От Microsoft са създали медицински инструмент, задвижван от изкуствен интелект (AI), за който компанията твърди, че е по-успешен от лекарите хора при диагностициране на сложни заболявания и ускорява лечението.
Microsoft AI Diagnostic Orchestrator е първата инициатива, която излиза от звеното за AI здравеопазване, формирано през 2024 г. Персоналът на звеното е привлечен от DeepMind - изследователската лаборатория, която сега се притежава от Google.
В интервю за Financial Times главният изпълнителен директор на Microsoft AI - Мустафа Сюлейман, казва, че се цели създаването на "медицински суперинтелект", който да помогне да се реши кризата с недостиг на медицински персонал и дългото време за чакане на пациентите.
Новата система на Microsoft се базира на така наречен "оркестратор", който създава виртуални панели от пет AI агенти, действащи като "лекари". Всеки от панелите има различна роля - например изработване на хипотези или избор на диагностични тестове, които взаимодействат и "дебатират" заедно, за да изберат курс на действие.
За да се тестват възможностите на технологията, тя е захранена с 304 изследвания от New England Journal of Medicine (NEJM), които описват как някои от най-сложните случаи са били решени от лекари. Така изследователите проверяват дали програмата може да намери правилната диагноза и да предаде процеса си на вземане на решения чрез техниката "верига от дебат". С тази техника AI модели за разсъждение дават обяснение стъпка по стъпка как решават проблеми.
AI моделите са се съобразявали и с лимит на разходите, което е намалило броя на тестовете, необходими за достигане до правилна диагноза в изпитването.
Microsoft използва водещи големи езикови модели от OpenAI, Meta, Anthropic, Google, xAI и DeepSeek. Оркестраторът е работил най-добре с модела o3 на OpenAI, за да реши правилно 85,5 процента от случаите.
Версия на технологията може скоро да бъде внедрена и в AI чатбота Copilot на Microsoft и търсачката Bing, които обработват 50 милиона здравни запитвания дневно.
Според Сюлейман Microsoft се приближава до "AI модели, които не са просто малко по-добри, а драматично по-добри от човешката производителност: по-бързи, по-евтини и четири пъти по-точни".
От компанията уточняват, че технологията все още е в ранни етапи на разработка, не е била рецензирана от лекари и все още не е готова за клинична среда.
Ако искате да се подготвите за задълбочено разбиране на ролята на AI технологиите в маркетинга в социалните мрежи, вижте повече за обучението AI in Digital Marketing Masterclass, което ще се проведе на 15 октомври 2025 г., тук: https://masterclass.eurodea.com/ai-in-digital-marketing-masterclass-15-10-2025/