Електронната търговия през 2024 г.: Статистики, съвети, тенденции

Електронната търговия през 2024 г.: Статистики, съвети, тенденции

През последните 12 месеца отново станахме свидетели на силен напредък в електронната търговия и този факт не е изненада за никого. Поглеждайки към следващите 12 месеца, очакванията за развитието и успехите на онлайн бизнеса са още по-високи. Нямаме търпение да разберем с какви нови тенденции ще ни изненадат e-Commerce търговците по света и у нас.

В статията ще представим кратък обзор за онлайн търговията през изминалата година и практически съвети за успешни e-Commerce стратегии през 2024 г. Време е да се потопим в света на онлайн бизнеса.

Обзор на потреблението [2023]

В света на онлайн търговията информацията и добрата основа, базирани на точна статистика, са ключ към успешните решения и реализирането на нови идеи. А и както вече сме казвали, цифрите никога не лъжат.

Според последните данни на Българската е-коерс асоциация, обемът на пазара за период от четири години насам е удвоен. Страната ни бележи рекорд на интернет продажбите през 2023 г., които достигат до над 1.95 милиарда евро. Представено в проценти, това са цели 19% ръст в сравнение с предходната 2022 година. Този успех на индустрията отново говори за силното развитие и растежа на онлайн сектора в България.

Данните, предоставени в шестото издание на "ПАСПОРТ 2023 за е-комерс индустрията в България", сочат, че над 53% от българските потребители предпочитат да пазаруват онлайн. А над 94.4% от онлайн купувачите избират продукти и услуги от български онлайн магазини.

Съотношението на обема на B2C електронната търговия към брутния вътрешен продукт (e-GDP) на страната е 2.11%, като това подчертава значителния принос на онлайн търговията за икономиката.

Интересен факт е, че през 2022 г. само 0.0015% от онлайн поръчките са били предмет на жалби в КЗП, като 90% от тях са били отхвърлени. И ако съдим по процентните данни, те са резултат от високо качество на услугите и продуктите, предлагани онлайн.

В практиката си срещаме няколко ключови тенденции за ефективно развитие на електронната търговия. В следващите редове ще споделим практически съвети, които ще бъдат актуални през следващите 12 месеца от годината. Да започваме!

Ако тепърва ще стартирате онлайн бизнес

...трябва да помислите за няколко важни елемента, с които да гарантирате успешното развитие. Често хората си представят, че реализирането на онлайн бизнес е лесно, а единственото времеемко нещо е създаването на онлайн магазина. Не е така. Подобно на офлайн търговията, онлайн бизнесът също изисква достатъчно време, финансова подготовка, непрекъснато обновяване и бизнес план, чрез който да направите обзор на всичко, което искате и целите да постигнете.

Преди да започнем разписването на статията, се подготвихме с достатъчно информация, която може да бъде от полза на всички желаещи да стартират годината със създаването на онлайн бизнес. Ето за какво трябва да помислите:

Избор на платформа за онлайн магазин

Първата и много важна задача е да определите дали ще изберете готова платформа, или ще инвестирате в изграждането на индивидуално (custom) решение за изработването на онлайн магазин. А ако планирате да стартирате свой онлайн магазин, тествайте идеята си с готова SaaS платформа като Shopiko. Готовите платформи са много по-бърз и лесен начин за стартиране на бизнес, предоставяйки стандартни функционалности и гъвкавост.

Изборът на готови платформи е добър вариант както за начинаещи, които искат бърз старт, така и за напреднали, които търсят лесен начин за работа с платформата, за да разполагат с достатъчно време за всички останали детайли в процеса на онлайн бизнеса.

От друга страна, индивидуалните решения и изборът на WordPress услуга например предоставят възможност за персонализиран онлайн магазин, отговарящ на необходимите изисквания. Този подход е удачен за по-големи и сложни проекти, които изискват уникален дизайн и повече функционалности.

Бонус съвет: Ако изберете WordPress услуга за старт на вашия онлайн магазин, не забравяйте за нашата Професионална WordPress поддръжка, с която осигуряваме експертна СуперГрижа за всеки онлайн магазин, изграден с WooCommerce.

