Скоростта на онлайн потребителите и интернет променят правилата в бизнеса по всички вертикали. Това се усеща и в търговския сектор, където традиционните похвати за продажби и ангажиране на хората отдавна не са достатъчни за постигане на оптимални резултати. Възможностите на интернет и технологиите са разнообразни и отнема време и ресурси, за да се интегрират в различните структури на малки, средни и големи ритейл бизнеси, пише в своя статия за бр. 1 на сп. Enterprise Петър Владимиров от Interactive Share. Над 70% от българските потребители имат достъп до интернет и все повече хора притежават смартфон, но все още има ритейл бизнеси, които не се съобразяват с този факт и не инвестират ресурси в дигитална трансформация. Търговците, които са разчитали само на офлайн позициониране вече се налага да се съобразяват с нагласите на крайния потребител, който пък свикна всичко да бъде все по-бързо, лесно и достъпно през телефона.
Традиционната потребителска пътека познаваемост - проучване - сравнение - покупка вече не е константа и се променя спрямо микро моментите на различните крайни клиенти. Затова и маркетингът стана много по-комплексен и са необходими повече креативност, бързина и гъвкавост за реализиране на ефективни стратегии.
Бизнесът е в процес на догонване на потребителя, който използва умело новите канали, приложения и технологии, за да подобри своето пазаруване. Лесно се намират най-добрите оферти и все повече потребители инвестират време в проучване преди покупка. Интересното е, че го правят дори когато става дума за стоки на цена под 100 лв. Предизвикателствата пред бизнесите от търговския сектор са множество и съвсем не леки в дългосрочен план. За някои ритейл компании се налага преосмисляне на основни бизнес процеси, особено при агресивната конкуренция и бързината на интернет потребителите.
Вариантите за онлайн позициониране пред ритейл бизнеса в страната са различни.
Първият е офлайн и онлайн магазини, като често офлайн магазините са основен източник и правят значителна (80%+) част от оборота на компанията. Има и примери, в които пък онлайн магазинът е основен (б.а. основно при eCommerce), а физическите обекти - второстепенни като оборот и фокус. И в двата случая възможностите да се достигнат повече крайни клиенти, както и да се продава онлайн и офлайн са налични, което е огромно предимство.
ROPO (research online purchase offline) ефектът също играе роля, като е предимство за някои потребители да проучат, сравнят, разгледат детайлно и прочетат мнения на други потребители (reviews), преди да пристъпят към решение за покупка. Все повече традиционни ритейл бизнеси искат да продават онлайн и правят стъпки в тази насока с помощта на дигитални агенции, уеб студия, консултанти и вътрешни екипи.
Кои са останалите варианти за онлайн позициониране и как може ритейл бизнесът да се възползва по най-добрия начин от интернет и технологиите, четете в бр. 1 на сп. Enterprise, който вече е на пазара.