Над четири пети от инвестиралите в България австрийски фирми отново биха направили вложение у нас, ако трябва да решат за това днес. Това показват данните от проучване на Advantage Austria (Австрийското търговско представителство), които бяха представени от Улрике Щрака, ръководител на Advantage Austria.
Проучването е проведено в края на 2019 г. и отразява нагласите на австрийския бизнес в България.
Австрия е вторият най-голям чуждестранен инвеститор в България с обем от малко над 4 млрд. евро, показват данни на БНБ. Най-големите австрийски фирми в България са Mtel, ЕVN, Raiffeisen, OMV, Vienna Insurance Group, Billa, Kronospan, Palfinger, Mondi, Knauf, Uniqa, Wienerberger и Baumit.
Както и през предходната година, най-голямото предизвикателство пред австрийските фирми в България е било намирането на квалифицирани служители или такива, които са склонни да преминат обучение във фирмата. Според участващите в анкета има необходимост от подобрения и на инфраструктурата и производителността.
В сравнение с проучването за 2018 г. австрийските инвеститори оценяват общото икономическо състояние за изминалите 12 месеца и предстоящата година по-малко оптимистично.
По-малко са и участниците в анкетата, които оценяват цялостното представянето на техните фирми през изминалата година като добро. По-малко са и компаниите, които очакват подобрение през 2020 г. В същото време тези, които определят състоянието на фирмата като „без промяна“, е нараснал.
Две трети от участвалите в проучването очакват положително развитие при въвеждане на еврото в България.
За австрийските фирми е все така важно гарантирането на правна рамка за дейността на бизнеса. Основният акцент тук е създаването и прилагането от страна на държавата на еднозначни и ясни правила, които да важат за всички пазарни субекти.
Предвидимата икономическа политика също е изключително важна за австрийските инвеститори. Препоръките са да се провежда широка дискусия за планирани нови разпоредби, да се взима под внимание мнението на засегнатите страни, както и промените да се комуникират достатъчно рано.
Австрийският бизнес в България вижда потенциал за подобряване и в сферата на обществените поръчки и при бюрокрацията.
През изминалата година австрийски фирми са продължавали да отправят запитвания за инвестиции в България, посочва се в съобщението. Традиционно, България се конкурира със съседните на Австрия страни за нови чуждестранни инвестиции. Предимствата на България – ниските данъци и изгодната работна ръка, вече не са достатъчни, за да компенсират трудностите (липса на кадри, недостатъчна правна сигурност, слаба инфраструктура).