eComm Summit 2021: Брандът като мисия и потребителите в центъра

eComm Summit 2021: Брандът като мисия и потребителите в центъра

На 5 октомври 2021 г. за шеста поредна година се проведе форумът eCommerce Annual Summit 2021, организиран от сп. Enterprise.

Водещи експерти от България и чужбина дискутираха тенденциите в електронната търговия тази година и представиха успешни примери и практики за развитие на онлайн търговски бизнес.

В четири дискусии и два уъркшопа бяха представени основни принципи и тънкости за увеличаване на възвръщаемостта от инвестициите в реклама, за развитие на международните доставки, за базирано на данните развитие, за ангажиране на потребителите.

Daniel Knapp, Chief Economist IAB Europe, откри събитието, като представи актуалните тенденции в електронната търговия в Европа, която се трансформира напълно заради пандемията. Той представи данни, според които се наблюдава значителен ръст на интернет продажбите като дял от общите продажби.

По думите му тази година се очаква B2C пазарът да достигне 1 трлн. евро, като ще расте с двуцифрени числа в процентно изражение през следващите поне две години. Въпреки тези ръстове обаче, е-търговията е в зората си, защото все още над 80% от търговията се осъществява във физически магазини, подчерта той.

Повече от две трети от населението в Европа пазарува електронно. България е пазарът с втория най-голям ръст на е-пазаруването през годината, отчете още той.

Андрей Петров, Head of Digital, Brain Donors, официален партньор Facebook Marketing, говори за възможностите за увеличаване на продажбите чрез реклама в социалните мрежи.

Той обясни защо функцията Boost Post не е удачна за адекватна реклама и представи ползите от по-цялостната стратегия за реклама в социалните мрежи, с подбор на аудитория и изготвяне на адекватни визии.

Андрей Петров посочи, че ценностите, мисията, визията, историята зад продуктите са по-важни в рекламата в социалните медии от директното предлагане, защото резонират с ценностите на потребителите. Важно е рекламата да подтиква към комуникация с потребителите, да ги накара да предприемат някакво действие в зависимост от бизнеса.

Той акцентира, че рекламата в социалните медии трябва да бъде форматирана за мобилни устройства, защото социални мрежи се потребяват основно през мобилни устройства. Необходимо е те да бъдат кратки, завладяващи и ориентирани към продажбите, както и да накарат потребителя да спре да скролва и да изгледа, т.е. да фокусира вниманието си.

Първата панелна дискусия на тема ROAS - възвръщаемост на рекламните разходи, беше модерирана от Николай Неков, Digital Strategy & eCommerce Consultant, ThinkFirst Digital, с участието на Генадий Воробьов, Founder & CEO, Netpeak, Любомир Попов, основател, SEM.bg, Димитър Димитров, CEO, Inbound.BG.

Те се обединиха около мнението, че сайтът на търговеца е мястото, където се осъществява бизнеса, и парите, които са дадени за подобряване представянето на сайта, ще се възвърнат със сигурност. За потребителите, освен добрия сайт, най-важно е доверието, върху което също трябва да се работи.

Експертите препоръчват печалбата да не е самоцел, а търговците да работят за бранда си през цялото време.

Вторият панел започна с презентацията на Katharina Arntzen, Head of Ads Privacy InC Leads EMEA,GTM, Google, която представи уроците за електронната търговия, научени през изминалата година. Тя посочи, че се увеличават очакванията на потребителите за сигурността на данните, което поражда и нови регулации в сферата. Това поражда опасения за бъдещето на мобилността и промените в екосистемата на дигиталната реклама, коментира тя.

Няма възможност търговците да избегнат тези регулации и изискванията за прозрачност, каза още тя.

По думите ѝ технологиите също се променят бързо, вкл. в момента се работи по алтернативи на "бисквитките", както и IFDA. Браузърите все повече блокират крос-сайт проследяването, като заменят "бисквитките" на трети страни с алтернативни технологии. Важно е сайтовете също да проучат тези алтернативни технологии, подчерта тя.

Ивайло Иванов, главен изпълнителен директор на New Pay, представи buy now, pay later разплащанията (т.е. отсрочени плащания), които набират все по-голяма популярност сред онлайн търговците и съдействат за увеличаването на оборота на магазините.

Този платежен модел е изключително интересен в момента, защото задържа клиента в потребителската пътека и е опростен и изчистен от бюрократични стъпки. Това намалява "триенето" по линията на онлайн пазаруването и съдейства за увеличаване на оборотите, посочи той.

Според проучване на Insider Intelligence на пазарите в САЩ, Австралия и Западна Европа, цитирано от Ивайло Иванов, ефектът от тези плащания е увеличение на средната стойност на поръчката с 68%, увеличение на повторните покупки с 50% и увеличение на продажбите с 20%. В крайна сметка се намаляват чувствително разходите за задържане на клиентите, както и намаляват изоставените колички.