Качинк! Имате нова поръчка

Обработването на новите поръчки е от съществено значение за онлайн бизнеса. Това включва система за управление на поръчките, която обхваща процесите от получаването на поръчка до изпращането към клиента, различни функционалности като следене на наличности, интеграция с куриерски фирми, изготвяне на отчети и други.

Друго важно условие е да предлагате на клиентите различни разплащателни метода за максимално удобство и улеснение.

Бонус съвет: Бъдете готови да реагирате навременно при евентуални проблеми с поръчките, като осигурите лесен начин за обратна връзка при възникнали въпроси или рекламации. По този начин ще улесните работата на екипа и ще увеличите доверието от страна на клиентите.

Логистика и доставка

Следващите важни стъпки са логистиката и доставката. Изградете логистична система, която да обхваща процесите от съхранение на продуктите до доставката към клиентите.

Изберете партньори за доставка, които осигуряват бързи и надеждни услуги, с цел да доставите желаните продукти навременно и безпроблемно.

Ако вече разполагате с онлайн магазин...

Тайната е в простия дизайн

Опростете клиентското преживяване, за да предоставите максимален ефект с минимален дизайн. Първата стъпка, която трябва да предприемете, е да оптимизирате дизайна и представянето на уебсайта. Ето защо:

Опростен дизайн. Семплият дизайн улеснява клиентите, насочва вниманието им към лесно и бързо откриване на търсените продукти и услуги и подобрява потребителското преживяване в сайта. Посетителите не отварят онлайн магазина, за да оценяват дизайна. Те са там с конкретна цел - да се възползват от информацията за продуктите и услугите или да извършат бърза поръчка. Ако началната страница е претоварена с информация, посетителите лесно могат да се объркат. А какво следва - да затворят "таба" и да ги загубите като потенциални клиенти. Опростеният дизайн е нескрито правило в електронната търговия.

Оптимизация за мобилни устройства. Като онлайн търговци е важно да знаете, че трябва да оптимизирате работата и дизайна на уебсайта си за всички възможни устройства.

Голяма част от електронната търговия се базира на потребители, използващи мобилни устройства. Според статистически данни за пазарните тенденции през 2023 г. от Statista, мобилните продажби в електронната търговия достигат 2.2 трилиона долара или 60% от общите продажби на електронната търговия по света. А според изследване от Hubspot, 93% от потребителите са склонни да напуснат даден уебсайт или онлайн магазин, ако той не се представя добре на устройства, с които разполагат. Потребителите отделят все повече време в използване на мобилни устройства за пазаруване. По тази причина ръстът и необходимостта от онлайн магазини с лесна и добра мобилна оптимизация ще нараства все повече и повече.

Бързина на зареждане. Чакането за зареждане на онлайн магазин или уебсайт съвсем естествено води до загуба на потенциални клиенти. Повече от половината посетители очакват зареждане на страницата за 2 секунди или дори по-малко. А в случай че онлайн магазинът не се зареди до 3 секунди, посетителите са склонни да напуснат. Опростеният дизайн и оптимизирането на размерите на изображенията помагат на уеб сайта да зарежда по-бързо. А това, от своя страна, се отразява положително както върху клиентското преживяване в сайта, така и върху ранга в търсачките. Излишните елементи и тежките изображения не са препоръчителни, когато искате да подобрите производителността на онлайн магазина.

Продуктовите снимки са краткият път към количката

Знаете ли, че според данни от чуждестранно проучване, 67% от потребителите смятат продуктовите снимки в онлайн магазина за изключително важни и дори ги поставят пред клиентските ревюта?

Визуалният маркетинг е една от тактиките, с които търговецът се опитва да спечели сърцето на своя потенциален клиент. За да докажем този факт, сме по-долу ще представим кратка статистика в проценти, които показват, че... "It"s all about the images":

-60% от потребителите са по-склонни да помислят или да се свържат с бизнеса след като попаднат на продуктова визия. Това доказва, че продуктовите снимки носят доверие;

-67% от потребителите споделят, че качеството на изображението е от голямо значение за избора и решението за покупка;

-63% от потребителите казват, че качествената продуктова снимка е по-важна от информацията за продукта, а 54% залагат на качествена снимка пред дълго и пояснително описание.

