Все по-голяма част от традиционните търговци в България започват да предлагат продуктите си и онлайн, като през 2017 г. две трети от тях са отчели двуцифрени темпове на растеж на продажбите си. За сравнение, при компаниите, които продават изцяло онлайн, с подобни ръстове могат да се похвалят само около една трета от играчите.
Това показват резултатите от доклад на Euromonitor International за интернет търговията на дребно в България, цитирано от в. Капитал.
Класическите изцяло онлайн търговци обаче имат подчертано предимство при интернет продажбите, направени през мобилни устройства.
Според анализаторите от компанията темповете на нарастване на сектора постепенно ще се забавят, тъй като клиентската база ще остане сравнително непроменена, а увеличаващите се регулации на пазара ще ограничат навлизането на някои потенциални нови играчи.
Онлайн търговията на дребно е конкурентен пазар, чийто обем към 2017 г. достига близо 580 млн. лв. в сравнение с 470 млн. лв. година по-рано, като е поделен поравно между изцяло онлайн работещите компании и дружествата, които залагат на т.нар. мултиканален подход за продажбата на стоките си. Към края на изминалата година пазарният дял на водещите три играча на пазара – eMAG (Dante International), "Технополис" и Fashiondays.bg – е 2.5 пъти по-висок в сравнение с 2012 г., отбелязват авторите на доклада.
Безспорният лидер в сектора е регистрираното в Румъния дружество Dante International, което поддържа най-големия онлайн магазин в България – eMAG, а през 2015 г. придоби и сайта за продажба на дрехи и модни продукти Fashiondays.bg. Ритейлърът влезе на местния пазар през 2012 г., като оттогава популяризира и инициативата Black Friday.
Дейността на компанията в страната се подкрепя от логистичен център в Румъния, а през 2013 г. групата регистрира и ново българско дружество с фокус върху маркетингови дейности, в което са заети над 100 души. Плановете на търговеца са да удвои служителите си в страната и да открие шоурум в София през 2018 г.
Вторият по големина играч в сектора е специализираната верига за техника "Технополис". От Euromonitor отбелязват, че компанията продължава да разширява бизнеса си благодарение на SAP-базираната си платформа, интегрирана през 2016 г., която е увеличила значително капацитета на дружеството за обработване на онлайн поръчки.
Третото място е за платформата за модни продукти Fashion Days, чиито годишни продажби в страната са от порядъка на 24 млн. лв. Освен в България компанията, която вече е част от групата на eMAG (чийто краен собственик е южноафриканският инвестиционен фонд Naspers), работи в Румъния и в Унгария. Близо две трети от продажбите й са в Румъния, докато българският пазар носи около една пета от приходите.
Една от основните тенденции, характеризиращи онлайн търговията на дребно в страната, е все по-осезаемото ориентиране на т.нар. традиционни, офлайн търговци към възможностите за интернет продажби.
В доклада си от Euromonitor Internetional отбелязват, че този общ тренд, както и фактът, че започват от по-ниска база, е в основата на по-силното представяне в онлайн продажбите, отчетено от традиционните търговци. Според наблюденията на анализаторската компания през 2017 г. две трети от тях са постигнали двуцифрено нарастване на интернет продажбите си в страната в сравнение със само една трета от класическите онлайн търговци, сред които са и международни играчи като Amazon, eBay и Аli Express.
В следващите пет години растежът на интернет търговията в страната ще се забави, като основните фактори за това ще са сравнително непроменената клиентска база и растящите регулации в сектора. Голяма част от по-младото население на страната – на възраст 16-34 г. – вече активно пазарува онлайн, докато по-възрастните хора като цяло са по-консервативно настроени спрямо този канал, посочват от Euromonitor International.
Друг възпиращ фактор ще е увеличаването на регулациите на пазара, което вероятно ще обезкуражи някои по-малки играчи, допълват анализаторите. Според прогнозите им най-популярните стоки за покупка онлайн ще останат дрехите, обувките и потребителската електроника.
По данни на Euromonitor International през 2017 г. мобилните интернет продажби в България са се увеличили с 54% и достигат 115 млн. лв. В този сегмент класическите онлайн търговци се представят много по-добре от традиционните офлайн вериги благодарение на по-силния си технологичен фокус и по-бързото внедряване на новите технологии в дейността си. За разлика от тях традиционните играчи, които залагат на мултиканалния подход, са по-предпазливи по отношение на рязкото увеличаване на онлайн продажбите си с идеята, че това би могло да застраши представянето им в останалите канали, се посочва в доклада.
Очакванията на анализаторската компания са до 2022 г. кумулативният ръст на мобилните интернет продажби да е с 27% до 384 млн. лв.