Мобилните устройства вече променят правилата на играта за маркетинг отделите на компаниите, позволявайки им да достъпят потребителите почти навсякъде и да комуникират с тях чрез изображения, директни разговори, видео и игри.
[divider] [/divider]
Представете си, че можете да откриете вашите потенциални клиенти, където и да се намират и да проведете смислен разговор с тях веднага, при това – в контекста на информацията за продукта, който искате да им предложите. Точно това е идеята на новата технология за мобилна реклама Voice Ads на компанията Nuance Communications – същата, която стои зад гласовия автоматизиран помощник Siri, вграден в смартфоните на Apple. Иновативният рекламен формат за мобилни телефони вече е тестван от три големи агенции DMD, Digitas и Leo Burnett и според първоначалните впечатления, ще има голямо бъдеще. На практика той ще позволи на рекламните агенции и маркетинг отделите, да достигат до своите клиенти в движение, чрез техните смартфони и таблети и да комуникират пълноценно с тях, въпреки малките екрани. Създателите на технологията вече са се договорили за нейното внедряване в мрежи за мобилна реклама като Millennial Media, Jimptap и Opera Mediaworks.
Услугата на Nuance е най-новият пример за мощния потенциал на мобилните устройства и приложения, да променят правилата в рекламния сектор. Много от анализаторите в сектора вече се обединяват около твърдението, че те представляват много по-ефективен начин за достигане до аудиторията докато е в движение, в сравнение с билбордовете, рекламите върху автобусите от градския транспорт или другите аутдор формати. Мобилната реклама не само може да достигне лесно до същите потенциални клиенти, докато са в задръстванията по улицата или просто се намират в парка, но и да предложи на рекламодателя много
по-прецизно измерване на ефекта
от кампанията (в сравнение примерно с рекламата чрез билборди), както и да таргетира аудиторията много по-добре. А може би най-голямото й предимство, в сравнение с много от традиционните формати е, възможността за прецизно обвързване с местоположението на клиентите.
Предвид всички тези предимства, не е изненадващо, че повечето анализатори прогнозират безоблачно бъдеще на този технологичен сегмент. Според изследване на Berg Insight, общата стойност на всички кампании за реклама, базирана на местоположението (LBA – location based advertising) в света до 2017 г. ще достигне 6.5 млрд. евро. За сравнение, същият показател към края на миналата година е бил едва 526 млн. евро, което означава общ ръст за целия период от 65 процента. Ако прогнозата се окаже вярна, този подсегмент от мобилната реклама ще се окаже най-бързо растящият, на фона на общ ръст от 32.8% за всички формати за рекламиране чрез клетъчни устройства. Нещо повече – LBA услугите ще бъдат 5% от целия сектор на дигиталната реклама в световен мащаб или над 1% от всички бюджети, изразходвани за присъствие в някакъв тип традиционни или цифрови медии.
Именно способността на технологиите, базирани на местоположението, да таргетират изключително прецизно потребителите на рекламни послания, е в основата на нарастващия интерес към мобилната реклама като цяло. Определянето на локацията на потребителя в реално време (което голям брой от потребителите на смартфони така или иначе вече сме приели в живота си), променя правилата на играта най-вече по отношение на релевантността на посланията, които можем да получим във всеки един момент. Друг изключително важен аспект е
безпрецедентното либерализиране на рекламния пазар
и достъпът до мощни маркетингови канали дори на най-малките бизнеси (малки кафенета, магазинчета, копирни услуги и т.н.). Всички те вече могат да използват един пълноценен дигитален инструмент, за да се рекламират на своите потребители, само когато последните минават в близост и без да се налага, да заплащат хиляди левове за присъствие в мейнстрийм рекламни канали. До сега повечето малки търговски обекти са използвали за целта предимно брошури, флаери и други подобни инструменти. Всички те обаче изискват предварително да инвестираш в отпечатването на хиляди бройки и в тяхното раздаване на минувачите в близост до твоя обект, като голям процент от флаерите веднага след това биват изхвърлени в кофите за смет, други биват забутани из джобовете и едва една много малка част попада в правилните ръце на бъдещи нови клиенти.
Скъпо, неефективно и неекологично.
В сравнение с този традиционен подход, присъствието в някоя от мрежите за мобилна реклама позволява да плащаме само тогава, когато някой потребител се е поинтересувал от посланието ни и е кликнал на съответния линк. За маркетинговата индустрия всичко това означава значително разрастване на потенциалния пазар, включвайки към големите рекламодатели и огромен брой малки и средни бизнеси. Много е възможно онзи, който успее да предложи именно на последните ново автоматизирано решение, позволяващо на огромен брой малки предприемачи, да рекламират ефективно своите бизнеси на база на тяхното местоположение, да се наложи като новият значим играч в рекламната индустрия.
Веригата от изпълнители, приложения и канали в сферата на рекламата, базирана на местоположението, тепърва се формира дори и в развитите пазари, което означава, че сега е моментът, в който нови стартиращи фирми могат да се включат и да се възползват от растежа на сектора. Списъкът с играчи в този нов сегмент вече включва разработчици на LBS (Location Based Services – услуги, базирани на местоположението) като Telmap, Telenav и Waze, фирми като Verve и Placecast, специализирани в LBA подсегмента, оператори като американската AT&T или британското смесено дружество Weve, както и социални мобилни приложения като Foursquare. Други играчи са доставчиците на купони като Vouchercloud, Yowza!! и COUPIES, както и платформи като Yelp. Място за
нови участници в този сегмент
все още има. Предизвикателството за тях обаче е, да успяват да проследят всяка нова тенденция и технология в един сектор, в който иновациите се случват всеки ден. Чудесен пример за това са QR кодовете, на които до преди няколко години се приписваше страхотно бъдеще, но днес очевидно потребителите, които са склонни да сканират такива знаци със своите смартфони са малко и все повече медии в САЩ и Европа вече прогнозират преждевременната смърт на тази технология. А на дневен ред идват такива иновации, като игрите, базирани на местоположението, интеграцията на билбордите по улиците с нашите телефони и възможност да виждаме или чуваме чрез тях реклама, създадена специално за нас (ако на някого това му напомня за филма „Специален доклад“, трябва да има предвид, че технологията далеч не е фикция, а вече съществува), както и системите за позициониране в закрити помещения (Indoor location services).
По всичко личи, че сега е подходящият момент
за развитие на мобилната реклама. Нараства броят на притежателите на смартфони, екосистемите за разработка на приложения вече позволяват на всеки, да създаде собствена програма за Android, iOS или другите популярни платформи, потребителите постепенно свикват с факта, че тяхната локация е известна на компаниите от мобилния сектор, а разплащанията през клетъчен телефон вече навлизат в живота ни. Добрите маркетолози осъзнават тази промяна и очевидно са готови да се възползват от новото поведение на своите потенциални клиенти. Налага се въпросът, дали всички тези иновативни инструменти ще спомогнат, рекламата да стане един по-ориентиран към клиентите сектор, в който всички ние ще получаваме по-малко спам, за сметка на малко на брой послания, но за продукти, които наистина ни интересуват. Или може би ще доведат просто до още повече информационен шум в ежедневието ни, допринасяйки за създаването на един свят, в който вече съвсем ще забравим, какво наистина сме искали от живота си и кое послание ни е втълпено от многобройните комуникационни канали около нас, а вече и в джоба ни.
Автор: Александър Александров