Много ясно е да се подчертава, защото като че ли не е ясно- Летище "София" ще остане държавно през целия период на концесията. Всичко изградено на летището ще бъде държавно. Това каза министърът на транспорта Росен Желязков пред БНТ.
"Летището се отдава на концесия, привлича се международен мениджър, който да го управлява. Той има ангажимент пред държавата да осигури всички дейности, които представляват държавния суверенитет на летището", заяви той.
В отговор на въпрос кой има повече шансове да спечели концесията на летище "София"- този с най-високо концесионно задължение или този, който предлага най- много инвестиции, министърът коментира: "Комисията работи. Няма да се ангажирам нито с прогноза, нито с допускане. Съотношението на критериите за оценяване е: 55% има значение концесионното възнаграждение на година, 45% има бизнес планът и предложенията за развитието на летището, в това число и финансови модел, от тях 10% имат значение инвестициите."
"Независимо от всякакви спекулативни допускания, които се лансират в публичното пространство, всеки един от участниците има шансове да бъде класиран на първо място", обяви той.
В отговор на въпрос все още ли стои зад идеята си концесионните такси от летището да се "наливат" в БДЖ, транспортният министър посочи: "Концесионните такси ще влизат във Фонда за гарантиране устойчивостта на пенсионната система, както е записано в закона. Първоначалното плащане за влизането на договора за концесия в сила в размер на 550 млн. лева с ДДС трябва да влезе в бюджета и може да послужи за погасяване на задълженията на БДЖ и НКЖИ към държавния бюджет."
Попитан как ще опише състоянието на БДЖ, министърът каза, че то е "...стабилно към развитие".
Икономистът Николай Василев пък каза пред bTV, че офертите за концесия на летище "София" са отлични. Той е на мнение, че БСП са против отдаването на летището на концесия, защото предпочитат съветски модел на икономика, която прилича повече на Венецуела, предава агенция Кросс.
Според Василев няма заплаха за националната сигурност на страната ни, защото участници в надпреварата за концесията на летището са 5 водещи европейски оператора.
"В офертите е заложено да се плаща концесионна такса от минимум 22 млн. евро на година до максимум 33 млн. евро. Срокът на концесията е 35 години, като има и еднократно плащане веднага" обясни още Василев. Той посочи, че концесията е единственият вариант България да има добро летище, като по думите му така ще бъде изграден трети терминал и нова писта.
"С тази инвестиция летището ще стане по-добро от тези в Прага и Будапеща, ние не приватизираме летището, а го отдаваме на концесия", поясни още Василев.