За да бъдете още по-успешни през следващите 12 месеца, инвестирайте в продуктовите снимки. Създайте свой стил и го следвайте безотказно. Визуалният маркетинг ще продължава да бъде ключ както към емоционалните продажби, така и към продуктите, които са обмисляни дълго време.

Бонус съвет: Определете кои са най-често търсените и продавани продукти в онлайн магазина и ги изведете на начална страница. Не забравяйте да информирате клиентите си за текущи промоции и специални оферти, докато още са на началната страница.

Продуктовото описание

Все по-трудно може да се отговори на въпроса кратко или дълго да бъде описанието на продуктите в онлайн магазина. Отговорът може би се крие някъде по средата. Затова сме подготвили няколко насоки за създаването на правилните продуктови описания.

  1. Ключови думи. Важни са, но трябва да бъдат използвани в продуктовото описание по подходящ и лесен за читателя начин.
  2. Повторения. Избягвайте повторенията и не копирайте текстове от други продукти във вашия онлайн магазин или от чужд такъв.
  3. Визуални средства. Използвайте ги активно и разкажете за продуктите чрез видеа или снимки.
  4. Поръчай онлайн, вземи от магазина

Моделът "Поръчай онлайн, вземи от магазина" (BOPIS) става ключов фактор за удовлетвореността на клиентите и за ефективната работа на електронната търговия. Този метод предоставя на потребителите възможността да поръчат онлайн желаните продукти, а след това да ги вземат лично от физически магазин. Три от предимствата на модела BOPIS включват:

Удобство и гъвкавост

Потребителите ценят възможността за избор и удобство, които този метод на търговия предлага. Клиентите могат да изберат търсените продукти от онлайн магазина и след това да ги вземат в удобно за тях време от най-близката локация.

Разходи и време за доставка

Този метод на пазаруване не изисква разходи и време за доставка от куриер. Клиентите получават желаните стоки без да се ангажират със стандартния процес за доставка.

Получаване по всяко време

За клиенти, които имат плаващ график, методът BOPIS е отлично решение. Те могат да извършат покупката си онлайн и след това бързо и лесно да я вземат от предварително определен от тях физически магазин в удобно време.

Чрез метода BOPIS електронната търговия съчетава успешно онлайн и офлайн пазаруването, като предоставя възможност на клиента да използва онлайн платформата и да посети физическата локация.

Хванете вълната за доставка в същия ден

Всички ние сме изпитвали силното желание да поръчаме дрехи, обувки или уред за дома онлайн с възможност за доставка още в същия ден, нали?

А знаете ли, че според чуждестранно проучване повече от 51% от търговците в световен мащаб предлагат доставка на продукта в деня на поръчката? 65% от търговците онлайн обмислят добавянето на тази опция за доставка от поне две години насам. Същото проучване показва, че 49% от купувачите ще пазаруват по-често онлайн, ако опцията е налична.

Бонус съвет: Ако бизнесът ви все още не е готов за подобна промяна в методите за доставка, оставете тази опция за зрее в списъка с идеи за настоящата година. Независимо от категорията продукти, които предлагате, възможността за доставка в същия ден е бонус и към стратегическото развитие на бизнеса, и към клиентското удовлетворение.

Помислете за zero-party data

За да спечелите доверието на клиентите, трябва да разберете, че това е процес, който изисква усилия, внимание и най-вече добра стратегия. Потребителите стават все по-внимателни към събирането и използването на личните им данни. А това, от своя страна, налага промяна в подходите при контакт и комуникация с клиента. Как липсата на клиентска информация прави комуникацията възможна? С правилната стратегия, разбира се.

Zero-party data се отнася до информация, която клиентите доброволно и активно предоставят на даден търговец. Това включва предпочитания, интереси, предварителни заявки и други форми на лична информация, предоставени доброволно от потребителите.

Създаване на силна връзка

Zero-party data е информация, която потребителите предоставят доброволно и ясно. Доброволното предоставяне на данни от първо лице създава доверие и прозрачност между бизнеса и клиента.

