Дигитализацията: Инструментът, който променя играта за малкия и среден бизнес

Дигитализацията: Инструментът, който променя играта за малкия и среден бизнес

Цифровият начин на мислене ще бъде от решаващо значение за подпомагането на малкия и средния бизнес да се възстанови от кризата, причинена от Covid-19. Правителствата също ще трябва да играят своята роля.

Колко силно ще се отрази икономическата криза на износа на Централна и Източна Европа? Много, според скорошна консенсусна прогноза на Focus Economics. Прогнозата предвижда износът от 23-те страни в региона да намалее с 14,25%, въпреки че някои ще бъдат по-зле засегнати от други. 11-те страни от региона и ЕС ще отбележат спад от 10,6%, докато Армения, Беларус и Азербайджан изглежда ще бъдат най-силно засегнати съответно с 15,5, 18,7 и 26,2% намаление на износа, пише онлайн изданието Emerging Europe.

"Настоящата икономическа криза със сигурност ще има значителен ефект върху международната търговия. Според МВФ се очаква тя да се свие с около 10% през 2020 г., казва Дионизи Смолен, директор в екипа за публичния сектор в PwC Полша.

"Независимо от това, ние вярваме, че има реална възможност за ръст в международната търговия през следващите години, ако организациите се възползват от възможностите за трансформация. Електронната търговия представлява основен канал за възстановяване и дори увеличаване на търговските потоци по време на пандемията. Според данни на eMarketer глобалният онлайн пазар се очаква да нарасне с 16,5% през 2020 г.", допълва той.

Да влезеш в интернет

Търговските изложения са основни инструменти за продажби и комуникация в продължение на много векове. Докато около 20% от германските компании са излагали стоки в чужбина преди 15 години, сега числото е двойно по-голямо.

Пандемията обаче доведе до масова отмяна на панаирите и изложенията. За една добра година подобни събития генерират 28 милиарда евро приходи за конгресни центрове, хотели, ресторанти, авиокомпании и други доставчици на услуги в Германия, която има четири от десетте най-големи конгресни съоръжения в света.

Тази година приходите спадат с две трети. Рафал Глазик, финансов мениджър в Международния панаир в Гданск, казва, че несигурността, свързана с планирането - не само в събитийната индустрия, но като цяло, не помага особено на бизнеса и е принудила организаторите да преместят някои от своите събития онлайн.

"Неувереността, че дадено събитие ще се случи, внезапни промени, свързани с нови ограничения, са предизвикателства", коментира той. "Друго предизвикателство е да се намери качествен инструмент с добри цени, който да гарантира висококачествен панаир. Тук все още има място за подобрение: цените варират от няколко хиляди до няколкостотин хиляди евро и за съжаление не много доставчици могат да докажат своя опит и да гарантират качество", казва още той.

Предстои да видим как това ще се отрази на бъдещето на търговските изложения. Според института Ifo дори след Covid-19 търговските панаирни компании ще трябва да се подготвят за по-труден бизнес. Почти 40 процента от германските индустриални компании, които са излагали на панаири в миналото, възнамеряват да намалят участието си в подобни събития.

Постоянни тенденции?

За малките и средните компании панаирите са прозорец към света. Те обаче могат да бъдат допълнени от цифрови решения. Според проучване, проведено сред 86 000 малки фирми в САЩ, 51% от тях са увеличили онлайн взаимодействието с клиентите си, за да се адаптират към кризата.

Също така, 36% от самостоятелно заетите, които използват онлайн инструменти, съобщават, че извършват всичките си продажби онлайн, а 35% от бизнеса казват, че са променили операциите си, за да разширят използването на цифрови плащания.

Проучване в Унгария, публикувано през юни, показва, че докато 24% от малките и средните фирми възнамеряват да се върнат към начина си на работа преди Covid, цели 41% по-скоро биха продължили с бизнес модела, разработен по време на пандемията. Онлайн събития като уеб семинари, търговски панаири и конференции ще бъдат важни, за да помогнат на компаниите да намерят своя път за икономическо възстановяване в бъдеще и трябва да се популяризират широко.

Правителствата поемат водещата роля

Правителствата играят важна роля в подпомагането на дребния бизнес и тази роля започва с осъзнаването на важността на тяхната дигитализация за икономическия растеж, създаването на работни места и производителността. Дигитализацията на малкия и средния бизнес трябва да бъде на първо място в дневния ред на политиката, тъй като това е мощен инструмент за промяна на играта за икономиката. Дигитализацията дава възможност на малкия и среден бизнес да се трансформира и конкурира т в по-голям мащаб и да достигне до световните пазари.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.