Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

ENTERPRISE | October 25, 2020

Отиди най-горе

Най-горе

Няма коментари

Как да се подготвим за продажби в различни маркетплейси?

Как да се подготвим за продажби в различни маркетплейси?
Petya Dimitrova

Автори: Иванина Топузова и Марин Дандаров, Beluga IT

Онлайн marketplace представлява eCommerce магазин, в който се продават продукти или услуги от различни дистрибутори и производители. Marketplace-ите са доказано лесни и удобни за ползване платформи, което ги направи изключително известни през последното десетилетие. Ползите за продавачите включват достигането до широка аудитория, използване изградената репутация на сайта и сравнително лесното стартиране на продажби. Освен това, компаниите могат да използват даден marketplace като допълнителен маркетинг канал към вече установените от тях такива.

Концепцията сама по себе си съществува от древни времена: пазарите са обединявали продавачи и купувачи на едно място. В днешни дни,търговските обекти изпълняват същата функция – различни компании наемат помещения, в които продават продуктите си, а клиентите влизат в определен брой магазини, докато намерят търсената от тях стока. Marketplace-ите превръщат цялото това изживяване в един дигитален процес с цел пестене на време, удобство и предоставяне на голямо количество продуктова информация.

Тази статия предоставя практическа информация и съвети относно стартирането на продажби в marketplace. В допълнение сме подбрали някои интересни и високо потенциални marketplace-и с присъствие в Европейски държави.

Едни от най-популярните marketplace-и в глобален мащаб са Ebay, Amazon, Etsy, Alibaba, Wish, Walmart, Facebook Marketplace, Apple store и Google Play.

Amazonе световноизвестен сайт за колективно пазаруване, който е започнал с продажбата на книги. Към днешна дата там могат да се намерят голям брой продукти потребителски стоки и електронни устройства. Удобството на Amazon се дължи на разнообразния избор и гарантирано бързата доставка.

Други колективни платформи, макар и не толкова познати като имена, показват голям потенциал за развитие в Европа. Пример за това е allegro.pl – полски marketplace, считан за началото на ecommerce търговията в Полша. В него присъства огромно разнообразие от над 130 милион продукта от различни категории.

Работеща на комисионна вместо на базата на месечна такса, нидерландската платформа bol.nl с присъствие главно в Нидерландия и Белгия има над 8 милиона активни клиенти. Това я прави подходяща за компаниите, които се стремят към достигане на холандска аудитория.

С ниската комисионна от 4%, Coolshop се използва в Дания, Норвегия, Швеция, Финландия, Германия и Нидерландия, което я прави добра среда за развитие в северноевропейския пазар.

Подходящи платформи за достигане на купувачи във Великобритания са Asos, Flubit, Folksy, Fruugo, Game иOnbuy.

Идеята за marketplace също се е развила в България, като най-известната платформа у нас е румънскатаEmag с клиенти в България, Румъния, Унгария и Полша.

Процесът по подготовка за продажба в marketplace се състои от 5 основни стъпки: избор на marketplace платформа, създаване на материал с продуктова информация, реклама, оценяване на опциите за доставка и плащане и анализ на клиентска рентабилност.

 Какви неща трябва да помислите при избора на marketplace?

Изборът на marketplace зависи от бизнес целите на компанията. Следователно, редица фактори трябва да се обмислят, започвайки от потенциал на пазара, трафик, видове продукти, търговски условия, опции за плащане и доставка, стигайки до възможностите за преводна текст, качване на продуктова информация и обработване на поръчките.

Докато някои marketplace-и като Amazon и eBay предлагат широка продуктова гама, други се фокусират върху по-нишова търговия. Пример за това е Еtsy, където се продават единствено ръчно изработени изделия. ASOS и Zalando пък фокусират дейността си върху дрехи, обувки и аксесоари. Следователно, аудиторията на въпросния уеб сайт играе важна роля при решението дали даден търговец да продава там.

Специалните изисквания и търсения на клиента в уеб сайта са важни. Въпреки това, преди да се спре окончателно върху един marketplace, търговецът трябва да провери трафика му – количеството достигнати потенциални купувачи също играе важна роля.

Не на последно място, репутацията и популярността на marketplace-ите е необходимо да бъде взета под внимание, тъй като в днешно време рекламата „от уста на уста“ влияе до голяма степен при пазаруване било то онлайн или от физически магазин.

Каква продуктова информация е важно да присъства редом с продукта при стартиране на продажби в онлайн платформата?

Продавачите имат пълна свобода на избор каква продуктова информация да бъде показана наред с тяхната оферта.

Добре структурираното продуктово съдържание увеличава вероятността клиентите да се спират именно на нашите продукти и да ги предпочитат пред тези на конкуренцията. Заглавието, снимките, ключовите думи и описания трябва да бъдат изпипани докрай. Освен това, колкото по-автоматизиран е процесът по пренасянето на продуктова информация от един marketplace в друг, толкова повече време пестят продавачите.

Как да рекламираме продуктите?

Продаването в обединени онлайн платформи има предимството на присъствие в сайтове с вече изградени репутация и маркетинг стратегия. Въпреки това, за търговците е добра идея да поставят свои цели и стратегии за реклама, които да приложат при въпросното създаване на допълнителен канал за продажби.

Какви опции за плащане и доставка са най-удобни за компанията ни?

При стартиране на продажби в marketplace, продавачът трябва да обмисли какъв начин за доставка ще бъде най-удобен за компанията и клиентите. Вариантите включват доставка с куриер, доставка на капки или доставка, организирана от самата платформа.

При колебания относно метода на доставка, добра идея за търговеца е да проучи отзиви от клиенти, споделили мнение за желания от тях начин. Друг начин за взимане на решението представлява анализ на разходите по доставка, обвързани с всяка алтернатива.

Условията и за плащане са друг важен фактор, влияещ пряко върху успеха и развитието на продавача. Препоръчително е казуси като честота на изплащане от страна на собственика на marketplace-а или процент комисионна на продажба да бъдат изяснени предварително с цел всякакви бъдещи конфликти да бъдат избегнати.

Какви са тънкостите при изграждане на marketplace, как да изберете най-добрата платформа и как да рекламирате, може да разберете в рамките на събитието eCommerce Summit, което ще се проведе на 24 септември 2020 г.

Автори: Иванина Топузова и Марин Дандаров, Beluga IT

Добави коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.