Анализ, направен от Веселин Илиев – Главен директор на център „Външноикономическо сътрудничество“ на Българската стопанска камара
Българската търговия представлява едва 0.2% от световната. Страната ни е на 62 място сред износителите и не може да се очаква България да е лидер в цял сектор.
България е лидер в износа на нишови продукти. [1]
1. Износ
Както и в предишни години, водещите експортни продукти на България са горива и мед, следвани все по-уверено от електрически и електронни изделия и машини. Особено добра новина е, че износът на електроника и електротехника през последните 5 години (2007-2011 г.) бележи средно годишен ръст 17%, докато световният внос расте с 4% за същия период, т.е. страната ни печели пазарен дял. Подобни постижения, макар и не така впечатляващи, има при машините: за 5 години средният ни експортен ръст е 4% при средногодишен ръст на световния внос 2%. Следващите групи продукти са желязо и стомана и облекла, различни от трикотажните. И при двете групи се регистрира не само спад през последните 5 години, но и загуба на пазарен дял. На седма и осма позиция са маслодайните семена и житни растения, следвани от трикотажни изделия и фармация.
Водещи стокови групи в износа на България, 2011
Гла-ва от |
Описание |
Износ (хил.щ.д.[2]) |
Среден год. ръст на износа в стойност 2007-2011, (%) |
Ръст на износа в стой ност 2010-2011, (%) |
Среден ръст на световния внос 2007-2011, (%) |
Дял в световния износ (%) |
Място в световния износ |
Всички продукти |
28165220 |
8 |
37 |
4 |
0.2 |
62 |
|
27 |
Минерални горива |
3701964 |
3 |
35 |
7 |
0.1 |
70 |
74 |
Мед и изделия от мед |
3253792 |
10 |
58 |
5 |
1.8 |
21 |
85 |
Електрическа и електронна апаратура |
2091325 |
17 |
37 |
4 |
0.1 |
47 |
84 |
Машини и механизми |
1905391 |
4 |
38 |
2 |
0.1 |
45 |
72 |
Чугун, желязо и стомана |
1244564 |
-7 |
42 |
-3 |
0.3 |
44 |
62 |
Облекла, различни от трикотажните |
1084099 |
-4 |
21 |
2 |
0.5 |
29 |
12 |
Маслодайни семена |
1052477 |
41 |
69 |
13 |
1.3 |
14 |
10 |
Житни растения |
972238 |
46 |
34 |
5 |
0.9 |
17 |
61 |
Трикотажни изделия |
790246 |
-3 |
14 |
4 |
0.4 |
32 |
30 |
Фармацевтични продукти |
722296 |
29 |
30 |
7 |
0.2 |
35 |
Анализът по подпозиции на Хармонизираната система (ХС) е по-интересен. В стойностно изражение Бългалия има най-голям износ на медни катоди – през последните 5 години (2007-2011 г.) износът бележи средно годишен впечатляващ ръст от 59% при ръст на световния внос 7%. Водещи позиции имат петролните дестилати със загуба на пазарни позиции при тежките, за сметка на ръст при леките дестилати. Следват нерафинирани медни аноди със сериозен спад, поради преработката им в медни катоди – резултат на голяма чуждестранна инвестиция. Въпреки този спад, България е на второ място в света при износ на нерафинирани медни аноди вече няколко години.
Водещи стоки в износа на България, 2011
Код |
Описание |
Износ 2011 г.
|
Среден год. ръстна износа в стойност |
Среден год. ръст на износа в количес тво 2007-2011 г., (%) |
Среден ръст на световния внос 2007-2011 г., (%) |
Дял в |
Място в |
740311 | Рафинирана мед - катоди |
1838691 |
59 |
60 |
7 |
2.6 |
9 |
271019 | Средни и тежки нефтени деривати |
1655928 |
-3 |
-7 |
11 |
0.3 |
45 |
271011 | Леки нефтени деривати |
1372345 |
10 |
5 |
4 |
0.5 |
39 |
740200 | Нерафинирани медни аноди |
864444 |
-18 |
-24 |
3 |
11 |
2 |
120600 | Семена от слънчоглед |
676254 |
36 |
28 |
17 |
18.2 |
2 |
271600 | Електроенергия |
602154 |
10 |
17 |
6 |
1.6 |
18 |
711299 | Отпадъци от благородни метали – други |
559153 |
80 |
20 |
13 |
6.8 |
3 |
100190 | Пшеница |
537902 |
60 |
61 |
5 |
1.3 |
11 |
300490 | Медикаменти |
471508 |
24 |
-1 |
6 |
0.2 |
33 |
Интересно е развитието на износа на слънчогледови семена, който за 2011 г. възлиза на почти 680 мил.щ.д. – ръст от 105% спрямо 2010 г., когато България е на първо място в света. През 2011 г. страната ни отстъпва първото място на Румъния, която бележи ръст от 143% спрямо 2010 г. За последните 5 години, българският средногодишен ръст е 36%, румънският – 38%, а ръстът на световния внос е 17%. България изнася слънчоглед най-много за Румъния, Холандия (където вносът от България е на първо място с 31.5%), Турция (страната ни е втора след Украйна с 28.4% от вноса).
Износът на електроенергия продължава да е значим за българската икономика. За периода 2007-2011 г. ръстът е 10% при ръст на световния внос 6%. Износът на електроенергия е основно за Гърция, на която страната ни гарантира 32% от вноса, Сърбия с 9,7% от вноса и Македония. Тези три държави приемат 70% от износа на електроенергия на България.
На седмо място в експортната листа на България с 560 млн.щ.д. са „Отпадъци от благородни метали – други” код 711299, вероятно отпадъци от сребро. България има средногодишен ръст на износа от 80% и държи трето място в света. Износът е насочен основно за Белгия – 368 млн.щ.д., Корея – 105 млн.щ.д., Канада – 70 млн.щ.д.
