Pharmacy & healthcare Digital Summit: Дигитализацията е бъдещето на фармацията и здравния сектор

Лука-Чичов

На 30 юни 2020 г., при стриктно спазване на всички изисквани противоепидемични мерки с оглед безопасността на участниците, се проведе форумът Pharmacy &  healthcare Digital Summit, организиран от сп. Enterprise.

Водещи експерти във фармацевтичната индустрия и здравния сектор обсъждаха темата за търсенето и възприемането на ефективни решения и иновативни подходи в създаването на съвременната икономика на здравето.

Експертите се обединиха около мнението, че бъдещето във фармацевтичния и здравния сектор е на дигитализацията, която трябва да носи добавена стойност и ефективност за пациента и здравната система като цяло. Използвана по неподходящ начин обаче, дигитализацията може да разруши доверието между участниците в здравната система – лекари, пациенти и фармацевти, ако не поставя в центъра човекът и неговите нужди.

Лука Чичов, генерален мениджър за България в IQVIA, представи актуални данни за разпространението на новия коронавирус Covid-19, който катализира процесите по дигитализация на фармацевтичния и здравния сектор, както и отражението му върху здравната система, консултациите, болничните процедури и лечението.

Данните показват, че в периода на активни ограничения с цел спиране разпространението на коронавируса има осезаем ръст на телемедицината. В някои страни той достига и 1000%. Засилва се и тенденцията за повече дигитална комуникация между фармаиндустрията и лекарите, макар че фармацевтичните компании трябва да подобрят стратегията си за използването на новите канали, подчерта Лука Чичов.

Николай Йоргов, основател и управляващ директор, Stellary, продължи с дигиталните маркетинг тенденции за фармацевтичната индустрия през 2020 г. В един момент всички – и малкият, и големият бизнес, мигрираха онлайн, въпреки че това се говореше от години. Всеки се опита да си дигитализира бизнеса, защото не можеше да работи по обичайния си начин, посочи той и подчерта, че голяма част от бизнеса е осъзнал, че хората са онлайн в условията на карантина и е добре да продължат с публикуването на качествено съдържание.

Николай Йоргов подчерта, че онлайн присъствието става все по-важно и не трябва да се пренебрегва. То трябва да показва какво прави бранда, какво се случва в компанията и да представя ценностите на компанията. По-големите компании си разработват собствени вътрешни мрежи за онлайн канали за комуникация и присъствие, които са изключително полезни в тези условия.

Станислава Чипова, директор „Пазарни проучвания“, Market Links, представи данни за интернет потреблението и онлайн пазаруването. Статистиката сочи, че има сериозен ръст на пазаруването по интернет по време на извънредното положение, включително и на фармацевтични продукти. Преди пандемията 5% е делът на фармацевтичните продукти, купувани онлайн. Също преди пандемията най-често се купуват хранителни добавки, медикаменти без рецепта, козметика, хомеопатия, био продукти, хигиенни продукти. В последните три месеца обаче преобладават предпазните средства и хранителните добавки, козметика, хигиенни продукти, а делът в потребителската кошница се увеличава. Окончателните данни ще са ясни в края на годината.

Това, което липсва на хората, според Станислава Чипова, е възможност за онлайн консултация с фармацевт при покупка на фармацевтични продукти по интернет.

Росен Димитров, мениджър връзки с обществеността на Novartis, откри втория панел с представяне на бъдещето на фармацията на фона на навлизащите нови дигитални инструменти. Той коментира, че реалността за лекарите сега е „един час с пациенти, два часа с документи“. Това може да се промени с навлизането на ефективен модел на електронно пациентско досие, което да се използва не просто за съхранение на данни, както е в момента, а като инструмент за превенция и контрол.

Настоящата ситуация доказа, че здравният сектор е един от най-важните за икономиката, коментира той. Здравеопазването не е разход, не е бреме за държавата и в такива моменти се вижда, че това е вярно. Не може да има икономика без здравеопазване и мисля, че политиците в цял свят видяха това, допълни той. Затова е важно да се осигури дългосрочна устойчивост на здравните системи – повече ресурси, по-ефективно използване на ресурсите, да се насърчават иновациите.

Росен Димитров представи и дейността на Българския клъстер за дигитални решения и иновации в здравеопазването и развитието на дигиталното здравеопазване в България, което е още в своята зора, но върви напред и жъне успехи и в международен план. Българският клъстер работи съвместно с НПО сектора, както и с Медицинския университет, откъдето се генерират идеиКлъстерът дава модел, така че да се развият прототипи и евентуално те да прераснат в стартъпи. Вече са развити 8 прототипа, от които 4 са свързани със здравеопазването, като един от тях е прераснал в  компания, която е спечелила голямата награда на Майкрософт за устойчиво дигитално решение, обясни Росен Димитров. Тя преговаря и за около 100 хил. евро рисково финансиране от български фонд.

Пламен Георгиев, framar.bg, посочи, че хората са намерили нови варианти да достигат до информация и да получават здравни услуги. Той представи и онлайн платформа за лекарствени взаимодействия, разработена от framar.bg, която облекчава проверката на дългите лекарствени листовки, както и приложение за проверка на симптоми и диагностични модули с конкретна медицинска насоченост.

В дискусионната част проф. Асена Стоименова, председател на Български фармацевтичен съюз, адвокат Андрей Дамянов, зам.-председател на Управителния съвет на Национална пациентска организация (НПО), д-р Светослав Ценов, зам.-председател на Управителния съвет на ArPharm, директор за България, Румъния и Унгария на Astellas, и Венелин Сапунаров, председател на Регионална фармацевтична колегия София, обсъждаха ползите и рисковете от процеса по дигитализация на здравния и фармацевтичния сектор, както и важните акценти в този процес.

Николай Йоргов от Stellary проведе и уъркшоп за това как да се създава дигитално съдържание за фармацевтични продукти за социалните мрежи и Google.

 

Официални партньори на събитието:

IBCS Bulgaria, Spetema, Devin

 

С подкрепата на:  MarketLinks, DHI Cluster, Регионална фармацевтична колегия София-столична, Interpred София, EventsPro

 

Дигитални маркетинг партньори: IAB Bulgaria,Stellary, Etarget

 

Партньор за дезинфекция: Z- Innova

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.