Няма съмнение, че социалните мрежи са от изключителна важност за бизнеса. Първоначално те бяха средство за лично забавление и онлайн социализация, но бързо се превърнаха в един от най-разпространените и ефективни маркетингови инструменти, достъпни за бизнеса.
Според проучване на Statista близо 92% от маркетолозите в САЩ в компании с повече от 100 служители се очаква да използват маркетинг в социалните медии (SMM) през 2021 г., пише business.com.
Простото публикуване на произволни изображения на продукти в социалните медии обаче не е достатъчно за успех на този маркетинг.
За развиването на маркетинг в социалните медии е необходим стратегически подход, който съчетава както платени, така и органични маркетингови тактики. Медията разглежда плюсовете и минусите на двете опции.
Как да сме успешни в дигиталните канали ще обсъждаме на eCommerce Annual Summit на 04.10. 2022 г.
Платен и органичен маркетинг в социалните медии
Платеният маркетинг в социалните медии е, когато плащате за публикуване на рекламно съдържание в социалните медии, като реклами и спонсорирани публикации. Този тип съдържание може да бъде видяно от настоящите ви абонати или последователи, както и от хора извън кръга на последователите ви.
Органичният маркетинг в социалните медии е, когато потребителите намират вашия бизнес чрез неплатени промоции, като публикации в социалните медии, които имате на страниците на профилите на вашата компания. Органичните социални публикации се виждат предимно от вашите настоящи абонати или последователи и всеки, с когото ги споделят.
Предимства и недостатъци на платения маркетинг в социалните медии
Когато става въпрос за платени маркетингови стратегии в социалните медии, Facebook е най-добрият избор за повечето търговци. Това е малко изненадващо, защото платформата има над 2 млрд. потребители, а алгоритмите ѝ постоянно се променят.
Все пак търговците трябва да обмислят и други социални медийни платформи за платена реклама, като Instagram, YouTube, TikTok, LinkedIn, Twitter, Snapchat и Pinterest.
Платеният маркетинг в социалните медии има няколко предимства. Този тип маркетинг бързо се превърна в една от най-популярните форми на дигитален маркетинг, тъй като може да бъде много ефективен.
Платеният маркетинг в социалните медии разширява обхвата на вашата аудитория и ви позволява да достигнете до целеви клиенти, до които иначе не бихте имали достъп чрез органични методи. Това е чудесен начин да привлечете нови потребители и да увеличите последователите си.
Платените маркетингови акции в социалните медии повишават също така информираността за марката както сред новите, така и сред съществуващите клиенти. Предоставянето на ценно съдържание чрез вашите платени реклами в социалните медии може да повиши доверието на потребителите и осведомеността за марката.
Платените кампании също могат да се персонализират въз основа на поведението на потребителите.
Има няколко потенциални ограничения, когато става въпрос за платен маркетинг в социалните медии. Конкуренцията е голяма, защото рекламата е евтина и е жизнеспособна опция както за малки, така и за големи предприятия. Рекламното пространство обаче не е неограничено и при голямо търсене на видимост цената за приоритет на рекламите ви пред конкуренцията може да се увеличи. Това създава проблеми за бизнесите с по-ограничен бюджет.
Платените кампании изискват също квалифициран мениджър, който да ги управлява. Това означава не само да наемете някой с уменията и опита, за да бъде успешен, но и да гарантирате, че той разбира вашата целева аудитория и най-добрите начини да достигнете до тях и да намери правилния баланс между публикациите.
Предимства и недостатъци на органичния маркетинг в социалните медии
Въпреки че платеният маркетинг в социалните медии обикновено е по-ефективен от органичния, органичните взаимодействия в социалните медии са жизненоважни за развитието на взаимоотношения с настоящи и потенциални клиенти. Компаниите могат да се обърнат към почти всяка социална платформа за органичен маркетинг в социалните медии, но трябва да се съсредоточат върху платформите, които тяхната целева аудитория използва най-много.
Органичният маркетинг в социалните медии е безплатен. С него се изгражда автентичната репутация на вашата марка в дългосрочен план. Можете да публикувате съдържание, което е по-малко продаваемо и по-забавно, за да ангажирате аудиторията си.
Тъй като много потребители разглеждат органичното съдържание като по-надеждно от платените публикации, това е чудесен начин да изградите достоверност, репутация и осведоменост за марката.
Органичният маркетинг също така ви позволява да се ангажирате директно с потребителите. Социалните медии са директна линия към вашите потребители и последователи и могат да се използват за лично взаимодействие с тях, като отговаряте на въпроси, споделяте обратна връзка, комуникирате ефективно, решавате проблеми, изграждате доверие.
Все пак с органичен маркетинг ограничавате аудиторията си, което означава, че разчитате на настоящите си абонати или последователи да правят повторни покупки и да споделят съдържанието ви. Това ограничава степента на експозиция, която имате, и намалява шанса за намиране на нови потенциални клиенти.
Органичният маркетинг отнема и много време. Това е особено вярно за компании, които искат да присъстват в няколко социални платформи. Неактивният акаунт в социалните медии може да е по-лош за вашата марка, отколкото изобщо да нямате присъствие.
Баланс между платен и органичен маркетинг в социалните медии
Маркетолозите трябва да имат ясно разбиране за интересите и демографските данни на идеалната аудитория, както и представа за това какви типове съдържание ще представлява интерес за конкретна платформа.
Една приобщаваща стратегия в идеалния случай би интегрирала някакво ниво както на платен, така и на органичен маркетинг в социалните медии. С платени реклами можете да привличате нови клиенти, а след това органичните усилия могат да се използват за ангажиране на съществуващите потребители и поддържане на дългосрочни взаимоотношения.
Фирмите, които са нови в социалните медии, и бизнесите с ограничено финансиране могат да започнат с маркетингови стратегии, които се фокусират предимно върху органичните социални медии и след това да добавят платени реклами.