Целите за въглеродна неутралност за автомобилната индустрия разделя политиците в ЕС

Целите за въглеродна неутралност за автомобилната индустрия разделя политиците в ЕС

Автомобилният сектор упорито се противопоставя на целите за намаляване на емисиите въглероден диоксид в Европейския съюз (ЕС) и се стреми да отложи крайните срокове за постигането на тези цели.

Европейските законодатели демонстрират разделение по въпроса, а председателят на Европейската комисия (ЕК) Урсула фон дер Лайен се подготвя за нов диалог с производителите на автомобили, пише Euronews.

Писмо, изпратено съвместно от Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) и Европейската асоциация на доставчиците в автомобилната индустрия (CLEPA) в края на август, предупреждава, че целите за емисиите въглероден диоксид на автомобили и ванове за 2030 и 2035 г. са "просто вече неосъществими".

Целите на ЕС за климатична неутралност

Тъй като транспортът представлява 25% от общите емисии на парникови газове в ЕС, Комисията цели намаляване с 90% до 2050 г., за да постигне целта за климатична неутралност, която стои в основата на Зеления пакт - мащабният план на ЕС за постигане на климатична неутралност до средата на века.

Това се превръща в строги правила за новите автомобили, пуснати на пазара на ЕС. Регламент, одобрен през 2019 г., установява прогресивни гранични стойности за емисии, с които всеки автомобилен производител трябва да се съобрази за всички превозни средства, които продава в страните от ЕС. По този начин производителите се насърчават да произвеждат по-малко замърсяващи модели.

Въпреки че са позволени "корекции" въз основа на броя на продадените автомобили с нулеви емисии, производителите, които надвишават праговете за емисиите въглероден диоксид, трябва да плащат глоби за всеки допълнителен грам въглеродни емисии.

Комисията е дала на автопроизводителите повече време да изпълнят целите за намаляване на емисиите, определени за 2025 г., но остава твърда в целта си за 2035 г., когато само модели автомобили с нулеви емисии трябва да се продават на пазара на ЕС.

Секторът се противопоставя на тази цел и се опитва да получи отсрочка за продажбите на хибридни и високоефективни превозни средства с двигатели с вътрешно горене, които все пак произвеждат определено количество въглеродни емисии.

Дясноцентристките законодатели застават на страната на автомобилната индустрия

Целите за въглеродните емисии разделят Европейския парламент (ЕП) между дясноцентристки и левоцентристки политически групи в решаващ дебат, който засяга бъдещето на повече от 13 милиона работници в автомобилната индустрия.

Най-голямата политическа група в парламента представи план от пет точки за повишаване на конкурентоспособността в автомобилния сектор и призовава за опростяване на регулаторната рамка.

Позицията на ЕНП се споделя от групите на Европейските консерватори и реформисти (ECR) и Патриоти за Европа (PfE), които обикновено са много критични към всички мерки от Зеления пакт.

Тези групи традиционно се противопоставят на това, което описват като прекомерно регулиране и фокусирането на Европа върху електрическите автомобили.

От другата страна стоят социалистите, демократите и зеленият алианс. Поддръжниците на Зеления пакт подчертават важността от запазването на строги ограничения за автомобилните емисии, за да се впишат в общата пътна карта за декарбонизация.

Това е от решаващо значение, според тяхното мнение, също така в светлината на тревожните данни за глобалното затопляне: 2024 г. беше първата година, в която средната температура надвиши доиндустриалните нива с повече от 1,5 градуса - прагът, определен в Парижкото споразумение за климата.

Преместването на производствената верига на батериите в Европа и прегледът на чуждестранните (по-конкретно китайски) инвестиции в страните от ЕС би помогнало да се защитят пазарите.

На 12 ноември 2025 г. ще се проведе конференцията Зелена трансформация: "Кръгова икономика и устойчиво развитие", организирана от сп. Enterprise и БСК! Вижте повече за събитието на сайта: https://greentransformation.enterprise.bg/

Споделете:

Присъединете се
към 28 783 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.