Даниела Иванова е експерт в сферата на бизнес развитието с над 6 години опит в start-up и технологичните индустрии. В момента работи като мениджър партньорства за Централна и Източна Европа в Rakuten Viber, където развива холистична екосистема от партньори в целия регион с цел създаване на качествено съдържание и ценни услуги за крайния потребител на приложението.
Г-жо Иванова, какви са основните тенденции в приложенията за комуникации?
Днес уверено можем да кажем, че хората ползват все по-малко от инсталираните на телефоните си приложения, които стават не само ненужни, но консумират и голямо количество памет или батерия. В същия момент употребата на приложения за комуникация расте изключително бързо - глобално 4 от 5 човека с мобилни телефони имат поне едно мобилна приложение за чат. Очакванията са, че месинджърите ще се превърнат в нашия дигитален дом, екран за всичко свързано с живота ни - от поръчване на такси и храна до гледането на любимо предаване. В България интеграцията на Viber с различни доставчици на услуги - от таксиметрови компании, през финансови институции до компании за доставка на храна, позволява на нашите потребители да се справят с ежедневни задачи по изключително интуитивен и бърз начин.
Какво е мястото на Viber сред тези приложения?
Viber е сред водещите глобални комуникационни приложения, с над 1 млрд. потребители в целия свят. Нашата мисия е да предоставяме качествена, сигурна и безплатна услуга, която да ни направи предпочитан “хъб” за разговори. Непрекъснато работим, за да подобрим приложението, да го направим по-полезно, да предоставим повече услуги на нашите потребители, като им позволим да удовлетворят нуждите си във Viber, без да им се налага да инсталират и преинсталират – отварят и затварят различни приложения, и аз вярвам, че ще постигнем най-важната ни цел - удобно, ефективно и сигурно потребителско преживяване.
Как се гарантира сигурността?
Viber е част от семейството на Rakuten – японска компания с глобално влияние, специализирана в областта на онлайн търговията и финтех бизнеса. Сигурността е много важна част от ценностите и културата на Rakuten. Като част от компанията и нейното портфолио, Viber категорично следва тези принципи. Ние сме едно от малкото приложения за разговори, които осигуряват пълна защита на личните чатове и обажданията чрез криптиране от край до край, което означава, че никое устройство, лице или организация извън разговора нямат достъп до информацията в него. Ние не съхраняваме данни за това, което се обменя между нашите потребители на нашите сървъри, и постоянно засилваме мерките за сигурност.
Определихте Rakuten като финтех компания. Това означава ли, че Viber ще навлезе на финтех пазара?
Viber е част от Rakuten от малко повече от 3 години и вече има сериозна интеграция между двете компании. На първоначален етап това се забелязва повече на ниво корпоративна култура и ценности, което за нас е изключително интересен и мотивиращ процес. Rakuten е глобален партньор на едни от най-влиятелните спортни клубове в света - FCB, GSW, OM и като част от семейството, Viber има възможност да предостави на потребителите си допълнителни ползи, свързани с тези проекти.
Какво ще предложи решението за електронно пазаруване на Viber на крайния потребител?
Не трябва да ни изненадва фактът, че социалната търговия и споделянето на продукти онлайн през социални мрежи вече е реалност. 32% от потребителите на Viber, на база тестовете ни в САЩ, споделят продукти за закупуване през нашата платформа. Ние улесняваме споделянето на продукти чрез клавиатура, в която хората могат да търсят продукти и да ги споделят в групови или лични чатове. Те могат да споделят тези продукти, да ги виждат в нашето приложение и след това да решат дали да се върнат към тях и да ги закупят. Такъв тип решение е един вид социално пазаруване в съобщение за комуникация и категорично вярвам, че тази вертикала има много потенциал за развитие и занапред. За момента завършването на пазаруването все още се случва в сайта на партньора, като се работи в посока автоматизирането на тази дейност, за да предоставим 360 градусови решения в мобилното ни приложение.
Кога тази функционалност ще бъде достъпна в България?
Работим за интеграцията на тази нова функционалност в Европа и се надяваме през 2019 г. да можем да я използваме и в България.
Какви услуги за бизнеса предлагате и какви са ползите за бизнес потребителите?
Най-важното, което бизнесът трябва да вземе под внимание относно връзката с крайния клиент, е как целият процес на комуникация с него да бъде оптимизиран. Viber предлага абсолютно автоматизирани системи като чатботове, с които бизнесът може да създава решения, пестейки много ресурси. Тези чатботове могат да се ползват за различни цели – поръчка на храна, такси, следване на любимо шоу или други – и независимо какъв тип услуга предлага бизнесът, той може да я достави директно на основния екран на Viber, в чат или чрез определен тип реклами, които ние позиционираме на различни места в приложението. С кампаниите, които предлагаме за бизнеса, стигаме до изключително голям брой потребители, включително нови или настоящи, не само на локално ниво, но и на глобално. Интересна статистика е, че 90% от потребителите използват като тип за комуникация чата, а не телефонното обаждане.
За какви компании е подходящо приложение като чатбот?
Работим с много компании във финансовата индустрия – банки и финтех компании, работим също с големите телекоми. Имаме много клиенти и от сектора на развлекателните услуги – различни фестивали и други, за които оптимизираме чатбот решения, чрез които хората могат да купуват билети онлайн, да виждат кои са изпълнителите, както и цялата програма на фестивала, улесняваме навигацията и всичко това е изключително ценно за крайния потребител.