Готови ли са брандовете и търговците да се гмурнат в електронната търговия през 2026 г.?

Готови ли са брандовете и търговците да се гмурнат в електронната търговия през 2026 г.?

Много от компаниите са се втурнали към цифровата трансформация с изкуствен интелект и не осъзнават една тревожна истина: повечето бизнеси строят бъдещето си върху крехки основи от остарели процеси и некачествени данни, според нов доклад на Emarketer за готовността за електронна търговия през 2026 г.

През 2025 г. секторът на онлайн продажбите беше засегнат от общата тенденция на икономическа тревожност, бързото развитие на изкуствения интелект, нарастващите разходи и непредивидимостта на потребителите. Това, което предстои през 2026 г., само ще усили турбулентността.

Има и друга заплаха - вътрешното забавяне. Тромави процеси, объркани данни и бавно вземане на решения могат да изчерпят повече ресурси на онлайн търговския бизнес от митата или инфлацията.

През юли 2025 година Rithum проведе проучване сред 200 ръководители от сферата на търговията в САЩ и Великобритания, за да разкрие как брандовете и търговците на дребно се справят както с външната нестабилност, така и с пукнатините, които се формират вътре в собствените им операции.

Различни приоритети, обща криза

Въпреки че брандовете и търговците на дребно споделят множество предизвикателства, те тръгват от различни изходни точки. Ръководителите в търговията на дребно се фокусират върху защитата на печалбите и оперативната стабилност, докато брандовете гонят растеж и иновации.

Въпреки тези разлики, едно нещо е ясно за всички: скоростта и гъвкавостта, подхранвани от надеждни данни, са най-доброто конкурентно предимство.

Готовността в сферата на електронната търговия през 2026 г. не изисква ефектни кампании или всеобхватни каталози. Тя зависи от способността да останеш по-гъвкав и да действаш въз основа на по-чисти и по-свързани данни от всички останали.

Пет критични точки

Външен натиск и вътрешни пречки, които задушават растежа

Икономическата нестабилност е най-голямата пречка пред разширяването на пазара както за брандовете, така и за търговците. Следват технологичните и свързаните с данни предизвикателства, както и нарастващите оперативни разходи, променящото се потребителско поведение и натискът върху веригите на доставки.

Дори икономиката да се стабилизира утре, повечето лидери казват, че остарелите процеси, липсата на ресурси, пропуските в уменията, проблемите с данните и вътрешното несъгласие все пак ще ги дърпат назад.

Вътрешните триения също ограничават мащабируемостта. Между 53% и 61% от ръководителите посочват бюджетни ограничения, остаряла инфраструктура на данни, пропуски в ресурси и умения, бавна скорост на вземане на решения и предизвикателства с технологичния стек като основни пречки пред растежа.

Ръчни процеси

Повечето брандове и търговци все още разчитат на ръчни процеси и работни потоци, което ги прави уязвими на неефективност и води до грешки и загубени приходи.

Почти половината от анкетираните (47% от търговците и 49% от брандовете) признават, че между 26% и 50% от техните работни процеси все още разчитат на ръчни задачи, като електронни таблици, въвеждане на данни и одобрения.

За търговците на дребно това може да означава, че анализаторите прекарват часове в обработка на отчети за закъснели поръчки, изпращат имейли на доставчици един по един или ръчно преписват описания на продукти, преди да бъдат публикувани.

От страна на брандовете ръчните процеси често включват събиране на сигнали за ефективност от множество платформи, съгласуване на противоречиви отчети в електронни таблици и търсене на анализатори за валидация, преди да се предприемат действие.

Изкуственият интелект се гради върху нестабилни основи

Трима от всеки четирима лидери казват, че изкуственият интелект напредва по-бързо, отколкото техните организации могат да го внедрят. Това разтваря ножицата между амбициите и изпълнението.

Почти три от четири ръководители от сектора на онлайн търговията посочват, че изостават в областта на изкуствения интелект. Тази нарастваща пропаст в готовността означава, че по-бавните компании губят инвестиции, докато по-бързите съперници използват възможности и повишават стандарта за това, което клиентите очакват.

Внедряването на изкуствен интелект бързо се премества от пилотни проекти към основни операции, като 41% от търговците и 29% от брандовете вече използват автоматизация в множество функции. Още 57% от брандовете и 41% от търговците планират да внедрят технологията скоро.

Тревожният момент обаче е, че много от търговците и брандовете, които поставят внедряването на изкуствен интелект като приоритет, също съобщават, че работят все още с много ръчни процеси (49% от търговците и 62% от брандовете) и лошо качество на данните (91% от търговците и 78% от брандовете).

