Пандемията от новия коронавирус тотално преобърна начина, по който се прави бизнес по света. Въпреки че пълното въздействие на COVID-19 тепърва ще бъде оценявано, някои пазарни тенденции вече могат да бъдат забелязани и използвани от бизнеса, който търгува онлайн и който иска да остане на повърхността в забавящата се икономика.
SEMrush прави анализ на над 2000 от най-големите сайтове за електронна търговия в различни индустрии. На базата на данните компанията посочва основните промени в потребителското търсене и цялостния пейзаж на дигиталния маркетинг, пише онлайн изданието clickz.com.
Търсене
Последните промени в тенденциите на пазара на електронна търговия до голяма степен се дължат на дълбоките промени в потребителското търсене. Сравнявайки данните за средния месечен обем на търсене от първата половина на 2019 г. с първата половина на 2020 г., някои категории продукти показват впечатляващи скокове в интереса на потребителите.
Понастоящем продуктите за хигиена на ръцете са сред топ 5 на най-търсените продукти в рамките на категорията „Здраве“. През пролетта търсенето на дезинфектанти за ръце впечатляващо нарасна с над 19 хиляди процента, а други подобни продукти също отбелязаха значително увеличение на търсенията.
Тъй като много хора работят от вкъщи, монитори, уеб камери, както и офис столове, също попадат в списъка с топ пет на най-търсените продукти в категориите „Потребителска електроника“ и „Дом и градина“.
Тъй като хората прекарват повече време на закрито, потребителите пълнят хладилниците си, а това се отразява на онлайн търсенето на замразени храни: търсенето на замразен хляб нарасгва пет пъти, а замразеното месо, зеленчуци, закуски и пица попадат в топ 10 на най-търсените артикули в рамките на категорията „Храни“.
Поръчките за дома спомагат за увеличаване на търсенето на артикули градински столове (+ 168%) и детски играчки (+ 253%). Интересът към спортни продукти като дрехи за бягане и постелки за йога се е увеличил почти двойно и четирикратно съответно.
Пандемията промени начина, по който хората празнуват годишнини, рождени дни и други празници, но също така повлия на видовете подаръци, които потребителите търсят: търсенето на подаръци като сирене и бира е нараснало с над 300% и те вече са най-популярни в тази категория.
Общият трафик на уебсайтовете за електронна търговия нараства
Със затварянето на физическите магазини заради пандемията онлайн покупките нарастват с 50% в световен мащаб. Тъй като потребителите се насочиха към онлайн пазаруването, сайтовете за електронна търговия отчитат скокове в трафика, сравними с ръста на търговията по време на празниците.
Бизнес възможности за получаване на дял от нарастващия трафик
Проучването на най-новите тенденции в трафика и разглеждането откъде идват посетителите разкрива как бизнесът за електронна търговия може да се възползва от тази тенденция. Тъй като мобилният трафик представлява 70% от всички посещения на сайтове за електронна търговия, оптимизирането на уебсайтовете за мобилни устройства със специфични за електронната търговия трикове е начинът, по който трябва да се работи.
Като се има предвид, че 60% от целия трафик на електронна търговия е директен, инвестирането в осведоменост за марката и лоялност на клиентите може да помогне на бизнеса да остане на повърхността при потъваща икономика.
Разходите за цифрова реклама намаляват
Бизнесът за електронна търговия е един от най-големите онлайн рекламодатели, като големите електронни магазини са сред 10-те най-големи потребители на цифрова реклама в света. SEMrush установява обаче, че около 50% от всички анализирани фирми за електронна търговия харчат не повече от 1000 долара на месец за рекламни кампании в мрежата за търсене.
Бюджетите за реклама обикновено нарастват при засилване на конкуренцията. Данните показват обаче, че коронавирусната криза вече е оказала влияние върху разходите за дигитални реклами и тенденцията е за спад. Рекламодатели от всякакъв калибър намаляват бюджетите си за дигитална реклама средно с 20%.
(Пропуснати) Възможности за дигитална реклама за бизнеса с електронна търговия
Тъй като в областта на цифровите реклами има по-малко играчи, разходите за онлайн реклама също намаляват, което означава, че сега бизнесът може потенциално да привлече повече клиенти за всеки вложен долар.
Разпределението на рекламния бюджет обаче не е достатъчно, тъй като в различните категории потребителите реагират на различни съобщения и задействания.
SEMrush установява, че „Безплатна доставка“, „Безплатно връщане“ и подобни са налични при 32% от всички реклами. Тъй като все повече потребители избират онлайн пазаруване поради пандемията, това съобщение доминира в пейзажа на призива към действия във всички категории.
Ексклузивността и дизайнерските елементи изглеждат важен фактор за успех на рекламите в категория „Дом и градина“, както в „Здраве и красота“.
Спешността и факторът за новост са очевидно важни за спорта, както и за модната индустрия, където се появяват все повече реклами, използващи степенуване с „най-ново“.
Адаптиране към новия пейзаж на пазара
Адаптирането към „новото нормално“ е предизвикателство, пред което са изправени вече много фирми за електронна търговия. Без по-голямо внимание и прозрения за бързо променящите се пазарни реалности някои ще се провалят, докато други ще се устремят нагоре. Понякога тънката граница между успеха и неуспеха е да разполагате с правилните данни и инструменти, които могат да ви помогнат да се придвижвате през промените.
Въпреки че няма универсален подход за вземане на интелигентни решения за дигитален маркетинг, това са трите основни области, които бизнесът за електронна търговия трябва да засили, за да остане в играта: да се опира на данни и прозрения, за да забелязва промените в средата; да наблюдава моделите на конкуренция и потребителско търсене, за да разширява маркетинговите стратегии; да съобразява маркетинговите съобщения и подходи с нуждите на постоянно променящия се потребител.