За десета юбилейна година Българският форум на бизнес лидерите ((БФБЛ) връчи Наградите за социално отговорен бизнес. Рекорден брой социално отговорни проекти - 85, реализирани от 49 компании и организации от цяла България, се състезаваха за отличията в общо 7 категории.
В рамките на награждаването, председателят на БФБЛ Мария Шишкова призова политиците да се поучат от успеха и приемствеността в бизнеса, а към самия бизнес отправи думите, че по време на криза най-важното е да се инвестира в човешкия капитал.
Основните критерии, според които независимото жури от 12 представители на бизнеса, държавата и неправителствения сектор оценява проектите, са: конкретна полза за обществото, работа в партньорство с други организации, ангажираност на всички служители на компанията в осъществяване на проекта, продължителност и последователност на инициативата, новаторство, обществено признание.
Голямата награда в категорията „Инвеститор в знанието” получиха от Анубис-Булвест за проекта „Електронни учебници” - електронни версии на учебниците за 1.-7. клас, които са достъпни безплатно и правят обучението лесно, забавно и ефективно за учители и ученици. АстраЗенека взе второ място с проекта „По-информирани, по-здрави!”, благодарение на който над 10000 пациенти, диагностицирани със заболявания в три области, са получили възможност за професионална консултация. Трето място в категорията получи Солвей Соди за проекта „Академия Иновация в действие”, с който компанията дава шанс на талантливи млади хора да разработят и реализират свои иновативни идеи.
Статуетката в категорията „Инвеститор в човешкия капитал” отиде при Мобилтел за проекта „Work-Life Balance” - част от дългосрочната политика на компанията за осигуряване на равновесие между професионалните задължения и личния живот на служителите. Втора награда бе присъдена на Нестле България за проекта „Програма за развитие на служителите”, част от стратегията на компанията за развитие на лидерските и професионални компетенции на служители на различни нива. С трета награда бе отличена Виваком за проекта „Vivacom Cares” - доброволческият клуб на Виваком. Той е създаден през 2010 г.и непрестанно набира нови съмишленици и умножава дейностите в страната.
Призът в категорията „Маркетинг, свързан с кауза” бе присъден на Ейвън Козметикс България за проекта „От любов към живота – AVON срещу рака на гърдата”. Той цели да наложи културата на профилактика и да осигури достъпна и модерна превенция за всички жени в риск. Подгласници в тази категория бяха Каменица, за проекта „Каменица ФЕНкупа” - най-големият турнир по футбол за непрофесионалисти в България, и АстраЗенека България за проекта „Заедно за здравето на жената с любов!” - инициатива в подкрепа на ранното откриване на рака на млечната жлеза чрез повишаване здравната култура и броя на жените, които приемат профилактиката като инструмент за борба със заболяването.
Призът в категорията „Инвеститор в околната среда” получи bTV Медиа Груп за проекта „Да изчистим България за един ден. Тази награда отваря вратата на компанията и към Бизнес наградите за околна среда на Европейската комисия през 2014 г. в Брюксел. Втора награда бе връчена на Кока-Кола България. Отличието е за проекта „Моят Зелен Град 2012” - устойчива ежегодна инициатива за опазването на околната среда, с фокус върху образованието и превенцията, която цели да покаже как с малка грижа всеки може да повлияе върху опазването на природата в градска среда. Трето място грабна Англо-aмериканско училище (ААУ) за проекта „Най-екологичната училищна сграда в Централна и Източна Европа”. ААУ инвестира 13,5 млн. евро, за да създаде уникална среда и общностен център, който демонстрира принципите на устойчивост и учи учениците да бъдат отговорни бъдещи лидери.
Голямата награда в категорията „Инвеститор в обществото” беше връчена на Болкан Минерал енд Майнинг, дъщерно дружество на Дънди Прешъс Металс, за проекта „Ада тепе – история и настояще”, който цели пълното спасително археологическо проучване на златодобивен рудник на възраст от 3500 години - най-ранната известна златна мина в Европа. Каменица бе отличена с второ място за проекта „Алкохолът е лош шофьор”. Той се утвърди като най-голямата КСО платформа в областта на пътната безопасност, провокира интереса и активното участие на обществото и медиите и спечели доверието на държавните институции. Трето място в категорията бе отсъдено на Мобилтел за проекта „Приеми дете. Създай бъдеще!” - проект в подкрепа на приемната грижа и нейното развитие.
Тази година наградата със специалната награда ENGAGE получи Хюлет-Пакард България. Нейният носител се определя от Международния форум на бизнес лидерите -Великобритания, и отличава компаниите, които успяват да ентусиазират и привлекат всички свои служители в социално отговорните си дейности. Ето защо наградата връчи Н. Пр. Катрин Барбър, заместник-посланик на Великобритания в България.
С цел насърчаване на добрите практики сред малките и средни предприятия в България, Дончо Барбалов, зам.-кмет на Столична община, връчи и Специална награда за цялостна социално отговорна политика на малко и средно предприятие на „Еврофутбол” за проекта „Печелиш и помагаш“. Той подкрепя спортни,здравни, културни и социални каузи.
Автор: Кристина Николова