Пазарът на бизнес имоти се възстанови

office2

Бързото разрастване на аутсорсинг индустрията доведе до разрастване и все по-голям интерес към офис сегмента у нас, показва анализ на Colliers International. Основен двигател на търсенето са именно тези компании, като предпочитаните локации са около бул. Цариградско шосе, Бизнес Парк София и бул. България. Районът около новия проект Capital Fort, на 7-11ти километър, все по-често влиза във фокуса на компаниите.

Най-новото проучване на Colliers за нагласите на аутсорсинг операторите в страната показва, че 83% от тях очакват приходите им за 2015 г. да са по-високи, в сравнение с 2014, а 60% планират ръст в броя на служителите си, най-често между 100 и 200 нови работни места. Увеличава се броят на фирмите с офиси извън столицата, предпочитани градове са Варна, Пловдив и Бургас. Незаетите офиси в 22 проекта клас А намаляват почти наполовина и общият им обем към края на 2014 г. е 20,360 кв.м. Стабилното търсене и оскъдните свободни площи в тези проекти дават първи сигнали за обръщане на пазара от диктуван от наемателя към пазар на наемодателя.

През втората половина на 2014 г. предлагането на модерни индустриални и логистични площи в София отбелязва лек ръст с по-малко от 3%. Той се дължи на значителен брой малки проекти и на новопостроения склад от 6,000 кв.м в логистичен парк East Ring. В национален план, България дава все по-сериозна заявка да се превърне в „хъб“ за изнесени производства на автомобилни компоненти.

Анализ на Colliers показва, че 56% от откритите чуждестранни производства в България през последните две години са свързани именно с автомобилния сектор.Страната е в полезрението на инвеститорите, но се конкурира с държави от региона - Унгария, Чехия, Словакия и съседните Македония и Сърбия.

В сегмента на търговските имоти, предлагането на площи в търговски центрове в София нараства с 29% през втората половина на 2014 г. с откриването на проектите SofiaRingMall (69,000 кв.м.) и MegaMall (24,000 кв.м.).Повече от 87,000 кв.м. са усвоените площи в столицата за последните шест месеца, което е най-високата стойност като обем от 2010 г. насам. Нови марки, които влизат на българския пазар са Mango(директно), Notos Galleries, Calzedonia и FUNtasy Ring Park.

В страната, след затварянетона The Strand в Бургас и Mega Mall Рuse, oбщият обем търговски площи достига 783,260 кв.м., а индикаторът наситеност на търговски площи общо за България - 108 кв.м./ на 1,000 души население.

Интересът от страна на големи търговски оператори към локации извън моловете продължава в две направления – обекти на главни търговски улици и търговски паркове. Реновацията и обединяването на фрагментирани площи на главните търговски улици ще подобрят атрактивността за експанзия на големите оператори.

През последната година главните търговски улици в четирите големи града в страната отчитат стабилни нива на заетост. Свободните площи на търговски улици в София са в размер на 6%, а на бул.Витоша– 7%.

Пазарът на специализираните търговски формати от типа „big box” показва нова тенденция –преминава не на международните вериги към местни оператори-сигнал, че българският капитал оценява положително пазара. Най-много новооткрити магазини при хранителните вериги за последните шестмесеца имат Billa (6) и Lidl (3). Френският спортен гигант Decathlon откри първите си обекти извън София - в Пловдив и Варна.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.