Десет тенденции, които ще определят маркетинга през 2025 г.

Десет тенденции, които ще определят маркетинга през 2025 г.

Какви ще са водещите тенденции ва маркетинга през 2025 г. - компанията за маркетингови анализи и данни Kantar обобщава 10 тренда за следващата година.

Видеото ще е хегемон

През последното десетилетие смарт телевизорите станаха норма. Все по-голяма сила набира и стрийминг телевизията, макар обичайната телевизия все още да е хегемон на пазара. Според данни на TGI 2024 50% от зрителите по света казват, че все повече гледат стрийминг телевизия.

Това поставя някои предизвикателства пред търговците как точно да поставят телевизионната си реклама. Решението се крие в разнообразието. Хората ценят индивидуалността и разнообразието повече в този фрагментиран медиен пейзаж. Навиците за гледане се различават при различните демографски групи и в зависимост от географското им разположение.

Нетно 55% от маркетолозите по света планират да увеличат инвестициите в стрийминг реклама през 2025 г., според данните на Kantar, а 8% - да намалят инвестициите в обикновена телевизионна реклама. Сериозни инвестиции се насочват и към канали като YouTube.

За търговците е ключово да тестват, за да разберат какъв е правилният видео рекламен микс за конкретните им цели.

Промяна на играта в социалните медии

От Kantar посочват, че ако през 2023 г. 43% от потребителите са казали, че рекламите в социалните медии са привлекли вниманието им, то през 2024 г. този дял спада до 31%.

Дебатът преди се фокусираше върху дефицита на внимание на по-младата публика. Това обаче е характерно за представителите на всички поколения, които ползват социални мрежи. Борбата за тяхното внимание е все по-конкурентна и летвата се вдига сериозно с фокус върху качеството на ангажираност.

Пътят към отличителността не е еднозначен и еднакъв за всички. Хуморът в рекламите например се възприема най-добре от представителите на поколението Х, поколението Y е еднакво възприемчиво към хумор и хубава музика, а за поколението Z - това е музиката.

Творческите иновации в рекламата са ключови. Това може да включва експериментално заснемане или въвеждане на нови начини да се разкаже добре позната история. Рекламите трябва да бъдат толкова добре замислени и направени, че зрителите да не могат да ги забравят.

Безопасността на първо място: AI, данни и маркетинг

Разговорите около генеративния изкуствен интелект (AI) продължават. За маркетолозите все още е предизвикателство доколко точно биха могли да разчитат на AI базирани инструменти, да разберат тяхното въздействие и за какво да внимават.

Според прогнозата на Kantar през 2025 г. маркетолозите ще обръщат значително по-голямо внимание на произхода на данните. Ще има нужда от установяване и на по-голяма прозрачност по отношение употребата на AI от страна на търговците и потребителите.

Според данните на компанията 68% от търговците имат положително отношение към изкуствения интелект, а малко под 60% експериментират с приложение на AI в реклами. Над една трета от тях обаче (36%) не смятат, че екипите им притежават необходимите умения, а 44% казват, че е видимо, че в рекламата е използван изкуствен интелект и това ги притеснява.

Същевременно 43% от потребителите посочват, че не се доверяват на реклами, генерирани от изкуствен интелект.

Търговците трябва да знаят, че независимо за какво използват AI базирани инструменти, данните за обучението на езиковите модели не винаги са надеждни и уместни.

Устойчивост и маркетинг

Устойчивостта допринася със 193 млрд. долара към стойността на топ 100 брандовете. През 2025 г. се затягат законодателните изисквания, свързани с устойчивостта на бизнеса, в основни икономики. Същевременно 93% от потребителите декларират желание да живеят по-устойчиво.

За бизнесите устойчивостта може да бъде едновременно и риск, и възможност. Досега маркетолозите като цяло не успяват да интегрират устойчивостта ефективно, така че да отличат комуникациите си с обществеността. Това обаче не означава непременно, че има провал на устойчивия маркетинг, а маркетолозите по света са все по-амбициозни в своите устойчиви маркетингови кампании.

Брандовете и общността на създателите

Общностите процъфтяват в наши дни. Създателите на съдържание, а не брандовете, изграждат тези общности и доверие. Според Goldman Sachs през 2024 г. икономиката на създателите достига 250 млрд. долара стойност, като до 2027 г. се очаква да нарасне до 480 млрд. долара.

Сплотените общности на създателите на съдържание са голяма сила за брандовете и е това, което може да ги отличи от конкуренцията. Създателите на съдържание с автентичен глас са ключови за достигане на аудиториите и спечелване доверието на потребителите през 2025 г.

Включването е императив

Всеки 8 от 10 души по света са повлияни от разнообразието и включването при вземането на решения за покупка. Същевременно това са принципи, които от години се подценяват от маркетолозите.

В един толкова свързан свят включването и разнообразието ще стават все по-важни, особено сред по-младите поколения. Това са фактори, които пряко влияят на растежа на бизнесите, тъй като ги свързват с разнообразна публика.

Смяната на поколенията отвори вратата към по-широк кръг от идентичности и създава нова култура, която очаква всички да са добре дошли и разбрани.

Забавяне на растежа на населението

Ръстът на глобалното население в момента е под 1% годишно. Прогнозите са растежът да стане негативен до края на века.

По-бавният ръст на населението означава, че с годините ще има все по-малко потребители, което ще затрудни растежа на бизнеса. Брандовете ще растат само ако оперират в области, които генерират растеж.

Младите хора създават семейства и имат деца по-късно, живеят в по-малки домакинства, а спадащата фертилност означава понижаване на разходите. От оптимистична гледна точка обаче по-малките домакинства означават повече на брой домакинства.

Имат ли лимит иновациите

Много брандове създават и възприемат иновации, които им генерират растеж, и това надскачане на собствените им граници ще продължи и през 2025 г.

Това обаче не е лесен процес и винаги носи рискове, но си заслужава, защото намирането на нови пазарни ниши генерира растеж.

Развитие на медийните мрежи на търговците

Ритейл медийните мрежи са ключови за поддържането на връзката между брандовете и потребителите. Според данни от различни проучвания търговските медии се очаква да привлекат над една четвърт от разходите за реклама само в САЩ до 2028 г.

Данните от първа страна, с които медийните мрежи на търговците разполагат, дават възможност за прецизно таргетиране, повече персонализация и оптимизиране на разходите.

Според данните на Kantar 41% от маркетолозите по света планират да увеличат инвестициите в реклама в ритейл медийни мрежи през 2025 г.

Стрийминг на живо

Стриймингът в реално време трансформира търговията и изграждането на брандовете в последните години. McKinsey прогнозира, че стрийминг продажбите в реално време ще съставляват 20% от общите продажби в Китай до 2026 г.

Този тип пазаруване е по-популярно сред младата аудитория.

Ръстът на социалната търговия сваля бариерите пред по-малките брандове. Стратегията може да донесе успех във всички сектори от търговията - от мода, през автомобили, до луксозни стоки.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.