Всеки бизнес започва с бизнес план, но много предприемачи не осъзнават важността и необходимостта и от маркетингов план.
За разлика от бизнес плана, маркетинговият план се фокусира върху спечелването и запазването на клиентите – стратегически фактор, за анализът на който са необходими числа, факти и цели, пише онлайн изданието entrepreneur.com.
Един добър маркетингов план описва всички инструменти и тактики, които ще използвате, за да постигнете целите си за продажби. Това е вашият план за действие - това, което ще продадете, кой ще иска да го купи, тактиките, които да приложите, за да генерирате потенциални клиенти.
Онлайн изданието обобщава и ключовите стъпки за изготвянето на маркетингов план.
Къде сте сега
Определете на какъв етап от развитието си е Вашият бизнес и къде се позиционира компанията ви. Това е т.нар. ситуационен анализ.
Таргетирайте аудиторията си. Публиките вече са силно сегментирани и специализирани, без значение в кой сектор работите и дали бизнесът ви е свързан с ресторантьорство, или с продажба на дрехи, или с някакви услуги. Трябва добре да познавате нишата си.
Освен, че трябва да опишете компанията и пазара си, но и конкуренцията, за да можете да покажете по какъв начин вашият продукт дава по-голяма стойност на клиентите.
Определете също така силните и слаби страни на компанията си, както и възможностите и рисковете. Разгледайте и всякакви външни възможности, които да капитализирате, например потенциално разширяване на пазара за продукта ви, като включите и външни рискове.
За да позиционирате продукта си, трябва да разгледате и неговите отличителни качества, които го правят по-добър от този на конкурентите. Определете правилно и купувача на продукта. На кого продавате и защо той купува, какво е качеството на продукта ви, можете ли да правите отстъпки.
Определете аудиторията си
Изключително важно е да направите профил на клиентите си. Можете да опишете аудиторията си чисто демографски – възраст, пол, семейно положение, локация, доходи, както и да прецизирате клиентите си съобразно начина им на живот.
Разгледайте в детайли доколко клиентите ви са консервативни или отворени към новости, лидери или следващи, традиционалисти или модерни, интроверти или екстроверти, колко често купуват, как пазаруват, защо купуват определени продукти и услуги, в какво количество, с какво качество.
Ако продуктът или услугата ви е насочен към бизнес, тогава определете към какъв сектор се ориентирате, към фирми с какви размери, към кои точно ръководни кадри, с каква локация.
Без значение каква е аудиторията, определете я презицно, защото това ще ви помогне в реализирането на плана и комуникацията по-късно.
Какви са маркетинговите ви цели
Какво искате да постигнете с маркетинговия си план? Например, може би се надявате да увеличите продажбите си с 20% за тримесечие? Или нещо друго? Напишете конкретни цели, които да са ясно измерими, за да следите дали ги изпълнявате, специфични, реалистични, краткосрочни и дългосрочни.
Маркетингови тактики
Тази секция е есенцията на маркетинговия ви план. В тактиките описвате различните форми на реклама, връзки с обществеността и директен маркетинг, които биха ви помогнали да постигнете целите си и да реализирате продажби. Обърнете се към клиенти, които вече са осъществявали покупка от вас, достигнете и до нови публики чрез различни канали.
Бюджет
Определете си бюджет за изпълнение на маркетинговия план. Най-често това е процент от годишните продажби. При стартиращ бизнес е необходимо да намерите външно финансиране, да вземете заем или да самофинансирате.
Имайте предвид, че маркетингът е изключително важен за успеха на бизнеса ви. Вече има толкова много възможности, че съществуват тактики за всеки бюджет.