Правилата за прозрачност на изкуствения интелект на ЕС вече са в сила

Правилата за прозрачност на изкуствения интелект на ЕС вече са в сила

Новите правила за прозрачност на базираните на изкуствен интелект езикови модели с отворен достъп, като ChatGPT и Gemini, влязоха в сила в Европейския съюз (ЕС) в събота, 2 август 2025 г.

Новите правила са част от Закона за изкуствения интелект, приет през 2024 г. Те се отнасят за базирани на изкуствен интелект системи с общо предназначение, които могат да се използват за редица цели, като генериране на текст, анализ на език или писане на програмен код, съобщава БТА.

Съгласно новите изисквания, разработчиците трябва да дават информация за това как работят техните модели и какви данни са използвали за обучението им. За по-напредналите системи, които могат да създадат значителни рискове за обществото, се изисква и подробна документация за мерките за безопасност.

Една от целите на законодателството е да засили защитата на авторските права. От сега нататък разработчиците ще трябва да съобщават източниците на данните, използвани за обучение на техните модели, както и дали са използвали автоматизирано събиране на информация от интернет. Освен това те ще трябва да описват какви стъпки са предприети за защита на интелектуалната собственост и да осигуряват начини за връзка с носителите на права.

Организации на автори, артисти и издатели изразяват недоволство, че законът не е достатъчно строг. Германска инициатива за авторското право посочва в съвместна декларация, че правилата няма да бъдат ефективни, ако не се изисква ясно посочване на конкретните набори от данни или уебсайтове, използвани при обучението.

Новите разпоредби позволяват на отделни лица да съдят доставчици на основаващи се на изкуствен интелект услуги, но реалният контрол от страна на Европейската служба за изкуствения интелект ще започне на по-късен етап.

При нарушения могат за бъдат налагани глоби до 15 милиона евро, или 3% от общия годишен оборот на компанията. За да улесни прилагането на закона, Европейската комисия публикува насоки и кодекс за поведение.

Компанията Google, разработчик на модела Gemini, заяви, че възнамерява да подпише кодекса, но предупреждава, че прекомерните регулации могат да ограничат иновациите.

Ако искате да се подготвите за задълбочено разбиране на ролята на AI технологиите в маркетинга в социалните мрежи, вижте повече за обучението AI in Digital Marketing Masterclass, което ще се проведе на 15 октомври 2025 г., тук: https://masterclass.eurodea.com/ai-in-digital-marketing-masterclass-15-10-2025/ 

Споделете:

Присъединете се
към 28 783 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.