Износът на пшеница в последните 5 години традиционно бележи добри резултати – среден ръст 60% при ръст на световния внос 5%. България е на 11-то място сред износителите на пшеница в света. За отбелязване е сравнително ниската българска цена, която постига тази борсова стока – 270 щ.д. на тон, при средна световна 319 щ.д. Ако изключим водещите доставчици - Канада – средна цена 351 щ.д. на тон, и САЩ – 340 щ.д. на тон - и сравним България с преките й конкуренти, отново родните цени не са достатъчно добри: Румъния продава пшеница за 274 щ.д. на тон, Унгария – за 296 щ.д. на тон, Чехия – 303 щ.д. на тон, Полша – 330 щ.д. на тон. Само Русия и Украйна имат по-ниски цени. България изнася пшеница основно за Испания и Италия.
В последните години добре се представя и износът на медикаменти. Страната ни печели пазарни позиции в Русия, където България достига пазарен дял от 1.3% - там вносът расте с 17%, а българският износ – с 33%. Румънският внос на медикаменти расте с 11%, а българският износ за Румъния - с 26%. Голям ръст бележи износът на медикаменти за Германия – 81%, при ръст на немския внос 12%.
Български стоки с най-високо място в световния износ през 2011:
Стока |
Място 2011 |
Износ (хил.щ.д.) |
Нерафинирани медни аноди |
2 |
864444 |
Слънчогледови семена |
2 |
676254 |
Временно консервирани череши |
2 |
33437 |
Патешко и гъше месо |
2 |
25701 |
Семена от кориандър |
2 |
18743 |
Мелничарски продукти от житни растения |
2 |
16140 |
Временно консервирани череши (2) |
2 |
14750 |
Отпадъци от благородни метали – други |
3 |
559153 |
Калцинирана сода |
3 |
222611 |
Тютюн на листа |
3 |
196877 |
Патешко и гъше месо (2) |
3 |
13502 |
Временно консервираните череши имат голям дял в световния износ – 20.7%, при слънчогледа България осигурява 18.2% от износа, семената от кориандър формират 16.5% от световния износ, мелничарските продукти от житни растения - 13.5%, семена от рапица - 13.1% (любопитен факт е, че през 2010 г. България беше на второ място в света по износ на рапица, а година по-късно – на пето.)
Частите за запалки, макар и със скромен общ износ, бележат най-голям ръст в стойност за 5-годишен период –1233%. Струва си да се отбележи, че ЕК е наложила анти-дъмпингови мерки срещу вноса им от няколко азиатски държави и Мексико. България е на четвърто място по износ на ламарини и фолио от цинк в света и бележи усреднен ръст на износа от 840%, следвани от суровата захар от захарно цвекло - 585%, предпазни въздушни възглавници (airbags) и техните части - 549%, водорасли - 540%.
В количествено отношение най-голям ръст на износа за 5 години бележат:
- брашно от соя - 3124%;
- ламарини и фолио от цинк - 836%;
- вермикулит и перлит - 769%;
- неизбелени крафт хартии и картони - 636%.
2. Внос
Вносът на България е с по-малка динамика.
България внася най-много нефтопродукти, електрическо и електронно оборудване, машини, руди и пътни превозни средства. При всички ръстът на вноса е по-малък от ръста на световния износ.
При по-детайлен преглед на ниво стоки, на първо място по внос е нефтът, следван от медни руди и концентрати и горива. Ръстът на вноса на стоките след тях – природен газ, медикаменти и фоточувствителни полупроводници, изпреварва ръста на световния износ. При фоточувствителните полупроводници това се дължи основно на 424% ръст на вноса през 2011 г. спрямо 2010 г.
3. Световен внос
В света през 2011 г., сравнено с 2010 г., най-бързо расте вносът на ядрени реактори (1185%), ториеви руди и техните концентрати (920%), риба тон с (799%), пиперидин (701%). Сред стоките, които България изнася, най-бързо расте световния внос на семена от рапица, остатъци и отпадъци от пивоварни или от спиртоварни, злато в необработени форми, торове, части за фотоволтаици, фруктоза.
4. Изводи
Пазарът на ЕС не е достатъчно динамичен. За да се запази българският експортен ръст е необходимо увеличено присъствие на други пазари. Например, не страната ни не използва достатъчно възможностите на най-динамичния пазар в Европа и най-големия град – Истанбул, Турция. С приближаването на Западните Балкани към членството в ЕС ще нараства и тяхната конкуренция както на пазарите ни в ЕС, така и в привличането на качествени инвестиции.
В същото време у нас има остра нужда от привличане на инвестиции в производства, които да създават високотехнологични експортни продукти с голяма добавена стойност. Инвестициите трябва да се насочат към допълнителна преработка на ресурсите – те се изнасят не защото на външните пазари цените са по-високи, а защото не могат да се оползотворят тук. В тази връзка ниските данъци са само един компонент от общата цена за правене на бизнес. Важни компоненти още са: качеството и наличието на работна ръка, на публични услуги, местни доставчици на стоки и услуги и инфраструктурата.
България може да насочи усилията си към производството и износа на стоки с относително голяма добавена стойност, сред които:
- Компоненти за автомобилостроенето – хидравлика, машинни възли, акумулатори, лагери, кабели, електротехнически и електронни изделия, сензори, джанти;
- Хладилници, фризери; санитарен фаянс; изчислителни машини; фармацевтични продукти.
Основни пазари, към които България трябва да насочи усилията си и да реализира износа си са: Германия, Италия, Франция и др. България може да увеличи износа си за развитите държави, чиито износ нараства, като стане подизпълнител на техни фирми.