България е на 25-то място в Европейския съюз (ЕС) по дял на предприятията, които осъществяват онлайн продажби, от 27 държави-членки. В B2B сегмента страната ни е на 23-то място, а в B2C - на 25-то, посочва се в анализ на консултантската компания CBN Pannoff, Stoytcheff & Co.
Данните са събрани в годишното независимо национално проучване за България "The Digital Economy and Society Observer Bulgaria 2023 by CBN Pannoff, Stoytcheff & Co. [ed. VIII] ".
С най-голям потенциал за достигане на средните нива в ЕС са компаниите, които могат да се включат в електронните продажби към клиенти от България, а най-нисък - към клиенти от страни извън ЕС, посочва се в анализа.
По отношение на седемте показателя в проучването на CBN за развитието на електронна търговия, малкият и среден бизнес в България държи между 23-то и 27-мо място спрямо целия ЕС, а едрият - между 24-то и 27-мо.
Сравнението между постигнатото в България в електронната търговия между малкия и среден бизнес, от една страна, и едрия, от друга, е изцяло в полза на големите компании. Най-голяма е разликата в дела на предприятията с продажби в страни от ЕС, където едрият бизнес води с почти троен резултат, а най-малка - разликата в категорията B2C.
С най-голям потенциал за достигане на средните нива в ЕС от едрия бизнес се очертават нови компании, които се очаква да се включат в електронни продажби към клиенти в страната. Същото е водещо и за малкия и среден бизнес.
Доминиращ дял в оборотите от електронна търговия са B2B и B2G продажбите, които са почти два пъти по-големи от оборотите по линията на B2C.
Малкият и среден бизнес води уверено пред едрия по обема на електронните продажби в направлението B2C, докато в B2B и B2G каналите големите компании са с двойни обороти спрямо SMB.
Данните от проучването за броя на участниците в електронната търговия по размер на бизнеса спрямо обема на електронните продажби показва и един друг факт - средните електронни продажби на компания от едрия бизнес превъзхождат в пъти, което осигурява предимства както в брутните маржове, така и в технологични инвестиции в усъвършенстване на каналите за електронни продажби и заплащане на персонала, заключава се в изследването.