Какво трябва да знаем за законовата рамка за електронната търговия?

Какво трябва да знаем за законовата рамка за електронната търговия?

На 22 юни 2023 г. се състоя събитието "Регулации в електронната търговия", организирано от сп. Enterprise и EY.

Експерти от EY представиха законодателната рамка, която определя взаимоотношенията между търговците и потребителите, допустимите практики при промоции и за формиране на цените на стоките и услугите и видовете нелоялни практики, както и санкциите при установяване на такива.

Светлин Адриянов, съдружник и ръководител на правната практика на EY България, Северна Македония, Албания и Косово, говори за цените и ценообразуването в контекста на конкурентното и потребителското право. Той разгледа темата за забранените споразумения и съгласувани практики и злоупотребата с господстващо положение, нелоялната конкуренция и нелоялните практики за привличане на клиенти, които изкривяват конкуренцията на пазара.

Като други често срещани нарушения на конкурентното право той открои ценовите споразумения между конкуренти, уговорките между доставчици - договаряне на цени на препродажба, минимални цени на препродажба, съгласуване на търговски условия и политики за отстъпки и др., както и обмена на чувствителна информация.

Адвокат Ирина Янева, старши мениджър в EY, говори за платежните услуги в електронната търговия. Тя подчерта, че повечето клиенти предпочитат дигитални портфейли, както и изтъкна, че навлизат и други платежни методи и системи.

Начините на плащане, които търговците внедряват, разширяват аудиторията и водят до повече успешно приключени сделки, посочи още Ирина Янева.

Тя разгледа различните платежни методи - традиционни методи, какъвто е наложеният платеж, различните доставчици на онлайн платежни услуги, както и алтернативни методи, вкл. криптовалути, и техните предимства, недостатъци и рискове. Възрастта на аудиторията има значение при определяне на различните платежни методи, които ще внедри един онлайн магазин, подчерта тя.

За клиентите е важна бързината на преводите, удобството, таксите за плащането, анонимността. За търговците са важни и регулациите, особено при алтернативните методи за плащане и най-вече криптовалутите, както и изборът между интеграция с платежна услуга или хостинг и техническа поддръжка.

Ирина Янева представи и някои интересни данни за плащанията. Според тях 17% от клиентите се отказват от онлайн покупка, защото не желаят да споделят със сайта данните за кредитната си карта, а 18% се отказват на последната стъпка, защото процесът е дълъг и сложен. Общо 7% от клиентите се отказват от покупка на последната стъпка, защото нямат избор от достатъчно методи за плащане.

Според същите данни се очаква 95% от продажбите към 2040 г. да се осъществяват онлайн. Това означава, че електронната търговия расте стремглаво, а потребителите очакват по-сигурни, разнообразни и прости методи за плащане.

Юра Минчева, мениджър в EY, говори за Омнибус директивата на ЕС и промоционалните кампании в електронната търговия. Темата засяга директивата за обозначаването на цените, за нелоялните търговски практики, за потребителските права.

Тя разясни прилагането на директивите в търговската практика, така че да не се заблуждават потребителите, което води до риск от санкции, като представи и примери.

Особено внимание тя обърна на намаленията на цените и промоциите и кое е най-важното, за което търговците да внимават, за да не нарушат законодателството.

Юра Минчева коментира и сключването на договори от разстояние, както и цифровото съдържание и услуги, които в българското законодателство бяха изнесени в отделен нов закон.

Ако искате да научите повече за развитието на онлайн търговията, новостите в социалната търговия, приложението на изкуствен интелект в сектора и персонализацията - регистрирайте се за eCommerce Summit 2023! Конференцията ще се проведе на 4 октомври. Вижте повече за събитието тук!

Споделете:

Сходни статии

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.