Освен желанието за по-добър и по-бърз интернет достъп, основната причина за закупуване на смартфон е достъпът до мобилни приложения. Това се казва в новия доклад на Ericsson ConsumerLab’s – Emerging App Culture (Развиващата се култура за ползване на приложения). Проучването е проведено в края на 2011 г. сред смартфон потребители на възраст между 15 и 54 години, които ползват интернет през своите телефони поне веднъж седмично. То показва тенденциите в няколко от държавите, които се смятат за най-бързоразвиващи се в момента, а именно - Русия, Индия и Бразилия, т.е. страните от т.нар. БРИК, с изключение на Китай. Според резултатите, потребностите на потребителите в трите големи държави не се отличават чак толкова много от тези на притежателите на смартфони в Западна Европа и Северна Америка.
Данните показват, че 69% от смартфон потребителите, участващи в изследването, ползват интернет ежедневно чрез приложения, а 20% от тях работят с приложения, нуждаещи се от голям капацитет за трафик на данни като видео, телевизия, карти и навигация. Да си свързан, да имаш достъп до различни средства за работа и услуги е от основно значение за потребителите. Те не поставят граница между телефона си и приложенията, които използват чрез него.
Десетте най-използвани активности от потребителите, наскоро закупили смартфон, са: проверка на местоположението, навигационни услуги и трафик информация; гледане на интернет телевизия; гледане на филми; онлайн игри; гледане на видео излъчване в реално време, игри в социалните мрежи; гледане на новини в реално време, публикуване в Twitter, четене и писане на блогове.
Има, обаче, някои специфики, които отличават използването на приложения на тези пазари от това в развитите страни. Двама от всеки петима потребители рядко или никога не посещават официалните сайтове-магазини за приложения, като вместо това свалят приложенията си от трети страни – уебсайтове или форуми. Около половината от приложенията се свалят първо на компютър и след това се прехвърлят на телефон, с цел спестяване на обеми за трафик на данни.
По отношение на ежедневната употреба на приложения от страна на респондентите, докладът показва, че 49% от тях ползват приложения за социални мрежи, 39% - за чат, 31% - за метеорологични прогнози, 26% - за новини, 20% - за карти, GPS и навигация, и 12% - за разписания и трафик.