Интернет потребителите в България виждат почти 700 реклами дневно, според скорошно проучване на криейтив агенцията Eskimi. Данните показват, че България заема 34-то място сред страните, чиито жители са изложени на най-много дигитална реклама.
Изследователите са анализирали анонимни рекламни данни от различни бази данни в AdTech индустрията, включително вътрешни анонимни данни на агенцията. Обхванати са сайтове и приложения в 188 държави по света.
Анализ е направен и на съотношението на реклами между уебсайтове и приложения с помощта на агрегирани индустриални данни и специфични вътрешни анонимни данни
Средният брой реклами на потребител е изчислен въз основа на дневни средни стойности на заявките към програматик платформи и броя интернет потребители за 2025 г. по страни. Данните обхващат месец май 2025 г.
Резултатите варират значително между отделните държави
Статистиката сочи, че интернет потребителите в Науру - малка островна държава в Тихия океан, са най-изложени на реклами в света, като един човек там вижда почти 1600 реклами дневно. Исландия е на второ място с над 1500, а Катар - на трето с почти 1200.
Сред анализираните държави, броят на рекламите на ден за един човек варира от няколко десетки до почти 1600.
Във всички изследвани пазари интернет потребителите виждат повече реклами в приложения, отколкото в уебсайтове. Тази разлика е особено изразена при българите, които виждат три пъти повече реклами в приложения.
Фактори, оказващи влияние върху резултатите
Има много причини за разликите в това колко реклами виждат потребителите в различните държави. Устройствата и интернет връзката оказват значение - различните устройва показват рекламите различно, а бързата връзка позволява на по-сложни и интерактивни формати да се зареждат по-бързо.
Също така, някои държави получават повече внимание от рекламодателите в сравнение с други. Колкото повече конкуренция за рекламни пространства има, толкова по-малко вероятно е някое да остане свободно. Това влияе както на малките, така и на големите пазари.
Например в Науру, островът изложен на най-много реклами, има само 10 000 жители, което води до много повече импресии на потребител в сравнение с по-големи държави.
Онлайн навиците на хората също влияят на това колко реклами ще виждат на ден. Последният глобален дигитален доклад за 2025 г. на Meltwater и We Are Social 2025 Global Digital Report показва значителни разлики в средното време онлайн - южноафриканците прекарват почти 10 часа дневно онлайн, българите - около 8, а японците - едва 4.
Защо това е важно за бизнеса?
Разбирането на тенденциите в интензитета на рекламното въздействие в различни страни може значително да помогне на бизнеса при изграждане на по-ефективни рекламни стратегии. Ако е известно, че даден пазар е пренаситен с реклами, рекламодателите могат да изберат да инвестират в интерактивни и визуално ангажиращи формати, вместо в голям брой статични банери на стандартни позиции.
Фокусът на пазара все повече се измества към измерване на вниманието чрез AI инструменти, които оценяват ангажираността, а не само импресиите или кликванията. Това позволява оптимизация на кампаниите за ефективност, а не просто за видимост.
Съвременните платформи за търсене на рекламно пространство предлагат иновативни инструменти за създаване на ангажиращи или анимирани визии от статични креативи. Кампаниите трябва да са създадени с внимание към локалната аудитория и да са креативни, да играят ролята на въздействащо изкуство, преди да се оптимизират за ефективност.