Усещането за риск е базирано на индивидуалните възприятия и е различно за всеки човек. В рискови ситуации хората реагират спонтанно и в зависимост от собствената си Зона на Комфорт, което в определени случаи може да им попречи да вземат най-доброто бизнес решение.
Пред всеки мениджър стои предизвикателството да поема разумни рискове и да бъде сигурен, че останалите от екипа правят същото. Една добра стартова позиция е да се научим да разпознаваме шест различни Зони на Комфорт при Риск:
- Социален риск – Включва позитивните страни и заплахите при изграждането на взаимоотношения. Възприятието за социален риск е свързано с това как се чуства човек в процеса на взаимодействие с другите.
“Моят мениджър въобще не се притеснява да говори пред голяма аудитория, но когато на мен ми се налага да го правя, дланите ми се потят и си забравям думите. Чувствам се много неудобно.”
Търговските представители по принцип се чувстват комфортно в ситуация на социален риск, докато техническите сътрудници са по-малко склонни да поемат такъв вид риск. Хората, които чувстват дискомфорт в ситуации на социален риск често срещат проблеми при управлението на човешкия фактор в бизнеса.
Много популярни в бизнеса са тренингите, насочени към изграждането на междуличностни умения, защото имат за цел да ни научат да поемаме социален риск. Без такова обучение би било много трудно например служител с техническа насоченост да израстне до лидерска позиция, където комфортът при поемането на социален риск е от първостепенно значение за успеха.
- Физически риск – Включва опасност от физическо нараняване. Възприятието за физически риск е може би най-непреднамереното и различно от всички възможни рискове. Според някои хора екипните събития би трябвало да включват рафтинг, катерене и скачане от скали, а други си избират работно мясно на 5 минути път от дома, само за да избегнат шофирането.
“Годишната търговска среща на нашата компания е в Маями, Флорида USA, където оръжията са законни и има висока престъпност, свързана с продажбата на наркотици. След като прочете статиите в Интернет съпругът ми е категорично против моето заминаване. Ако пропусна тази среща, това може да се отрази на кариерата ми, но и аз самата се страхувам да отида.”
Същото се случва и със служителите, които работят на терен и се налага да посещават клиентски адреси в опасни зони. Хората, чувствителни към физически риск, ще направят всичко възможно, за да го избегнат, дори и ако се наложи да изоставят клиента, колегата си или самата компания.
Повишаването на толерантността към физическия риск е трудна задача. Освен посещаването на специализирани програми за справяне с фобии, като например фобия от летене, много малко може да бъде направено за индивидуалния комфорт при този тип риск. Мениджърите често се сблъскват с решения относно това как да се справят с възприятията за физически риск.
- Финансов риск – Включва възможностите за финансови загуби или печалби. Индивидуалните способности и подготвеност на мениджъра да поеме успешни рискове при бюджетиране и планиране може да доведе в краткосрочен или дългосрочен план до развитието или провала на една компания.
“Ние почти се сринахме, когато нашите клиенти отказаха да летят заради страх от терористични атаки. Трябваше да изготвим бюджет, който не предвижда растеж, което означаваше липса на инвестиции за подсигуряване на бизнеса. Беше рисковано да представим това решение на нашите инвеститори, но адекватното ни разбиране за пазара даде позитивен резултат. „
Усещането на комфорт и липсата на напрежение при поемането на финансов риск може да бъде едновременно нещо добро, но и не чак толкова. Мениджърът, който се чувства прекалено комфортно с поемането на финансов риск, може да преувеличи растежа в тежък икономически момент с цел да получи повече приходи от инвестиции и надявайки се на обрат, който може и да не се появи.
Хората, които се занимават с планиране и изготвяне на бюджети трябва да преминат през специализиран финансов тренинг, който да ги подготви за предстоящите рискови ситуации в бинеса.
- Етичен риск - Включва личната ценностна система. Етичният риск може да е огромен или минимален в зависимост от човека и ситуацията. В бизнеса етиката е най-често управлявана от културалните особености на страната, индустрията, компанията, мениджърите и клиентите.
“Наскоро смених индустрията и бях шокиран да разбера, че стойността на офертите включва несъществуващи разноски, само за да се подсугири печалба. Там от където идвам никога не бихме постъпили така. Вече не съм сигурен, че направих правилния избор.”
За да се минимизира опасността от етичен риск, компаниите трябва да обмислят внимателно своите стандарти и да управляват етиката на своите служители и партньори, включително доставчици, прекупвачи и дистрибутори.
- Интелектуален риск – Включва защитаването или провокирането на идеи. Лидерите, които нямат опит в поемането на интелектуални рискове, изпитват затруднение в комуникирането на визията и стратегията на компанията.
“Един от моите служители не може да заеме позиция без да спори с мен. Стигнах до момент, в който избягвам да говоря с него от страх, че той ще оспори моята гледна точка.”
Най-успешните лидери и търговци са тези, които имат опит в поемането на интелектуален риск. Те са в състояние да отправят предизвикателство към настоящата ситуация и да убедят другите да променят убежденията си.....