Търговията е сферата на хипереволюцията: нови платформи се появяват всекидневно, броят на създателите на съдържание, които формират навиците на потребителите, се променя постоянно и непрекъснато и технологиите в рекламата не спират да се усъвършенстват.
Цялата екосистема е все по-комплексна и по-вълнуваща, като същевременно индустрията е изправена пред някои предизвикателства.
Според Конрад Дорабиалски, съпредседател на Publicis Le Pont, търговията вече не е едностранна експертиза. Големите брандове трябва да променят еднотипните си модели, да включат различна експертизаи да се фокусират върху динамиката на пазара и ефективността, ако искат да запазят своите лидерските позиции.
Наскоро централизираният хъб за дигитални решения от край до край на Publicis Le Pont в Полша беше домакин на уникална за индустрията дискусия за бъдещето на търговията. В нея взеха участие ключови лица от компанията и лидери в сферата.
Ето какви изводи за развитието на индустрията в следващите няколко години очертават участниците в дискусията.
Виртуалното пазаруване след пандемията
Ситуацията с Covid-19 породи бепрецедентен ръст в целия сектор, но когато нещата се нормализираха, някои от големите играчи в онлайн търговията (например Spotify, Amazon) докладваха за спад в продажбите. Според Конрад Дорабиалски това е напълно очаквана фаза. ,,След пренасянето на целия трафик в онлайн пространството играчите на пазара трябваше да увеличат своите ресурси. Сега, когато офлайн пазаруването се завърна, спадът е очевиден", коментира той.
Размиване на бариерите между онлайн и офлайн
Всички участници в дискусията са съгласни, че офлайн преживяването е тук за постоянно, но ролята на физическите продажби трябва да бъде пренаписана - опцията за "изложбена зала" (showroom) например трябва да стане по-стабилна и силна и офлайн търговията трябва да подмага генерирането на трафик онлайн. "Ще бъде изключително трудно ако физическите и онлайн продажби са поставени в ролите на конкуренти - този едностранен подход трябва да бъде премахнат", отбелязва Барбара Грабиуода, главен стратегически директор на Publicis Le Pont.
Гай Кийлинг, вицепрезидент по глобална електронна търговия на Barilla Group, коментира: ,,Научихме, че онлайн търговията има голям потенциал, но офлайн има наследство, което не може да бъде игнорирано - 5% от продажбите в Barilla през изминалата година бяха онлайн. Въпреки, че това би могло да се разгледа като малък дял, нашите онлайн продажби са един от най-динамичните сегменти на компанията".
"Както Артур Садун заяви наскоро, благодарение на данните и технологиите всяко бранд изживяване може да се превърне в търговско изживяване и всяко взаимодействие има потенциал да доведе до успешна сделка. Това е нещото, в което силно вярваме, като за целта е необходимо да премахнем бариерите между онлайн и офлайн търговията", казва и Конрад Дорабиалски.
Технологията е тук, за да помага
Благодарение на данните и технологиите всяко маркетинг изживяване обикновено е съпътствано от търговско изживяване. "Онлайн вече не е евтиният начин, а разполага с най-комплексните инструменти за увеличаване на продажбите, като например, прогнозните анализи, които помагат на компаниите да разберат потребителите по много по-детайлен начин. В това отношение има нужда от подобрение, тъй като само 14% от компаниите използват тази технология. Когато говорим за бъдещето на търговията, ние виждаме голям потенциал в изкуствения интелект - например в създаването на лични съветници за пазаруване, които могат да сключванезабавни сделки, преговаряйки и допълвайки това, което е желано в специфичния момент. Това е още един чудесенпример защо границата между онлайн и офлайн пространството трябва да бъде стеснена", казва Андрю Пърл, вицепрезидент "Маркетинг" на Profitero
Един шанс да бъдеш забележителен
Първата среща на потребителя с бранда е на мобилно устройство, което налага различен подход по отношение на дизайна и потребителското преживяване. "Необходимо е да разбирате своите потребители в свят, в който навиците им се променят изключително бързо," казва Оливър Брадли, директор "Дигителен дизайн и съдържание" на Unilever. Той добавя, че"сега мобилните устройства играят определяща роля в онлайн търговията и хората стават все по-нетърпеливи. Обхватът на внимание се стеснява прогресивно, следователно търговците имат само един шанс да привлекат вниманието на потребителите".
Мъдър избор на платформи
Твърдението, че през 2022 г. вече всички и всичко е в социалните мрежи, е клише - всеки човек използва средно около четири социални платформи, независимо от възрастовата група. Всяка платформа задоволява конкретна нужда и създава определен навик. "Да разработваш търговско съдържание в социалните платформи означава да го моделираш релевантно за всеки различен комуникационен канал. Спрямо сегашните ни наблюдения ние вярваме, че колкото по-запленяващо е предложението, толкова повече се потапяме в него", казва Али Амарси, старши вицепрезидент и ръководител на глобална продуктова стратегия в Publicis Commerce.
Прогнози за 2023 г.
Според Конрад Дорабиалски глобалната стратегия за климата ще окаже въздействие върху сферата на онлайн търговията. Съпредседателят на Publicis Le Pont предвижда постоянен и стабилен ръст: "Очаквам още по-голямо разрастване на онлайн пазаруването в бъдеще, но марките трябва да отговарят на все по-взискателните потребителски очаквания в световен план. Само онези играчи, които се фокусират върху бързооборотния пазар и ефективността, реагират достатъчно бързо и използват подход, базиран на данни, ще останат начело на играта".