Здравните системи трябва спешно да се адаптират, за да отговорят по-добре на нуждите на нарастващия брой хора с хронични заболявания. Това показват резултатите от първото международно проучване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) сред пациенти с хронични здравословни състояния.
В проучването са участвали около 107 000 пациенти на възраст 45 и повече години и 1800 практики за първична медицинска помощ в 19 държави.То има за цел да осветли здравните резултати и опита на хората, живеещи с хронични заболявания, като хипертония, артрит, диабет, сърдечни заболявания или рак, управлявани в условията на първичната здравна помощ.
Общо 82% от потребителите на първична медицинска помощ, участвали в проучването, живеят с поне едно хронично заболяване, 52% живеят с поне две заболявания, а 27% живеят с три или повече заболявания.
Повечето хора съобщават за положителен опит с медицинските грижи и по-добри здравни резултати в сравнение със средните за ОИСР в Швейцария и в САЩ, където фокусът е върху населението на възраст 65 и повече години, обхванато от Medicare. В Австралия, Чехия, Франция и Норвегия повечето хора също съобщават за положителен опит и резултати от грижите.
Страните с под средните резултати по повече от половината от показателите са Гърция, Исландия, Португалия, Румъния и Уелс (Обединеното кралство).
"Хората, живеещи с хронични заболявания, съобщават за по-добро физическо здраве, психично здраве и благосъстояние, когато получават здравни грижи, съсредоточени върху техните нужди", казва генералният секретар на ОИСР Матиас Корман. "Проучването също показва, че въпреки че страните, които харчат повече за здравеопазване, обикновено постигат по-добри здравни резултати, възможно е да се постигнат силни резултати и с по-ниски нива на разходи за здравеопазване", допълва той.
ОИСР установява, че всеки четирима от десет пациенти не се чувстват уверени в управлението на собственото си здраве. Също така четирима от десет пациенти нямат доверие в здравната си система.
За да осигури по-добро здраве, здравеопазването трябва да отделя повече време на пациентите. Общо 64% от анкетираните, които съобщават, че техният специалист по първична помощ отделя достатъчно време за тях, имат доверие в здравната система, в сравнение с 34% от хората, които казват, че техният специалист по първична помощ не отделя достатъчно време за тях.
Здравните грижи трябва също да бъдат по-добре съобразени с нуждите на хората. Една четвърт от участвалите в проучването пациенти съобщават, че имат план за грижи, изготвен за тях от техния здравен специалист.
Здравеопазването трябва да бъде "безпроблемно" и надеждно, посочва се в доклада. Изводът е направен на следната база: 45% от хората, които са имали отрицателен епизод в здравната система, който потенциално би могъл да им навреди, като невъзможност да получат консултация, когато е необходимо, или получаване на грешна или забавена диагноза или лечение, имат доверие в здравната си система, в сравнение със 70% от хората, които не са имали такъв отрицателен опит.
Данните показват още, че благосъстоянието на пациентите се влошава бързо с броя на хроничните заболявания. Средният резултат за благосъстояние (измерен чрез WHO-5, скала от 0 до 100) е с 14 точки по-нисък сред хората с три или повече хронични заболявания в сравнение с хората с едно хронично заболяване.
Съществуват големи разлики между половете в опита и резултатите на пациентите. От всички хора с хронични заболявания 74% от мъжете са в добро физическо здраве в сравнение с 65% от жените, а 86% от мъжете са в добро психично здраве в сравнение с 81% от жените. Това потвърждава парадокса на пола и здравето: жените обикновено живеят по-дълго от мъжете, но съобщават за по-лоши здравни резултати. Жените също така съобщават, че имат по-малко доверие в здравеопазването и е по-малко вероятно да получат качествени грижи.
Цифровите технологии не се използват пълноценно в здравеопазването, посочва се още в проучването. Само 7% от пациентите с хронични заболявания съобщават, че са използвали видеоконсултация в първичната медицинска помощ, а 17% съобщават, че са имали онлайн достъп до медицинските си досиета от първична помощ. Общо 43% от пациентите с ниско образование са съгласни, че уебсайтът на техния доставчик на първични медицински грижи е лесен за използване.
Докладът призовава властите да променят здравните системи така, че да включват гледните точки на пациентите по-тясно във вземането на решения. Констатациите могат да информират националните здравни стратегии, да подобрят предоставянето на услуги и да подкрепят прехода към по-интегрирани и ориентирани към хората модели на грижи.
Как можете да развиете фармацевтичен бранд в социалните мрежи? Как да рекламирате отговорно, съгласно заложените рестриктивни изисквания? Как да изградите мрежа от лоялни потребители на фармацевтичен бранд? Отговорите на тези и други въпроси ще научите на Pharmacy Marketing Masterclass, организиран от сп. Enterprise. Повече информация за събитието и лекторите и възможностите за регистрация и участие можете да видите на сайта на събитието!