представите за достоверност на дадено послание. Днес то може да спечели доверие, а утре това да се промени след интерактивна комуникация в социалните медии или съмнения за нечовешки, bot-трафик.

За успеха на една бизнес ориентирана комуникационна кампания е важно не само достигането до съответната аудитория, но и прецизния анализ на факторите, които влияят върху доверието в посланията, както и постигането на по-голяма устойчивост на това доверие. Тези предизвикателства значително нараснаха през последните 10 години.

Какъв беше стимулът на БАР да създаде този конкурс?

Той е в пряка връзка с целите на асоциацията. Ние работим за по-висок професионализъм в маркетинговите комуникации, за отговорни и обосновани послания, които имат доверието на потребителите, за етична бизнес комуникация без арогантен, дискриминационен, език на омраза и т.н. Наградите на БАР (BAAwards) търсят, намират и отличават такива комуникационни продукти. След това ги представят като добри примери на професионалната общност. Така BAAwards работят за утвърждаване на добрите ролеви модели и практики в бизнес ориентираната комуникация и корпоративната социална отговорност.

Какви ползи виждат бизнеса и комуникационните агенции от участие в конкурса?

Доверие. Критериите за оценяване на кампаниите са ясни и прозрачни, съдиите са изтъкнати професионалисти. Когато една кампания получи признание от BAAwards, това е сигнал за признание от страна на индустрията към цялата професионална общност. То гради репутацията и доверието в наградения участник и може да помогне на неговия бизнес.

Защо БАР реши да привлече и студенти да участват в конкурса?

Младите таланти са основен двигател за развитието на бранд комуникационния сектор: с неизчерпаемата си енергия и освободени от догматични ограничения идеи, но и с мотивацията си да останат да работят в България. BAAwards работи за развитие на трудовия пазар, представя най-добрите студентски екипи на потенциални работодатели (бизнеси и комуникационни агенции), мотивира самите студенти да опитат първо тук, преди да търсят реализация другаде.

Как планирате да се развива конкурса в бъдеще? Бихте ли обмислили нови категории с оглед на развитието на рекламния пазар?

Развитието на конкурсите BAAwards е успоредно на развитието на бизнес средата. Постоянно актуализираме плановете си. Определяме категориите според промените и предизвикателствата. Един пример: сега обсъждаме дали корпоративната кoмуникация от работодател към настоящи и бъдещи служители (employer branding) може да бъде част от корпоративната социална отговорност, доколкото устойчивостта и предвидимостта на работното място работи за благополучието на местната общност, в която функционира фирмата. Конкурсите BAAwards са гъвкав и адаптивен към промените в бизнеса проект, доказал себе си през последното десетилетие.

Г-жо Гогова, сп. Еnterprise е първата медия, която партнира на БАР за конкурса BAAwards. Какво Ви привлече към идеята за това партньорство?

Сп. Enterprise и Българската асоциация на рекламодателите (БАР) си партнират през последните три години. Идеята за партньорството за конкурса BAAwards надгражда всичко, което сме реализирали като сътрудничество до момента.

В събитията и обученията, организирани от сп. Enterprise, участват представители на различни брандове - рекламодатели, които членуват и в БАР. Ние също показваме успешните примери и кампании по време на събитията ни и припознаваме БАР като една от водещите организации, споделяме нейната мисия и нейните ценности. Ние, подобно на БАР, искаме да утвърдим добрите практики в сектора и да насърчим тяхното разпространение.

Участвате и в журито, в което са събрани множество професионалисти от различни сфери на дейност. Как това ще се отрази на погледа им при оценяването на проектите, ще има ли сблъсък на гледни точки?

Членовете на журито са професионалисти от различни сфери в рекламната екосистема. Всеки от тях има различен поглед върху проектите, оценява ги както от експертна гледна точка, така и от практически натрупан опит през годините спрямо естеството на своята работа. Това дава цялостен поглед върху кампаниите и е изключително полезно, защото събира на едно място хора, работещи от всички страни на рекламния бизнес - и рекламодателите, и агенциите, и медиите. Те обсъждат заедно различни бизнес казуси и научават много за процесите, които протичат при подготовката на една кампания от всеки от участниците в нея.

Какво смятате, че читателите на сп. Enterprise от маркетинговия сектор биха спечелили от участие в конкурса?

