Доставките - новият болезнен момент за търговците на дребно

Доставките - новият болезнен момент за търговците на дребно

В началото на годината производителят на играчки Basic Fun повиши прогнозите си с 20%. По това време ваксините срещу COVID-19 станаха широко достъпни, потребителите в САЩ очакваха новите стимули и икономиката се отваряше постепенно заради намаляването на случаите на коронавирус.

Миналата година по това време търговците на дребно се опитваха да преодолеят невъзможното изчисление на непредсказуемото потребителско търсене, което навлезе в празничен сезон, който ще бъде оформен от пандемията COVID-19. Днес търсенето е силно, икономиката процъфтява при по-особени условия, а трафикът в магазините се е увеличил спрямо миналата година, въпреки че новите варианти на коронавируса могат да забавят нещата, пише онлайн изданието RetailDive.

Сега проблемът са доставките на стоки.

В ключови точки във веригата на доставки има недостиг на суровини, на работна ръка, на контейнери, на товарно пространство. Някои пристанища са затворени заради ръст на случаите на коронавирус и клъстери на вируса. Навсякъде търговците на дребно се борят с по-високи транспортни разходи и ограничен капацитет за доставка.

Голяма част от това е своеобразен "махмурлук" след миналата година. Когато търговците на дребно намалиха поръчките си заради затварянията и отлива на търсене, превозвачите в отговор извадиха част от капацитета си. Нарастването на потребителското търсене в САЩ дойде преди превозвачите да са готови за това.

Някои от настоящите щамове също спъват прогреса. Пристанището Янтян в Китай беше затворено това лято след епидемия от COVID-19, което създаде затруднения в цял свят. Отделно някои производители се намират в страни с по-малък дял ваксинирано население и големи проблеми с разпространението на коронавируса, например Индия и Бангладеш.

И всичко това се случва, когато търговците на дребно и марките се подготвят за изключително важния празничен сезон.

Изборът на търговците на дребно в този контекст е ограничен, вариращ от финансово болезнен до мъчителен. "Можете да платите или можете да изчакате", казва в интервю Крис Консидин, директор на AlixPartners за търговия на дребно.

С други думи, търговците на дребно трябва или да отделят пари за стремително нарастване на тарифите за товари, или да се сблъскат със закъснения при доставката на стоки. По-високата такса изобщо не гарантира своевременно пристигане на стоките.

Президентът и главен изпълнителен директор на Американската асоциация за облекло и обувки Стив Ламар наскоро определи настоящата ситуация като "остра криза в корабоплаването" и "ужасна ситуация", предизвикваща инфлацията. В писмо, адресирано до президента Джо Байдън, Ламар помоли администрацията да предприеме действия, които да помогнат за прекратяване на "разрушителния цикъл от удължаване на забавянията и увеличаване на разходите".

Нейт Херман от AAFA, старши вицепрезидент по политиката на търговската група, определя ситуацията като "екзистенциална криза" за индустрията. В едно интервю Херман разказа историята на една фирма, с която групата работи, която се опитва да вкара продукт в страната. Компанията обикновено има 11 доставки на контейнери всяка година до август на цена от 2500 долара за 40-футов контейнер. Пътуванията тази година се възстановяват и продуктите на марката отново се търсят. Обикновено това би било чудесна новина.

Досега обаче компанията е успяла да получи само три от обичайните си 11 пратки, според Херман. Превозвач е казал на ръководството ѝ, че може да вкара контейнер на кораб в Тайланд за 15 000 долара - ако компанията успее да пренесе контейнера в страната от Маянмар.

Фирмата е успяла да транспортира контейнера от Маянмар до пристанището в Тайланд за още 3 000 долара, което прави общо 18 000 долара разходи за превоз на контейнер, който обикновено струва 2500 долара за изпращане и който превозва продукти на стойност 30 000 долара. Това означава, че товарът възлиза на над половината от общата стойност на продуктите, според Херман.

Анализаторът на B. Riley Securities Сюзън Андерсън заяви в бележка от проучване през юни, че цените на товарите са най-големият риск за продавачите на облекло в зоната на покритие на нейния екип. Андерсън изчислява, че компаниите са закупували товари с 50% до 100% по-скъпо в сравнение с миналата година и че при сегашните лихвени проценти товарът е достигнал маржове в размер от 60 до 125 базисни пункта.

Изчисления на Burlington Stores показват, че разходите за товарни превози са се увеличили със 110 базисни пункта през първото тримесечие в сравнение с 2019 г. Компанията прогнозира спад на оперативния марж до 80 базисни пункта, воден от по-високите разходи по веригата за доставки.

Времето става все по-болезнена точка, тъй като търсенето се увеличава, а запасите са доста под историческите стойности. Повечето търговци на дребно няма да могат да попълнят напълно своите запаси до 2022 г., а междувременно разходите за товарни превози са се увеличили два или три пъти.

Всичко това означава, че скокът в търсенето всъщност може да има отрицателни последици за търговците на дребно и марките. "Това е една от онези години, в които за някои компании бизнесът може да бъде толкова добър, че това да е лошо за тях", според Форман.

"Ако сте компания, която обикновено прави 10 милиона долара годишно, и смятате, че можете да направите 12 [милиона] или 13 [милиона] долара тази година, вероятно сте закупили тези допълнителни стоки на стойност 3 милиона долара от доставчиците си и вашият клиент иска стоките", обясни Форман. "Но вашият доставчик не може да достави стоките. И сега ще бъдете в ситуация, в която може да получите анулиране", допълва той.

И така, какво могат да направят търговците на дребно? Това до голяма степен зависи от техния размер и ресурси.

Компаниите с по-дълбок джоб могат в голяма степен да си купят пътя за излизане от кризата. Home Depot например вече има договор със собствен контейнерен кораб, за да гарантира, че има капацитет за превоз на товари през океана.

Най-големите търговци на дребно, включително Walmart, имат възможности за закупуване на контейнерни кораби, което оставя още по-малко място за по-малките играчи. Тези, които имат капитал, за да направят това, също могат да изградят инфраструктура, за да улеснят процеса.

Други се опитват да компенсират с въздушни товари. За някои необходимостта от доставка на продукти в магазините оправдава разходите. За други обаче това е прекалено скъпо, освен това капацитетът е значително по-ограничен.

Когато става въпрос за въздушен товарен превоз и други алтернативни начини на транспорт, продуктът също има значение. Като един пример - бельото е такава стока, че може да пристигне по-бързо без особен допълнителен разход. Това обаче не се отнася до други стоки.

След като търговец на дребно или марка получи продукти в страната, има начини да компенсира допълнителните разходи, вкл. и да ги прехвърли на клиентите, като увеличи цените, намали промоциите или пък предоговори наемите си и други разходи. Крайният клиент, независимо от усилията на търговеца на дребно, ще бъде повлиян. Това може да бъде под формата на по-дълги срокове за доставка, отпадане на безплатната доставка при покупка, по-високи цени и други.

След началото на празничния сезон много търговци на дребно вероятно ще приспособят маркетинга си към реалността на своите запаси. Категориите и артикулите, в които компанията има дълбочина, ще получат най-големи промоции. Най-горещите сделки ще са с ограничен инвентар. Някои категории продукти, като например лаптопи, които са горещи стоки в седмицата на Черния петък, могат да бъдат разпродадени за часове.

Има някои политически решения, които биха могли да облекчат пречките и да понижат цените. Сред тях е и подобряването на инфраструктурата.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.