Адаптация към регулациите

Правилата за защита на личните данни налагат използването на различни стратегии за zero-party data, която позволява на бизнесите да събират данни в съответствие с регулациите и в същото време да създават стойност за клиентите.

Маркетинг стратегии

Zero-party data се превръщат в ключов инструмент за маркетинг специалистите в създаването на персонализирани и креативни кампании, които използват данни, предоставени доброволно от клиентите.

Zero-party data е философска промяна в начина, по който бизнесите третират данните на своите клиенти. Това не е просто инструмент, а средство за изграждане на по-дългосрочни и персонализирани отношения с потребителите.

Доверието ще бъде от значение

За да създадете, развивате и поддържате успешен онлайн бизнес, важно е да обърнете специално внимание върху доверието от страна на клиентите. В електронната търговия това ще играе ключова роля и през следващите месеци, а дори и години. Подготвихме няколко важни съвета, които са пряко свързани с клиентското доверие.

Ясна информация за бизнеса

За да изградите доверие, дайте ясна информация за компанията и разкажете нейната история. Не забравяйте да подчертаете своите ценности и постижения. Включете професионални снимки на служителите, за да създадете доверие посредством силно визуално впечатление.

Клиентски отзиви

Активирайте функцията за клиентски отзиви в онлайн магазина. Добре знаете, че оценката и отзивите от Google My Business често влияят върху потребителското решение за покупка. А добрите отзиви от доволни клиенти са един от най-мощните инструменти за убеждаване. Измислете работеща маркетингова стратегия към клиентите, за да споделят своите преживявания и впечатления от обслужването, продуктите или услугите, които предлагате.

Контактна информация

Уверете се, че контактната информация в онлайн магазина е лесно достъпна и актуална. Предоставете телефонен номер и имейл адрес. Отговаряйте бързо и професионално на всяко запитване, за да покажете на клиентите, че сте там, за да осигурите качествено и добре прекарано време в онлайн магазина.

Бонус съвет: При подготовката на онлайн магазина не забравяйте да създадете професионален имейл адрес, който показва, че бизнесът ви е реален. Този детайл е от значение, когато клиентите искат да се свържат с вас, да направят поръчка или дори рекламация.

Онлайн бизнесът зависи и от хостинг доставчика

Една от често пренебрегваните страни за успешен онлайн бизнес е хостингът на уебсайта. Качественият хостинг доставчик може да има огромно влияние върху бързината на магазина, надеждността и цялостното потребителско преживяване.

Ето и част от най-важните аспекти при избора на хостинг доставчик:

Производителност

Бързината на зареждане на уебсайта е ключов фактор за потребителите. Изберете хостинг доставчик, който предлага висока скорост на зареждане и гарантира оптимална производителност.

Сигурност

В онлайн търговията сигурността е от ключово значение както за уебсайта, така и за личните данни на клиентите. Изборът на правилния хостинг доставчик гарантира безопасността на бизнеса, като защитава не само информацията на клиентите, но и поддържа доверието им към онлайн магазина.

Подобрения в плана

В случай че вашият бизнес се развива бързо, убедете се, че хостинг доставчикът предлага възможности за подобрения в хостинг плана. Това ще ви позволи да се адаптирате към увеличаващия се брой посетители и да предоставите максимално добра производителност.

Обслужване и достъпност

Уверете се, че хостинг доставчикът е надежден и достъпен. Добрият хостинг доставчик предоставя ефективна поддръжка и отлично обслужване по чат, телефон и имейл 24 часа в денонощието.

Когато бизнесът е зависим от онлайн присъствие, надеждният хостинг е от голямо значение, като осигурява непрекъсната работа на уебсайта или онлайн магазина и работи в интерес на бизнеса и клиентите.

Добрият съпорт винаги ще бъде на мода

Отличният клиентски съпорт винаги ще бъде актуален и важен за успешната електронна търговия. Клиентите оценяват обслужването независимо какви са продуктите или услугите, които предлагате.

Ето и няколко съвета от кухнята на СуперСъпорта:

Персонализиран подход

Създайте индивидуален и персонализиран подход към всеки клиент. Използвайте технологии, които ви позволяват да разберете предпочитанията и нуждите на вашите клиенти.

