Multichannel retailing, както идва от името, представлява търгуване в множество канали. Разпространяването на стоките на един търговец в различни канали дава възможност на потребителите да пазаруват от него чрез най-предпочитания от тях канал.
В миналото мултиканалната търговия се е състояла в преживяването на потребителите във физическите магазини, разглеждането на каталози, разговор с търговеца по телефон или кореспонденция в имейл.
С възхода на интернет търговията се отварят множество нови канали за продажба - създаване на собствен сайт, социалните мрежи - Facebook Marketplace и Instagram shop, както и множество маркетплейси, като Amazon, Emag, OTTO, OLX и т.н.
Търговията в множество канали обаче може да доведе до доста сътресения в бизнеса, ако няма правилната подготовка. Проблеми като бавно обработване на поръчки, разминаване на информацията/цените на един и същи продукт в различните канали, постъпили поръчки с продукти, които не са налични, са доста често срещани.
Тук ще откриете полезни съвети как да се подготвите за продажби в множество канали и как да изградите успешна стратегия за мултиканална търговия.
Избор на канали за продажба
Проучете различните места, на които можете да продавате, и определете кои са най-подходящите канали спрямо вашите бюджет, аудитория, която искате да достигнете, и продуктите, които продавате.
Анализирайте какъв е потенциалът на пазара. Ако сте се ориентирали към продажба в маркетплейси, то задължително проверете какви видове продукти се продават в тях. Ако продавате продукти, които изработвате ръчно, то вероятно Etsy е подходящо място за вас. ASOS и Zalando пък са маркетплейси с фокус към продажба на модни стоки.
Друга важна част тук са търговските условия. Повечето платформи са с месечна такса, но има и такива, като нидерландската платформа bol.nl, които работят на комисиона.
Подготовка на продуктовата информация
Всеки продажбен канал има различни изисквания за систематизиране на продуктовата информация. При проучването и избора на канали е добре да се запознаете с изискванията на отделните платформи. Ключовите фактор за всеки артикул, които трябва да подготвите, са името на продукта, снимките, описанията и ключовите думи.
Наличност на продуктите
Проверете наличностите на продуктите си и преценете има ли нужда от зареждане на допълнителна стока или ако сте производител - можете ли да поемете евентуално увеличаване в производството.
Друг есенциален елемент е във всеки момент платформите, в които търгувате, да разполагат с информация колко наличност имат отделните артикули.
Обработване на поръчките
Увеличавайки броя на местата, в които продаваме, неминуемо поръчките ще се увеличат. Затова всеки търговец трябва да планира как ще се случва тяхното обработване и ще успее ли във всеки един момент да изпълни всички влезли поръчки.
Доставка
Маркетплейс моделът предоставя на всеки бизнес възможността да започне да продава в други държави. Тук обаче е изключително важно да помислите за доставката и как ще се извършва тя. Възможните начини са: използване на собствен транспорт, куриерска фирма, drop-shipping модел, а в някой случай платформата, в която продавате, дава възможност да изпълнява поръчките.
Автоматизация
Потърсете възможни варианти за автоматизация на процесите. Чрез използването на Inventory Management system ще знаете във всеки момент кой продукт е наличен и кой не. Като интегрирате такава система с продажбените ви канали, си гарантирате, че във всеки момент платформите ще разполагат с реална информация за наличностите на продуктите.
Обогатяването на продуктовото портфолио, информацията за всеки артикул и разпространението им по различните дистрибуционни канали има възможност да бъде автоматизирана чрез използването на софтуер за управление на продуктовата информация.
Третият изключително важен процес, който има възможност да се автоматизира, е обработването на поръчки. Ако продавате в няколко платформи, обикновено направените поръчки излизат във всяка платформа отделно. Ако използвате order management система, можете да потърсите възможност за интеграция с всички продажбени канали, които използвате. Главната идея на този тип софтуер е да събира всички поръчки на едно място, което ви спестява време да влизате във всяка платформа по отделно и да следите множество канали.
Оптимизиране на собствените канали за мобилни устройства
Повечето маркетплейси са добре оптимизирани за мобилни устройства. Ако продавате в собствени канали - уебсайт или приложение, е добре да обърнете сериозно внимание за визуализацията им на мобилно приложение.
Използване на социалните мрежи
Използвайте комуникационните си канали, за да информирате потребителите къде могат да открият вашите продукти. Социалните мрежи са добра възможност за насочване на трафик към продажбените канали, да представите продукти в промоция или да обявите нова колекция/линия.
Анализ на резултатите
Ако до момента сте търгували в дадени канали и обмисляте стартиране в други, анализирайте събраните до момента данни от успешните канали и помислете дали са приложими в новите.
След като стартирате, анализирайте резултатите регулярно, опитвайте се да проследите тяхното поведение при покупка и да откриете модел, който да ви помогне да подобрите услугите си. Преди да вземете конкретно решение, се уверете, че го правите на база достатъчен брой резултати.
Продажбите в множество канали носят със себе си увеличаване не само на оборота и печалбата, но и на работата. Не забравяйте да обръщате допълнително внимание на клиентите, които се нуждаят от повече информация, търсят помощ или изпитват недоволство. Клиентите са вашия най-важен източник на обратна връзка по отношение на бизнеса, който развивате. Възползвайте се от него и се вслушвайте в техните мнения.
Автор: Beluga