Здравните системи трябва да се подобрят, за да отговорят на нуждите на пациентите, според проучване на ОИСР

Здравните системи трябва да се подобрят, за да отговорят на нуждите на пациентите, според проучване на ОИСР

Здравните системи трябва спешно да се адаптират, за да отговорят по-добре на нуждите на нарастващия брой хора с хронични заболявания. Това показват резултатите от първото международно проучване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) сред пациенти с хронични здравословни състояния.

В проучването са участвали около 107 000 пациенти на възраст 45 и повече години и 1800 практики за първична медицинска помощ в 19 държави.То има за цел да осветли здравните резултати и опита на хората, живеещи с хронични заболявания, като хипертония, артрит, диабет, сърдечни заболявания или рак, управлявани в условията на първичната здравна помощ.

Общо 82% от потребителите на първична медицинска помощ, участвали в проучването, живеят с поне едно хронично заболяване, 52% живеят с поне две заболявания, а 27% живеят с три или повече заболявания.

Повечето хора съобщават за положителен опит с медицинските грижи и по-добри здравни резултати в сравнение със средните за ОИСР в Швейцария и в САЩ, където фокусът е върху населението на възраст 65 и повече години, обхванато от Medicare. В Австралия, Чехия, Франция и Норвегия повечето хора също съобщават за положителен опит и резултати от грижите.

Страните с под средните резултати по повече от половината от показателите са Гърция, Исландия, Португалия, Румъния и Уелс (Обединеното кралство).

"Хората, живеещи с хронични заболявания, съобщават за по-добро физическо здраве, психично здраве и благосъстояние, когато получават здравни грижи, съсредоточени върху техните нужди", казва генералният секретар на ОИСР Матиас Корман. "Проучването също показва, че въпреки че страните, които харчат повече за здравеопазване, обикновено постигат по-добри здравни резултати, възможно е да се постигнат силни резултати и с по-ниски нива на разходи за здравеопазване", допълва той.

ОИСР установява, че всеки четирима от десет пациенти не се чувстват уверени в управлението на собственото си здраве. Също така четирима от десет пациенти нямат доверие в здравната си система.

За да осигури по-добро здраве, здравеопазването трябва да отделя повече време на пациентите. Общо 64% от анкетираните, които съобщават, че техният специалист по първична помощ отделя достатъчно време за тях, имат доверие в здравната система, в сравнение с 34% от хората, които казват, че техният специалист по първична помощ не отделя достатъчно време за тях.

Здравните грижи трябва също да бъдат по-добре съобразени с нуждите на хората. Една четвърт от участвалите в проучването пациенти съобщават, че имат план за грижи, изготвен за тях от техния здравен специалист.

Здравеопазването трябва да бъде "безпроблемно" и надеждно, посочва се в доклада. Изводът е направен на следната база: 45% от хората, които са имали отрицателен епизод в здравната система, който потенциално би могъл да им навреди, като невъзможност да получат консултация, когато е необходимо, или получаване на грешна или забавена диагноза или лечение, имат доверие в здравната си система, в сравнение със 70% от хората, които не са имали такъв отрицателен опит.

Данните показват още, че благосъстоянието на пациентите се влошава бързо с броя на хроничните заболявания. Средният резултат за благосъстояние (измерен чрез WHO-5, скала от 0 до 100) е с 14 точки по-нисък сред хората с три или повече хронични заболявания в сравнение с хората с едно хронично заболяване.

Съществуват големи разлики между половете в опита и резултатите на пациентите. От всички хора с хронични заболявания 74% от мъжете са в добро физическо здраве в сравнение с 65% от жените, а 86% от мъжете са в добро психично здраве в сравнение с 81% от жените. Това потвърждава парадокса на пола и здравето: жените обикновено живеят по-дълго от мъжете, но съобщават за по-лоши здравни резултати. Жените също така съобщават, че имат по-малко доверие в здравеопазването и е по-малко вероятно да получат качествени грижи.

Цифровите технологии не се използват пълноценно в здравеопазването, посочва се още в проучването. Само 7% от пациентите с хронични заболявания съобщават, че са използвали видеоконсултация в първичната медицинска помощ, а 17% съобщават, че са имали онлайн достъп до медицинските си досиета от първична помощ. Общо 43% от пациентите с ниско образование са съгласни, че уебсайтът на техния доставчик на първични медицински грижи е лесен за използване.

Докладът призовава властите да променят здравните системи така, че да включват гледните точки на пациентите по-тясно във вземането на решения. Констатациите могат да информират националните здравни стратегии, да подобрят предоставянето на услуги и да подкрепят прехода към по-интегрирани и ориентирани към хората модели на грижи.

Как можете да развиете фармацевтичен бранд в социалните мрежи? Как да рекламирате отговорно, съгласно заложените рестриктивни изисквания? Как да изградите мрежа от лоялни потребители на фармацевтичен бранд? Отговорите на тези и други въпроси ще научите на Pharmacy Marketing Masterclass, организиран от сп. Enterprise. Повече информация за събитието и лекторите и възможностите за регистрация и участие можете да видите на сайта на събитието!

Споделете:

Присъединете се
към 28 783 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.