Еволюцията на ритейла: технологии, потребители, маркетинг

shopping-cart

Как еволюира пазарът, какво е бъдещето на търговията и какви са съвременните тенденции при търсенето, предлагането и потребителското поведение – това дискутираха водещи експерти в ритейл сектора на форума „Мy Success in Retail # 4.0 – готови ли сте за бъдещето на търговията?”, който се проведе на 26 февруари в София, в Интерпред – Световен търговски център.

Експертите и публиката обсъждаха още къде е българският българският пазар на картата на технологичната трансформация, как да се възползваме от дигиталния маркетинг, за да сме в крак с потребителите, как да управляваме марките си в дигиталната ера, как да изграждаме доверие и лоялност у клиентите.

Ако 53% от световното население има достъп до интернет, то в България този дял достига 64%, коментира Нели Върбанова, Client Sales and Services Executive, Nielsen България, по време на форума. свързаните потребители в България са 4,7 милиона, като 96 на сто от тях са пазарували поне веднъж стоки онлайн. Най-много онлайн се купуват дрехи и други стоки в областта на модата – 59%, пътувания и екскурзии – 59%, и събития (кина, театри, концерти) – 40 на сто, посочи тя.

Световна тенденция е да намалява броя на членовете в едно домакинство на фона на засилването на урбанизацията и увеличаването на динамиката на живота. Това води до необходимост от бързина и удобство при пазаруването на бързооборотни стоки, коментира Нели Върбанова.

Хиперсвързаността в обществото провокира развитието на онлайн търговията, също така – многоканалното пазаруване, здравословното хранене и устойчивото пазаруване. Тези тенденции са валидни и за България, допълни тя.

Според данни, представени от Добромир Живков, управител на Market Links, 73 на сто от потребителите у нас пазаруват онлайн. От тях 41% го правят непрекъснато, а 16 на сто – дори по няколко пъти на ден. Онлайн пазаруват всеки ден 9 на сто от посочената група, 5-6 пъти седмично – 4%, и 3-4 пъти седмично – 3 на сто.

Добромир Живков допълни, че 43 на сто от пълнолетните българи са пазарували поне веднъж онлайн през 2018 г. Общо 60% от интернет потребителите пазаруват онлайн, а най-активната възрастова група е 16-59 г. Най-ползвани са големите онлайн магазини – 40% от потребителите. Атрактивно е и груповото пазаруване – 37 на сто от потребителите пазаруват така, и социални медии – 27 процента.

Най-купувани онлайн, според проучването на Market Links, са дрехи, аксесоари и обувки – 77%, потребителска електроника – 40 на сто, пътувания и туризъм – 40%, козметика и продукти за тялото – 34 на сто.

В същото време 57% от пълнолетните българи и 40 на сто от ползващите интернет не пазаруват онлайн. Това са над 3,5 млн. потребители и именно това е потенциалът за развитие, коментира Добромир Живков.

На този фон през втората половина на миналата година са се засилили притесненията на българите заради по-големи бъдещи разходи предвид високата инфлация. Засилване на инфлационната тенденция се очаква и за 2019 г. и това ще рефлектира върху разходите за бързооборотни стоки. Това обяви Весела Калчишкова, Director Consumer Panel Services Consumer Experiences, GFK България, по време на форума.

За поколението Z, което става все по-важно за търговците, е ясно, че е по-взискателно към търговците и с по-високи очкавания към тях от всяко друго поколение. Те искат магазин, който възприема технологията по начин, по който те го правят. Те са нетърпеливи и ако очакванията им не са изпълнени, не биха пазарували при същия търговец, коментира Сава Ахмаков, Client Service Director, proof. Тази тенденция определя и важността на технологиите за ритейла.

Един важен параметър за достигане до потребителите е дигиталното съдържание. Данните сочат, че дневният скрол на потребителите в интернет е 90 м., в същото време социалната медия позволява 200% органично проникване (organic reach) и 740% увеличение на ангажираността на потребителите от съдържание. Относно видео форматите вече се намираме в ерата на вертикалното видео и потребителите не ползват лендскейп формата за гледане на видео. 80% от видеото в социалните медии е вертикално видео, както и 70 на сто от видеата в YouTube са във вертикален формат. Според проучванията подобен вид вертикално видео може да увеличи до 33% разпознаваемостта на бранда, подчерта той.

Друга актуална технологична тенденция са чатботовете. Те са едно от най-силните неща, които могат да влязат в ритейл комуникацията, допълни Сава Ахмаков.

Ако искаме да влияем на покупателните навици, най-важно е да разбираме какво правят потребителите и защо го правят, посочи и Симона Йорданова, Middle Project Manager, Netpeak България. Тя показа практически инструменти за проследяване поведението на потребителите в сайта и да се откриват проблеми с регистрациите и поръчките, със скоростта на сайта, разминавания и трудна ориентация.

Изкуственият интелект има огромня роля в маркетинга, сподели Мартин Войнов, мениджър „Дигитален маркетинк“, Загорка АД. Освен това за всяка маркетингова кампания е най-важно да се поставят правилните цели, както и да се подберат правилните KPI. Много важна метрика например е органичното проникване сред потребителите, подчерта той.

Миалена Халваджийска-Видекова, Digital Commerce Manager в Кока-Кола България, представи платформата за геймификация MySparks. Системата представлява пресечна точка между интересите на милениум поколението и генерация Z и ангажираност с бранда. Един от основните „стълбове“ в приложението MySparks е потребителското съдържание. Друг такъв са инфлуенсърите, сред които – изявени личности с голямо обществено влияние сред целевата аудитория.

Миалена Халваджийска-Видекова разказа, че идеята за MySparks се ражда случайно в резултат на конкурс в региона, чиято цел е да се създаде платформа за ангажираност на тийнейджъри. Идеята не печели, но хората, които стоят зад платформата убеждават мениджмента да пристъпи към нейната реализация. Така приложението за геймификация става факт през 2015-2016 г., а през 2017 и 2018 платформата регистрира голямо развитие и успех. В момента Кока-Кола България работи по разработката на приложение за страните от региона, което ще бъде пуснато тази година.

Ясни цели, анализ на резултатите, приоритизиране, слушане на потребителите и говорене на техния език са основните правила, които следват Сладкарници „Неделя“ при своите кампании в социалните медии. Това сподели Мирослава Станева, маркетинг мениджър в компанията, по време на форума.

5 ефективни онлайн тактики за ритейл бизнеса през 2019 г. показа Петър Владимиров, Client Service Director&Partner, Interactive Share, по време на практическата част „Мастър клас“.

Форумът „Мy Success in Retail # 4.0 – готови ли сте за бъдещето на търговията?” е част от поредицата за успешни практики в различни бизнес сектори MySuccess.bg на сп. ENTERPRISE.

Партньори на форума: Баркод Системи България, Идънред България АД, Баристо, IAB България, EventsPro

Дигитален партньор: Netpeak

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.