„Корабостроителница Русе” премина към нова версия на ERP системата си, реорганизирайки цялостно своята дейност
Хелиана Велинова
„Корабостроителница Русе ЕАД” понастоящем е едно от най-големите предприятия в Европа за строителство на морски и речно – морски кораби с товароносимост до 8000 MTDW. То е единственото в Европа с напълно затворен цикъл и с възможност за работа през цялата година, независимо от климатичните условия. Компанията е акционерно дружество, учредено през 2006г., чрез отделяне от „Русенска корабостроителница АД”. Интересно е да отбележим, че тя е запълнила производствения си график до 2010г. включително, което се дължи на дългосрочните партньорски взаимоотношения с водещи корабособственици, за които години наред са произвеждани плавателни съдове, както и за нови клиенти от Северна Африка.
В дружеството работят 500 души, както и още 500 като подизпълнители. При пълно натоварване на производствения си капацитет „Корабостроителница Русе” строи до 10 кораба едновременно, от които 4 до 6 годишно (в зависимост от големината) се предават на краен клиент.
Поради спецификата на работа в „Корабостроителница Русе”, изборът и внедряването на интелигентна система за управление на бизнеса е мащабен и специфичен проект. В началото компанията използва софтуер, разработен конкретно за нуждите им, но с течение на времето той започва да остарява морално и технологично и да не изпълнява целите, за които е създаден.
Към избора на професионална ERP система се подхожда много внимателно. С помощта на Ernst&Young „Корабостроителница Русе” организира конкурс за избор на доставчик, като основният критерий е решението да е внедрявано вече в корабостроителница и в проекта да участват консултанти с опит в подобни проекти. „Получихме оферти от различни доставчици, но определено Infor ERP беше решението, което предостави най-добро съотно- шение между функционалност и цена на придобиване, а и системата вече имаше добри референции в няколко корабостроителници по света.“, обясни пред ENTERPRISE изпълнителният директор на дружеството Красимир Якимов. По негови думи съвместната работата с внедрителя преминава на изключително професионално ниво. Процесът протича на два етапа – старт с внедряване на Infor ERP IV, а през периода юли 2007 – февруари 2008 годи-на е реализиран втори етап – миграция към нова версия Infor ERP LN и цялостна реорганизация и ре-инженеринг на бизнес процеса.
Поради спецификата на работния процес в „Корабостроителница Русе”, пред екипите от страна на компанията и на внедрителя се поставят сериозни предизвикателства, основно от организационно естество, поради мащаба на проекта. В миналогодишната част от проекта в специален модул на Infor - Enterprise Modeler се въвежда описание на целия бизнес процес на компанията, като това дава възможност за ре-инжeнеринг и оптимизация на текущото състояние.
За да се гарантира свързаност на централния офис и складовите площи, екипът на „Корабостроителница Русе” изграждат нова инфраструктура и закупуват допълнително компютърно оборудване.
Към момента Infor ERP LN покрива целия работен процес – управление на проекти, мениджмънт и планиране на доставки, складово стопанство, управление на финанси и счетоводство. Едно от най-големите предимства за управленския екип на компанията е възможността за ефективен мениджмънт на складовата наличност и планиране на доставките по отделните проекти. Това позволява контролиране на ефективното изпълнение на поръчките и доставка до клиентите в срок, съгласно предварително договорения бюджет.
Една от най-интересните специфики на тази ERP платформа е, че всеки кораб е отделен проект в ERP системата. В основата й са няколко типови проекта - шаблони, като всеки следващ кораб се копира от шаблона и се добавят неговите уникални характеристики. В приложението, плавателният съд се разглежда като йерархична структура от елементи и последователни дейности – етапи от строителството му. Според потребителите, бюджетирането на проекта е реализирано на много добро ниво, като разходите се разделят още от самото начало на такива за материали, труд и подизпълнение, след което във всеки един етап може да се направи справка за отношението между планираните и реалните стойности.
Приблизителният бюджет за внедряване на новата версия на системата достига 100 000 евро и според Красимир Якимов, благодарение на професионализма от страна и на двата екипа, както и на правилното дефиниране на конкретните цели и изисквания, към момента няма голямо отклонение от предварително договорената сума, а положителните ефекти от използването на системата вече са видими.
„Ефективността и проследимостта на работата ни многократно се повиши.“ коментира г-н Якимов - „Ре-инженеринга, който направихме с помощта на консултантите от СМ Консулта и Infor до голяма степен оптимизира целия работен процес, а самото стандартизиране на процеса доведе до много по-добра отчетност и контрол на паричните потоци в компанията.“