Изкуственият интелект е толкова добър, колкото са данните, които консумира. Ако технологията се захранва с грешни данни, той уверено ще предостави грешни резултати.

Печалби под натиск

Нарастващите разходи, променящите се мита и сложността на продуктите разяждат рентабилността, без ясна стратегия за защита на печалбите, а това налага трудни компромиси.

Брандовете посочват разходите за изпълнение на поръчките и логистика като най-големият им източник на ерозия на печалбите, докато търговците обвиняват митата и търговските смущения. Нито едната страна не е намерила единна печеливша тактика за противодействие на тези предизвикателства.

Отговорът е фрагментиран: някои диверсифицират снабдяването, други договарят споделяне на разходи с доставчици, а трети инвестират в устойчивост на веригата на доставки. Проблемът? Без координиран фокус тези стратегии не винаги имат значим ефект.

Преди компаниите можеха да коригират цените, за да останат конкурентни или да покрият нарастващите разходи. Сега тази маневреност е изчезнала, тъй като променящите се регулации около митата, търговските споразумения и данъците са премахнали гъвкавостта за коригиране на цените въз основа единствено на конкурентна стратегия.

Общо 91% от ръководителите в търговията на дребно и 92% от брандовете казват, че ценообразуването е на милостта на политиката и икономиката. Освен това, 91% от търговците и 87% от брандовете казват, че сложността на продуктите прави контрола на разходите по-труден.

Пукнатини в потребителското пътуване

Пукнатините са навсякъде: потенциалните купувачи се отказват при счупени връзки, ирелевантни реклами и празни рафтове, докато настоящите клиенти се отдръпват след лошо обслужване, скъпи връщания и мълчание от брандовете.

Търговците виждат най-големите сривове преди плащането, като 26% посочват разминаването между реклама и продукт, а 19% - проблеми с обработката на плащания. Брандовете са по-склонни да се спъват след продажбата, като 22% посочват грижата за клиента, а 17% сочат връщанията на продукти и възстановяванията на пари на клиентите като проблемни точки.

Тези точки на триене не просто намаляват конверсията - те разяждат дългосрочното доверие и лоялност.

Маркетингов микс в движение

Общо 91% от лидерите в търговията на дребно и 84% от брандовете са променили своя маркетингов микс през последната година. Търговците казват, че се адаптират към промените в потребителското поведение, докато брандовете посочват промени в стратегията и приоритетите като водещи за стратегията.

Когато бюджетите се свиват, резултатите управляват. В нестабилна икономика няма място за експериментални разходи. Търговците и брандовете акцентират на проверените тактики, които дават резултат, като платени социални мрежи и търсене.

Търговците разчитат повече на традиционни и органични канали, за да разтегнат бюджетите, докато брандовете влагат повече доверие в проверени по-нови тенденции като инфлуенсър маркетинг.

И търговци, и брандове са съгласни по един въпрос - социалната търговия е най-големият двигател на конверсии в момента и изпреварва всяка друга тактика. Преживяването на сайта остава на второ място и това подчертава, че дори най-добрият маркетинг не може да преодолее тромаво плащане или бавно време за зареждане на страница.

Какво следва за 2026 г.

Готовността за търговия се оформя от промяната на потребителското поведение, икономическите насрещни ветрове и оперативната сложност. Брандовете и търговците, които се адаптират първи, ще зададат темпото за всички останали.

Ключовите препоръки предвиждат:

Идентифицирайте ключовите точки от пътуването на клиента, които забавят конверсията. Изградете способности за бърза реакция, така че всяка корекция - било то към креативното съдържание, каналите или преживяването да подкрепя пътя на клиентите напред към покупката.

Съчетавайте преживявания с висока конверсия с гъвкави стратегии. Инвестирайте в социална търговия, безпроблемни пътувания в сайта и автентично съдържание от реални клиенти. Комбинирайте това със стратегия, която залага на гъвкави канали, които срещат потребителите там, където пазаруват, скролват и общуват.

Скоростта и точността са в основата. Укрепете операциите, премахнете технологичните бариери и оптимизирайте клиентските преживявания, за да ограничите външните шокове. Всичко това формира вътрешната ви устойчивост, необходима за успех на пазара.

В свят, в който вирусно TikTok видео може да разпродаде инвентара за минути, а промяна в правилата на пазара може да унищожи бестселър за една нощ, скоростта на действие е въпрос на оцеляване. Тази скорост обаче трябва да се основава на солидни основи от качествени данни и автоматизирани процеси.

Споделете:

Присъединете се
към 28 783 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.