Дигитализацията ще движи успеха на ритейл сектора

e-retal-1

Дигитализацията в ритейла е неизбежна и тя трябва да бъде в основата на всеки успешен бизнес – от момента на взимане на решение за покупка, през емоцията и изживяването по време на пазаруване, до момента на приключване на процеса.

Около това се обединиха експерти, мениджъри и консултанти по време на форум „Мy Success in Retail 4.0 – дигитална трансформация и иновации в Ритейл сектора”, организиран от сп. ENTERPRISE. 

Елена Арнаудова  - Mаркетинг координатор на Google Partners за България представи данни за потреблението на Интернет в България и коментира, че страната ни регистрира голям напредък не само по отношение на онлайн пазаруването (въпреки че все още сме далеч спрямо средните за Европа нива), но и като ползване на глобалната мрежа. Тя акцентира, че за успеха на един е - магазин са важни микромоментите и качественото, бързо и лесно за разбиране и навигация онлайн съдържание. „Всяка покупка започва с микромомент и реално може да спечелите клиент за 20 секунди, докато чака автобуса, например. Геолокацията вече е много важна, тя дава решение на проблем сега, на момента и в непосредствена близост до нас. За да бъдете успешни, трябва да бъдете много много преди вашите конкуренти“, каза тя.

„Не се страхувайте да се променяте, да експериментирате и да бъдете различни, за да отговорите на нуждите на потребителя“, призова Емина Маслич - Innovation Business Partner в Nielsеn.

По думите й един от факторите, които водят до растеж е дизайнът на опаковката. Той трябва да бъде добре обмислен, консултиран и комуникиран. „Преди да направите новия дизайн, консултирайте, комуникирайте. Новата опаковка трябва да говори за здравословно хранене, не за диета, не залагайте на предразсъдъци, а бъдете постоянно иновативни, отличавайте се, за да отговаряте на исканията на потребителите“, съветва тя.

Д-р Явор Янкулов, PhD - Мениджър обучения e-training.bg посочи 5 –те основни типа търговци и коментира как всеки от тях би се представил при технологично сложни и консултативни продажби, В2В, или при труден пазар. „При прости продажби Топ търговецът продават с 60% повече спрямо средния търговец. При сложни и консултативни продажби – почти три пъти повече.“, каза той.

Новите тенденции в Ритейл трансформацията и как се променя клиентското преживяне беше темата, по която говори Огнян Попов, основател на Prospecto Group и broshura.bg.

Той подчерта значението на дигиталната брошура и коментира как тя може да се превърне в проводник между клиента и търговеца. Най-важното обаче е ценната информация, която тя дава на търговеца по отношение на търсене, таргетиране и очаквания на купувача.

„Ако има начин да разберем какво и защо прави потребителят онлайн или офлайн, към момент това е чрез мобилния телефон. Той прави връзката между дигиталният и физическият свят и по – точно чрез GPS технологията. Тя е лесна за интеграция и е основата на geofence – виртуална ограда поставена около физическа локация, която позволява на софтуера да комуникира с мобилното устройство на потребителя. Всички търговски обекти могат да бъдат обградени  такава ограда. Google, на база всички потребители, които са се логнали и да разрешили своята локация измерва кой кога посещава и какво търси. На база тези данни може да се даде информация към търговеца за потребителя и за неговите навици“, обясни Попов.

Последният панел на Retail 4.0 – digital transformation & innovation forum беше дискусия на тема „Бъдещето на модерната търговия в България“ – основни тенденции и предизвикателства.

„Новите технологии са важни и виждаме, че онлайн брошурите а бъдещето, но все още голяма част от хората търсят хартиените брошури“, каза Георги Иванов, Управител "Продажби и логистика" в Лидл България. Те ни помагат да намерим подобрение на качеството на обслужване и на продуктите.

Дигитализацията предстои, ние я правим, но не чрез онлайн магазин. Няма как да оцениш онлайн дали хлябът е топъл, сиренето е твърдо и плода свеж. Пазаруването на продукти за хранене е емоция и няма как онлайн магазинът да замени това, коментира Ивайло Минков от Билла България. По думите му ритейлърът трябва чрез дигитализацията да направи пътеката до клиента, т.е дигитално да го накараме да дойде до физическия  магазин.

Днес клиентът иска да си спести времето, търсят родно, здравословно, био, органик. Това са тенденциите, които наблюдаваме напоследък и се опитваме да отговорим на клиентите, каза Георги Иванов.

Наблюденията на Андрей Евтимов, Изпълнителен директор на Mr. Bricolage са, че потребителят постоянно се развива и е важно да задоволи нуждите си и човешкото взаимоотношение. Не забравяйте, че дигиталното има връзка с бекофиса и ние трябва да използваме технологиите, за да получим отзиви от клиента, какво липсва, какво да доставим.

Модерните потребители са информирани, търсят удобство и знаят какво искат, каза Минков. По думите му те следят тенденциите и когато се докоснат до нов продукт или услуга, очакват да го намерят в магазина до тях. Това е важно и трябва да го прехвърлим и във физическия магазин, смята той. Клиентът не иска да стои на каса, затова е важно ритейлърът да цени времето му.

Споделете:

Сходни статии

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.