Ако се разхождате из Сан Франциско или друг калифорнийски град през следващите месеци, е много възможно да попаднете на странни хора, които приличат на киборги и носят футуристични очила с различни технически устройства към тях. Ако това се случи, ще сте видели някой от малкото съществуващи прототипи на очилата на Google за виртуална реалност, разработени в рамките на проекта Google Glass. Че интерактивните очила изглеждат много добре, едва ли някой би спорил. Защо обаче един подобен аксесоар е толкова важен и как може появата му да се отрази на цялата световна икономика?
Отговорът на тези въпроси се крие в постоянните опити на технологичната индустрия през последните десетилетия, да създаде следващия клас дигитални устройства, които ще превземат пазара и ще се превърнат в нещо също толкова масово, колкото например лаптопите или смартфоните. Именно тези опити са причина през последните години да се наслушаме на всякакви нови странни наименования – от MID (Mobile Internet Device), през UMPC (Ultra Mobile Personal Computer), до ултрабуци и какво ли още не. Общото между всички тях е, че при появата им определени компании афишираха, как този тип устройства съвсем скоро ще превземат света, но днес ... все по-малко хора се сещат за тези наименования. Дори нетбуците, които за година – две се наложиха като пазарен хит, днес вече са застрашени от изчезване. Нови типове устройства обаче все пак се появяват, макар и не толкова често, колкото на маркетинговите отдели в компютърните производители им се иска. Nokia преди малко повече от десет години промени представата ни за мобилен достъп до интернет със своите комуникатори, а най-пресният пример е с бързо налагащите се на пазара таблети – подсегмент, който беше създаден почти от нулата от Apple.
Въпросът „кой ще е следващият господстващ клас устройства“
продължава да мъчи корпорациите от сектора и днес. След като се наложи да преглътне успеха на Apple при таблетите, Google очевидно търси всякакви възможности, да промени резултата в тази битка. В компанията изглежда са поставили на дневен ред въпроса: кому е нужно да бъдат изкуствено създадени нови класове дигиталните устройства, вместо същата функционалност да се прикрепи съвсем естествено към човешкото тяло – като част от облеклото и аксесоарите, които носим всеки ден. Звучи логично, а и от скоро възможностите за това нараснаха значително с появата на по-малки батерии, по-мощни мобилни процесори и други ключови технологии, сред които и приложенията за добавена реалност. Всичко това обещава, много скоро да използваме необходимите ни мобилни приложения, без да държим каквито и да е телефони или компютри в ръце – направо през дрехите, гривните или очилата ни. И ще получаваме информация направо пред очите си, също като футуристичния робот от холивудската поредица „Терминатор“.
На практика проектът Google Glass залага на бързо развиващия се сегмент augmented reality (добавена реалност). Най-общо той позволява, насочвайки екрана на телефона или таблета към дадена сграда или друг обект около нас, да виждаме към реалното изображение и допълнителна информация или друго съдържание. Секторът отчита ръст дори и с традиционните мобилни устройства, но
появата на очила с прозрачни дисплеи ще промени правилата на играта
и ще генерира редица възможности за стартиране на нови бизнеси и нови разработки. Затова и според мнозина технологични анализатори, Google изглежда най-после ще отчетат успех в битката с Apple за налагането на нови класове устройства. А, че това наистина е битка, е видно и от поведението на компанията – на провелия се в самия край на януари първи семинар за разработчици на приложения за Google Glass беше забранено на присъстващите да изнасят каквато и да е информация за устройството – очевидно от страх, че друга компания може да го използва за създаването на конкурентен продукт.
Това, което знаем до момента за тайнствените очила, е, че те разполагат с прозрачен дисплей, който позволява на потребителя хем да вижда случващото се пред себе си, хем да достъпва различни данни или изображения направо пред очите си. Освен това устройството ще бъде свързано с клетъчната мрежа, ще може да извежда пред очите ни информация след гласови команди и дори ще поддържа телефонни разговори. Освен това то има дигитален компас и акселерометър, без които голяма част от augmented reality приложенията биха били безполезни, а батерията ще може да издържа поне един ден. На рекламния клип на Google Glass, който можете да откриете в YouTube, са представени различни сценарии за използване на устройството – за разглеждане на Google Maps и
ориентиране в околността, видеоразговори,
заснемане на плакат за концерт на улицата и получаване на подробности за събитието. За първи път прототип на Google Glass беше представен през 2012 г., от самия основател на Google Сергей Брин в рамките на конференцията за разработчици на компанията. Първоначално с очилата ще се сдобият именно външните разработчици на приложения, а „простосмъртните“ потребители ще трябва да изчакат до 2014 година. Очаква се продуктът да се предлага за около 1500 щ. долара. Възможно е налагането на очилата за виртуална реалност да стане и доста по-бързо от други подсегменти при устройствата, тъй като необходимите екосистеми за тяхното развитие вече са на лице. Те ще работят с версии на съществуващите днес мобилни операционни системи като Android, магазините за приложения съществуват, както и общностите от разработчици.
Възможно е обаче Google да закъснее с пазарната премиера на Glass проекта, особено като се има предвид, че на отминалото в Лас Вегас технологично изложение CES 2013
няколко други играчи представиха сходни продукти
или анонсираха плановете си да навлязат в този сегмент. Сред тях има както големи корпорации - Olympus, Microsoft, Apple - така и по-слабо известни производители като Oakley и Vuzix. Всички ключови участници в сектора на мобилните устройства изглежда вече гледат към нововъзникващия пазар и имат свои планове.
Представените от Vuzix по време на изложението очила M100 например са базирани на операционната система Android 4.0 Ice Cream Sandwich и ще струват само 500 щ. долара. Големият им недостатък обаче е липсата на клетъчен модул, което ги прави зависими от наличието на Wi-Fi точки в близост или ги превръща в Bluetooth аксесоар към смартфона на потребителя. Друг нов играч – компанията Meta – пък представи прототип на очила с два прозрачни дисплея, който се управлява чрез система за разпознаване жестовете на потребителя. За целта устройството разполага с вградена 3D камера. Включването в надпреварата както на някои от лидерите в технологичния сегмент като Apple и Microsoft, така и на непознати стартиращи фирми обещава скоро да видим още интересни иновации, а истински оспорваната битка вероятно ще се разрази при приложенията за новия клас устройства. Каквото и да представят компаниите обаче, си остава въпросът, дали потребителите ще припознаят дигиталните очила като следващия масов продукт, който ще промени живота на всички ни, или ще изпратят в забвение и този опит на индустрията да създаде нови правила на играта.
Автор: Александър Александров