Бърз и ефективен отговор

Отговаряйте на запитванията и проблемите на клиентите бързо и ефективно. Времето за отговор е от съществено значение в онлайн бизнеса, защото клиентите изискват това внимание.

Обучение на служителите

Тук двете важни точки са отзивчивост и компетентност. Добре обучените служители могат да се справят с въпросите и казусите на клиентите, докато поддържат спокойствие и добро впечатление.

Използвайте чатботове и автоматизация

В случай че бизнесът не е на разположение 24/7, използвайте опция с чатботове и автоматизация, за да предоставите бърза и навременна връзка с вас дори в извън работно време.

Следпродажбено обслужване

Едно от най-важните неща, за да спечелите доверието и да накарате клиентите да се връщат при вас отново и отново. Погрижете се за клиентите и след продажбата и ще ги направите "лоялни" завинаги.

Бонус съвет: Съчетавайки качествен продукт с отличен клиентски съпорт, вашият онлайн бизнес ще създаде лоялни клиенти, готови да се върнат за покупка и да препоръчат продуктите или услугите на други. Добрият съпорт винаги ще бъде на мода.

Изберете подходящите социални мрежи

И не на последно място по степен на важност - Ах, тези социални мрежи!

Успешното развитие на онлайн бизнеса през 2024 г. ще върви ръка за ръка с присъствието в подходящите за бранда комуникационни канали и по подходящия начин, разбира се. Съществуват редица стратегии и интересни идеи за развитие на социалните профили на онлайн магазини. За целта подбрахме няколко полезни съвета, които ще бъдат актуални през следващите 12 месеца. Казано с други думи - имате време за действие, но нямате време за губене.

Избор на подходящи бизнес канали

Забелязваме, че много бизнеси влагат усилия да присъстват във всички социални мрежи. Опитват се да бъдат viral без бизнесът им да изисква това. Обмислете добре кои канали за комуникация работят за вас и ги развивайте активно. Публикувайте редовно интересно и полезно съдържание, което привлича вниманието на целевата аудитория, носи стойност и отговаря на нуждите на последователите. И не забравяйте, че няма нужда да бъдете viral на 100%. Различното съдържание е подходящо за различна аудитория.

Различните типове съдържание

През изминалата 2023 г. срещнахме значителни промени и новости в социалните мрежи. Редица актуализации, нови приложения като Threads и други станаха част от нашия social media живот. Съветът ни е през настоящата година да хващате вълната с онези новости, които са подходящи за вашия бизнес.

Видео съдържание

Нова година, ново начало и нови формати за съдържание в социалните мрежи! Видео съдържанието се превръща в задължителен елемент за бизнесите независимо от сферата на дейност. Ако все още не сте помислили за създаването на регулярно видео съдържание, то наистина нямате време за губене. Според тенденцията някои видео формати хващат "тренда", за да станат популярни и да достигнат до максимално много потребители. Ето кои са те:

How-to видео: съдържанието с инструкции и уроци грабват вниманието и интереса на интернет потребителите. Често темите на подобни видеа са свързани с полезни съвети за ежедневието. Подходящите канали за how-to видео съдържание са YouTube, TikTok, Instagram и дори Facebook.

"Знаете ли, че?" видео: още една идеа за полезно видео съдържание, което дава на потребителите полезни съвети, нови знания и факти. Напълно подходящи отново за социалните канали YouTube, TikTok, Instagram и Facebook.

Backstage видео: кой не иска да разбере какво се случва зад кулисите на събитие или пък през работния ден в офиса на любимия бранд? Видеа, които показват естествения процес на работа са супер "тренд", който можете да развиете.

Бонус съвет: Това, че даден формат е актуален за някои бизнеси, не означава, че ще работи за вашия онлайн магазин. Разберете кой тип съдържание е подходящ за аудиторията, изпробвайте и действайте!

Автор: СуперХостинг

Ако искате да сте в крак в тенденциите и иновациите в търговския сектор и индустрията, посетете първото retail събитие за годината: Retail & Manufacturers Community Day. Вижте повече за лекторите и условията за регистрация на сайта на събитието: https://retailsummit.enterprise.bg/

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.