На първо място, когато участваш и особено когато спечелиш награда от такъв конкурс, това въздейства пряко върху привличането на нови клиенти. Наградите са сред най-добрите референции пред потенциалните клиенти.

На второ място, това е изключително добро позициониране от пиар гледна точка и инструмент за изграждане и затвърждаване на добрия имидж на една компания, както и въздейства добре върху вътрешните комуникации в самата компания. Екипите на компанията се колоборират на едно различно ниво, работят по-добре заедно, споделят знания и умения и се мотивират повече.

Компаниите трябва да бъдат стимулирани да участват в такива конкурси на местния пазар и да ги използват като трамплин за участие и изява и на международните пазари. Така още повече ще разширят обхвата на потенциалните им клиенти.

Конкуренцията между участниците също така ги стимулира да подобряват нивото на работа, а това се отразява положително на целия пазар.

С оглед на опита Ви в медиите и маркетинга как се разви пазарът в България и какви промени очаквате да настъпят в близко бъдеще?

Маркетингът и рекламата са сред най-динамичните индустрии, защото са силно повлияни от непрекъснатите дигитални и технологични иновации и промени, също и от смяната на поколенията и промените в поведението на потребителите. Това е пряко мое наблюдение не само като издател и управляващ партньор на медия, а и като изпълнителен директор и член на управителния съвет на клона за България на една от най-големите дигитални организации - Interactive Advertising Bureau, за периода 2019-2022 г. Тогава пряко участвах в изграждането на стратегията и работата на журито на един от големите международни конкурси - IAB MiXX Awards, през 2019, 2020, 2021 и 2022 г.

Предизвикателствата пред брандовете да печелят доверието на потребителите се увеличават непрекъснато. Средата е силно конкурентна, хората са пренаситени с информация, включително и реклама, и вниманието им драстично намалява. Хората не са склонни да приемат класическата реклама, каквато я познаваме отпреди 10 години, и бизнесите трябва да станат по-креативни в това да достигат до потенциалните си клиенти и да спечелят тяхното внимание и доверие.

Вече все повече се говори и за устойчивите дигитални стратегии и това е в пълно съответствие с мисията и целите на компаниите. Вярвам, че това е отлична възможност да се споделят идеи и опит в интегрирането на ESG принципите и устойчивото развитие в бизнес стратегиите.

Най-съществената промяна безспорно идва от появата и супер бързия темп на развитие на изкуствения интелект. Маркетингът е индустрията, която в най-голяма степен бързо възприе и внедри тези модели. Бих искала да кажа обаче, че изкуственият интелект няма да замени напълно човешкия фактор в сферата, а ще улесни трудоемката работа и ще повиши прозиводителността, ще спомогне да няма повтарящи се действия, ще даде друг поглед по отношение на проучванията - това, което отнема много време, но не изисква креативност. Креативната работа ще остане най-ценния ресурс и прерогатив на човека.

Какво притежава, според Вас, ефективната рекламна кампания?

През последните години потребителското поведение много се промени и все повече хора пазаруват онлайн. Променят се и факторите, от които зависи рекламата да е успешна и ефективна.

Като присъстват в интернет, брандовете изграждат своя имидж спрямо непрекъснато променящата се дигитална среда, затова е важно всяка марка да управлява ефективно всичките си дигитални канали във всеки момент, да е последователна, да изгради своята бранд идентичност и не просто да говори, а да демонстрира мисията си и ценностите си, за да се припознаят потребителите с нея.

Като фактори за успешна и ефективна реклама бих посочила следното:

  • - подбиране на съдържанието;
  • - определяне на правилните метрики като анализ и инсайт моменти (прозрения), базирани на данни;
  • - лесно използване на сайта;
  • - оптимизация на сайта за мобилни устройства

Важно е да се отбележи, че все повече потребители прекарват много време на телефоните си и все по-малко - на десктоп устройствата си. Google дава приоритет на сайтовете, които са създадени така, че да работят и изглеждат перфектно на мобилни устройства. Това е ключово и трябва да му се обърне внимание, когато се създават кампании и стратегии.

Въздействието върху аудиторията е един от най-ключовите фактори за измеримост дали е успешна една рекламна кампания.

Можете да подадате заявка за участие в конкурса BAAwards 2024 най-късно до 23 октомври 2024 г. тук: https://baawards.com/

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.