Георги Костов, управляващ директор на GombaShop, говори за SaaS платформите и ролята им в електронната търговия.

Едно от основните предимства на тези платформи е, че са икономически изгодни, особено за стартиращите бизнеси в сферата на търговията. Те още пестят време, лесни са за използване, имат много функционалности, не изискват техническа експертиза, може да се пробват различни варианти и предлагат поддръжка, коментира той.

Втората панелна дискусия беше за новия онлайн бизнес. Тя се модерира от Катя Тодорова, основател на Memotion, а в нея се включиха Георги Костов от GombaShop, Вихрен Бисет, Търговски Мениджър, euShipments.com, Стефан Ташев, представител на ebay, и Ивайло Иванов от NewPay.

Третият панел започна с представянето на case study на Pirin Hill за изграждане на бранд и скалиране на външен пазар от Димитър Димитров, съсобственик на Stenik, и Димитър Йоргов, мениджър е-търговия Pirin Hill.

Pirin Hill е производител на чорапи, който продава освен в България и в цяла Европа. Димитър Йоргов посочи, че за да гарантира компанията качеството, тя управлява и контролира целия процес по производство и маркетинг на продукцията на всяко ниво от веригата.

В третата дискусия участниците обсъдиха как онлайн бизнесът да се възползва от данните, за да се развива ефективно. Модератор беше Николай Бойков, Председател на УС на IAB България, Еxecutive Director Operations, All Channels Communication, а участници - Пламен Стефанов, cocosolis, Емил Вагенщайн, CMO, Ozone.bg, Мирослава Тодорова, Marketing Manager, Delirium Exclusive.

Методи Дреновски, главен изпълнителен директор и основател на SuperHosting.bg, говори за това какво е необходимо на един онлайн магазин, за да продава.

Най-важното е това, което ще се продава в електронния магазин и какъв бизнес модел ще изгради. Важно е и да определите точно кои са вашите клиенти, как да достигнете до тях и как да ги накарате да се ангажират с бизнеса ви.

Част от стратегията е и надеждният хостинг - това е инфраструктурата, която трябва да издържи целия вкаран трафик, коментира той.

Никола Минков, главен изпълнителен директор и основател на Serpact, коментира как със SEO можем да измерваме и предвиждаме продажбите по ключова дума. Той коментира, че резултатите от SEO са по-трудно измерими, поради което и техниките са по-трудно разбираеми за бизнесите.

Google все повече разнообразява резултатите от търсенето, за да задържи хората в собственото си поле и те да не се налага да влизат в сайтове, затова и CTR пада, посочи той. Прибързано е обаче да се смята, че SEO умира, защото реално 90% от целия уеб, индексиран от Google, няма органичен трафик.

В четвъртата панелна дискусия експерти обсъждаха как да избегнем клопките по пътя към продажбите по света. Модератор е Любомир Атанасов, управляващ партньор на SEOMAX, с участници Светослав Тодоров, Managing Director, Beluga IT, Виктор Стоилов, Founder&CEO, Markademics, Петър Атанасов, Etools.

Участниците се обединиха около мнението, че предизвикателствата пред излизането на чужд пазар са много, особено тези, свързани с логистиката, доставките, аудиторията. Търговецът трябва да реши как точно да предложи продуктите си на новите клиенти - дали чрез свой сайт/магазин, дали чрез партньори, дали ще работи с местни хора, или ще комуникира с клиентите със собствени сили, и т.н.

Първият тематичен уъркшоп беше за историите в мрежите, които продават, воден от Явор Янкулов от e-training.bg.

Какво може да съдържа една история? Според Явор Янкулов тя трябва да е кратка, да е лична, да има известен драматизъм, преживяване, клиентът да се припознае в нея, да има емоция, да бъде разказана от първо лице.

Важното е историята да е разказана с прости, кратки думи, да не съдържа клишета, прекалено много прилагателни, чуждици, да съдържа кратки изречения.

Вторият уъркшоп за устойчивото ангажиране на клиентите чрез геймификация беше воден от Николай Неков, Digital Strategy & eCommerce Consultant, ThinkFirst Digital.

Партньори на събитието:

Официални партньори: NewPay, Stenik, Brain Donors

Имиджови партньори: Serpact, Beluga IT, GombaShop, Superhosting.BG

Дигитални маркетинг партньори: IAB Bulgaria, Stellary, Etarget, EUShipments by InOut, Netpeak

Партньори: Spetema кафе, Devin, InoVino, EventsPro, Изпълнителна агенция за малки и средни предприятия (ИАНМСП), Българска стопанска камара (БСК), Българска търговско-промишлена палата (БТПП), Българска ритейл асоциация

Форумът Е-commerce Summit е част от поредицата за успешни практики в различни бизнес сектори MySuccess.bg на сп. ENTERPRISE.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.