Retail Digital Summit 2020: Как дигиталните канали за комуникация променят търговията?

Диджитал-2020

Как новите бизнес модели и дигиталните канали за комуникация трансформират търговията на дребно? Водещи експерти в търговския сектор дискутираха промените на глобалната ритейл сцена и тяхното отражение върху компаниите и клиентите на Retail Digital Summit 2020.

Събитието се организира от сп. Enterprise и се проведе на 27 февруари 2020 г. в Интерпред - СТЦ София.

Потреблението в България расте стабилно, което се определя от рекордно ниската безработица и растежът на средната работна заплата. Спънка пред потреблението е по-високата инфлация, но и при нея тенденцията е за спад, коментира Иван Недков, Retailer Services Executive, Nielsen България, който откри събитието.

Данните на Nielsen показват, че средният ръст на пазара на бързооборотни стоки в България е 2,5%. Най-голямо е повишението на продажбите при безалкохолните напитки – 4,9%, и цигарите и алкохола – 2,2%.

Пазарът на бързооборотни стоки в Европа отбелязва 3,4% ръст през миналата година спрямо предходната, намаляват обемите, а за последното тримесечие дори няма увеличение, изтъкна той. На българския пазар тенденцията е обратната.

Добромир Живков, Управител на Market Links, представи данни, според които 46% от българите използват интернет всекидневно. Заради пенетрацията на мобилни устройства потреблението на интернет се увеличава. Същевременно обаче, според Евростат България е на последно място в ЕС по онлайн пазаруване. Това показва, че българският потребител е консервативен, подчерта Добромир Живков. Освен това увеличението при онлайн пазаруващите е малко на фона на ръстовете в Европа.

Хората, които не пазаруват в интернет, посочват, че предпочитат да видят продукта. Повече от една трета не са сигурни в онлайн плащанията. Най-много българи във възрастовата група 35-59 г. пазаруват онлайн, следвани от групата 18-34 г, отчете Живков. Повечето от тях са с висше образование. 70% от тези потребители са непрекъснато онлайн, показват още данните.

Най-често българите пазаруват онлайн дрехи, обувки, аксесоари, билети и туристически услуги, козметика и продукти зя тяло, хранителни добавки, потребителска електроника, електроуреди.

Огнян Попов, управител на Prospecto Group, коментира бъдещето на ритейл маркетинга. Според него то е „from the mobile to the store“. По думите му брошурите на търговските вериги са център на една екосистема. На година се печатат 700 млн. хартиени брошури, от които обаче не може да се измери рекламен ефект. Това може да се промени чрез мобилните телефони и приложенията, както и поставяне на т.нар. „виртуални огради“. Това може да предостави реална измеримост на търговците на рекламата и оборота, който тя е генерирала.

Картите за лоялност също са начин за измерване на посещаемостта, както и mobile voucher scan – ваучери за отстъпка, които се сканират на касите. Реално сега се опитваме да покажем връзката на мобилния телефон през посещението до плащанията. Така търговецът ще има истинска корелация между реклама и проходи и как рекламата влияе на продажбите му, заключи Огнян Попов.

Иван Александров, основател на eBag, коментира бъдещето на физическите магазини в ерата на дигиталните комуникации и синергията между физическите и онлайн магазините. Ключова за успеха на онлайн услугите е бързината на доставката, подчерта той. Людмил Каравасилев, ръководител отдел Корпоративни комуникации, Метро Кеш енд Кери България, допълни, че предизвикателствата пред търговията са свързани с  дигиталните комуникации и технологичните решения, които дават нови възможности. Дали обаче веригите по-радикално ще отговорят на отправеното предизвикателство от новите си конкуренти в лицето на онлайн магазините? По думите му заплахата от загуба на клиенти или интерес към участие в преразпределяне на онлайн пазара за доставки може да ги накара да изградят собствени платформи, подобно на компаниите-майки в чужбина.

Според Каравасилев бъдещето на физическите магазини е свързано с интеграция и симбиоза с онлайн средата и дигитални приложения и продукти за бързо и безкасово пазаруване.

Тинка Александрова, Head of marketing Bulgaria, Media & Connection Manager Romania & Bulgaria, Danone, и Детелина Савчева-Стоянова, Export Manager, Nuhealth България, коментираха налагането на нови продукти на конкурентния пазар и повишаването на доверието на клиентите. Тинка Александрова разказа как иновациите променят начина, по който различните таргет групи възприемат продуктите на компанията. Тя разказа за новия модел на медийно планиране, прилаган в компанията, и т.нар. Precision marketing. Това означава от широката аудитория да се ориентират към сегментираната, за да се изпрати точното послание на точните хора. Детелина Савчева-Стоянова допълни, че за различните пазари подходът трябва да е различен.

Събитието се проведе с любезното съдействие на:

Официални партньори: Баркод Системи, Baristo, Победа АД

Партньори: Интерпред – СТЦ София, Българска стопанска камара, Market Links, EventsPro

Дигитални партньори: IAB Bulgaria, Stellary agency, Etarget

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.